نفوذ کلام مرحوم عسگراولادی در بین اصولگرایان به روایت میرسلیم

به گزارش خبرآنلاین، فوت آیت الله مهدوی کنی و مرحوم عسگراولادی، نه تنها جایگاه شیخوخیت و میانجیگری در جریان اصولگرا را کمرنگ کرد که حتی وحدت اصولگرایانه را هم تحت الشعاع قرار داد. 

در ۱۴ آبان، سالگرد درگذشت حبیب الله عسگراولادی، سیاستمداری انقلابی که به تعبیر امام (ره) شخص صالح و کارآمد و به تعبیر مقام معظم رهبری چهره ای انقلابی و مجاهدی صادق بود، مصطفی میرسلیم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین به وجوه اخلاقی و شخصیتی آن مرحوم پرداخت. وی گفت:«آن مرحوم از سعۀ صدر برخوردار بود و در برادریابی نمونه بود و اهتمام داشت که برای انقلاب و تلاطم های بعد از پیروزی انقلاب، بدون در نظر گرفتن خود، گره‌گشا باشد.»

مشروح  گفتگو با میرسلیم را در ادامه می خوانید؛

****

پس از فوت آقای عسگراولادی و آیت‌الله مهدوی کنی جایگاه شیخوخیت و میانجیگری در میان اصولگرایان کمرنگ شده است، دلیل این اتفاق را چه می‌دانید؟

 اخلاص توأم با انقلابی گری، درایت، تعهد و شناخت عمیق، مجموعه ای از خصلتهای ارزنده است که یکجا در هر کسی جمع نمی شود. مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم عسکراولادی از این ویژگیهای ارزنده برخوردار بودند و همین موجب نفوذ کلام و اثرگذاری آنها در میان اصولگرایان می شد.

مرحوم عسگراولادی از سعه صدر برخوردار بود

مرحوم عسگر اولادی چه ویژگی داشت که می‌توانست این جایگاه میانجی گیری را در میان اصولگرایان داشته باشد و این خلاء را امروز چگونه می‌شود پر کرد؟

آن مرحوم از سعۀ صدر برخوردار بود و در برادریابی نمونه بود و اهتمام داشت که برای انقلاب و تلاطم های بعد از پیروزی انقلاب، بدون در نظر گرفتن خود، گره‌گشا باشد و همین صداقت او موجب موفقیت او بود. امروز ما بیش از پیش به صداقت نیازمندیم.

طغیان نسل جدید نسبت به نسل قدیم اصولگرا ناشی از کم تجربگی است

عده‌ای معتقدند که نسل جدید اصولگریان نسبت به نسل قدیم و پدران خود در جریان اصولگرایی به نوعی طغیان کرده‌اند و جایگاه آنان را قبول ندارد، به نظر شما چه طور باید میان نسل جدید و نسل قدیم اصولگراها وحدت ایجاد کرد تا این دو بهم نزدیک شوند؟

اصولگرایان حقیقی هیچ گاه کوچکترین بی احترامی نسبت به کسانی که از سابقون اند روا نمی دارند و اگر موردی از طغیان مشاهده شود دلالت بر نشناختن عمق مفاهیم اصولی و کم تجربگی در صحنۀ سیاسی می کند. نسل قدیم این هنر را داشت که جوانان را به موقع وارد جرگۀ فعالیت های انقلابی و سیاسی بکند تا بتوانند با هوشیاری جانشینانی شایسته برای تداوم بخشیدن به راه شکوهمند گذشته باشند. نسل جدید نیز اهتمام دارد از مجموعۀ آن فداکاری ها و جانفشانی ها بیشترین استفاده را بکند تا هر چه بهتر و کامل تر به اهداف مقدس اصولگرایی نائل شوند.

رویه تصمیم گیری در جریان اصولگرا، شورایی است

برخی در جریان اصولگرایی معتقدند که دورۀ رهبری فردی و شیخوخیت تمام شده است و باید شورای رهبری (ترکیبی از روحانیت اصولگرا و چهره های شاخص) جایگزین آن شود و با همنشینی افراد تصمیم گیری جمعی شود. نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما امکان جمع کردن این دو طیف کنار هم در شرایط فعلی وجود دارد؟

 این ادعا ناشی از عدم شناخت است زیرا در جریان اصولگرایی همواره رویه بر تصمیم گیری شورایی بوده است و در مشکل ترین دوران ها و برای سخت ترین مسائل ، تصمیم گیری با مشورت و به صورت شورایی انجام می گرفته و اکنون هم بر همان روال با حفظ احترام بزرگان ، انجام می گیرد. این دو ویژگی باید با هم جمع باشند و الا در عمل امکان انحراف از اصول رخ می دهد.

یک تصمیم سیاسی ارزشمند که مرحوم عسگراولادی گرفت

شورای وحدت از زمانی که همراه با جامعه روحانیت حرکت می کند با اقبال بیشتری از سوی طیف های سیاسی روبرو شده است، از نگاه شما شورای وحدت با این روند جدیدی که در پیش گرفته احتمال آنکه به یک لیست مشترک منتهی شود برسد وجود دارد؟ چه خطری را پیش روی روند حرکتی این شورا می دانید؟

 در این ائتلاف مبارکی که بین اصولگرایان شکل گرفته است همگی برای نجات کشور از شرائطی که براثر سوء مدیریت و ناکارآمدی و عدم مراعات شایسته سالاری و کمبود صداقت رخ داده است، اتفاق نظر دارند و به سرنوشت انقلاب و کشور می اندیشند و نه به جایگاه و سهم خودشان؛ لذا ان شاءالله موفق خواهند شد. خطر همواره وجود داشته و دارد و هیچگاه نباید خود را از مکر شیاطین انس و جن مصون بدانیم. اینها آزمایش است و از خدای متعال می خواهیم ما را در این آزمایش و در مقابله با نفسانیات و دنیاطلبی که منشأ انحرافات است سربلند و موفق گرداند.

خاطره ای از آقای عسگراولادی دارید که برای خود شما یک درس سیاسی باشد؟

 یک خاطرۀ ارزشمند من از تصمیمات سیاسی آقای عسکراولادی این است که در هفتاد سالگی ایشان تصمیم گرفت دبیرکلی حزب را به نسل بعدی واگذار کند و وقتی با ناباوری دیگران در حزب بویژه در شورای مرکزی حزب مواجه شد به صورت جدی فقط چند ماه مهلت داد تا آن جایگزینی انجام شود و با موفقیت انجام شد. این ویژگی ایشان را امروز ما باید در حزب سرلوحۀ اقدامات خود قرار دهیم و ضمن نظارت بر عملکردها ، مانع ورود جوانان به صحنۀ مسئولیت های کلیدی حزب نشویم.

۲۷۲۱۵


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *