نقش بی بدیل بهورزان و مراقبین سلامت در مهار و پیشگیری از شیوع کرونا

نقش بی بدیل بهورزان و مراقبین سلامت در مهار و پیشگیری از شیوع کرونا

نقش بی بدیل بهورزان و مراقبین سلامت در مهار و پیشگیری از شیوع کرونا

دکتر علی اکبر یاراحمدی- یکم تا هفتم اردیبهشت ماه هفته سلامت است. شعار محوری این هفته “حمایت همگانی از مدافعان سلامت” می باشد. روز نخست این هفته به نام “بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا“نام‌گذاری شده است.
فعالان و تلاشگران گمنام عرصه سلامت، شاید بهترین توصیفی باشد که می‌توان از بهورزان ارائه داد و اکنون این فعالان گمنام در کنار کادر درمانی، در خط مقدم مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، رسالتی سنگین، خطیر و مهم برعهده دارند.
ضمن تقدیر و قدر دانی از تلاش شبانه‌روزی کادر درمان که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا  ایثارگرانه و فداکارانه بنا به رسالتی که برعهده داشتند، تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی به کار گرفت و مردم امروز بیش از گذشته به نیکی از این عزیران یاد می‌کنند.اما در کنار کادر درمان، نیروهای بهداشتی به ویژه بهورزان و مراقبین سلامت نیز حضور دارند. آنچه این روزها در قاب رسانه‌ها و در سطح جامعه بیش از هر چیز دیگری مورد تحسین و قدردانی واقع شده، تلاش پرستاران، پزشکان و کادر درمان است اما مراقبین سلامت و بهورزانی که در مراکز خدمات جامع سلامت  شهری و روستایی رسالت مهم دیگری را برعهده دارند کمتر دیده می‌شوند.
نقش و جایگاه بهورز و خانه‌های بهداشت در بسیج ملی مقابله با کرونا به خصوص در سطوح مختلف غربالگری مشخص است. بار اصلی در بسیج ملی مقابله با کرونا در زمینه غربالگری و پایش بر دوش سیستم بهداشتی کشور می باشد.
نگاهی به خدمات بهورزان نشان می‌دهد که حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است، انسان‌های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند، تا سلامت آنها به خطر نیفتد.بهورزان نخستین محل دسترسی مردم درروستاها  در حوزه بهداشت و سلامت به شمار می‌روند و نقشی مهمی را در سلامت جامعه عهده‌دار هستند.
با قدردانی از تلاش بهورزان و مراقبین سلامت استان، در واقع باید اعلام کرد که هم اینک بهورزان و مراقبین سلامت نقش اصلی را در مهار و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برعهده دارند ، در حالی که این نقش آنچنان که باید به خوبی به مردم معرفی نشده است.
بهورزان و مراقبین سلامت نخستین کسانی هستند که در معرض تهدید ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، چرا که علاوه‌ بر غربالگری، وظیفه گندزدایی محیط، ضدعفونی کردن خانه‌های بیماران مبتلا به کرونا، تدفین جانباختگان ناشی از کرونا و ارائه خدمات سرپایی به افراد مشکوک مبتلا به این ویروس را برعهده دارند.
امید است به پاسداشت این خدمات و به ویژه نقش مهمی که اکنون در مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا بر عهده دارند قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به حرفه بهورزی در راستای بهبود وضعیت حقوق ومزایای این نیروهای پرتلاش وایثارگر مورد بازنگری وتصویب قرار گیرند. بدون شک درراستای تحقق این هدف مجموعه ی معاونت بهداشتی تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

۴۶


منتشر شده

در

لرستان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *