نظارت در روند اجرای طرح آمایش سیستان و بلوچستان بسیار مهم است

نظارت در روند اجرای طرح آمایش سیستان و بلوچستان بسیار مهم است
نظارت در روند اجرای طرح آمایش سیستان و بلوچستان بسیار مهم است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار رئیس و معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: با توجه به محدود بودن بودجه دولتی، از توان و بودجه مردمی در اجرا و پیشبرد طرح آمایش بهره‌گیری شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برخی از مطالعات پس از اتمام عملیاتی نمی‌شوند و بدون استفاده می‌مانند، ادامه داد: باید این طرح با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به طور کامل اجرا شود و در این بین باید نظارت دقیق، توزیع عادلانه اعتبارات، جذب اعتبارات مناسب با قدرت چانه‌زنی، پشتیبانی و حمایت در اولویت کار قرار داشته باشد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به نقش کلیدی و محوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در رشد و توسعه جامعه، عنوان کرد: این نهاد باید پروژه‌های مهم را احصاء کرده و علاوه بر توزیع عادلانه اعتبارات، بر شیوه هزینه‌کرد اعتبارات توزیع شده نظارت داشته باشد. با توجه به اطلاعاتی که دارم اعتبار کمی به استان نمی‌آید اما بعضاً خروجی‌ها کم است و این موضوع نشان دهنده بهره‌گیری نادرست از بودجه است.

وی تصریح کرد: اگر فعالیت‌ها و اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها، با پشتوانه نظرات کارشناسی انجام شود، قطعاً به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا خواهیم کرد. ارزیابی‌ها پس از آغاز اجرای طرح آمایش سرزمینی، باید بر اساس این طرح باشد و در این راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به عنوان مدعی‌العموم، نظارت لازم را بر اجرای این طرح داشته باشد.

آیت‌الله محامی با تاکید بر جذب، مدیریت و مهندسی اعتبارات مردمی ورودی به استان در راستای طرح آمایش سرزمینی، خاطرنشان کرد: اگر این فرایند به درستی محقق نشود، اعتبارات مردمی برای ساخت مدرسه و مسجد و غیره در مناطقی که شاید اولویت چیز دیگری باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت رصد نیازهای استان در بخش‌های مختلف، بر رعایت عدالت در توزیع اعتبارات تاکید کرد.

طرح آمایش سرزمینی سیستان و بلوچستان مصوب شده است

مهرداد عرب اول رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار اظهار داشت: با پیگیری انجام شده طرح آمایش سرزمین استان مصوب شده است. در حال حاضر جزو پنج استان برتر کشور در انجام مطالعات آمایش و مصوب کردن آن در سطح کشور هستیم.

وی با اشاره به اعتبارات استان، بیان کرد: در سال ۹۸ کل اعتبار عمرانی در نظر گرفته شده برای سیستان و بلوچستان تقریباً دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از همه منابع بوده که تقسیم و توزیع از طریق شورای برنامه‌ریزی در بین دستگاه‌ها و نهادها انجام شد و بر اساس آمار و اسناد موجود، حدود ۶۰ درصد این اعتبار تخصیص پیدا کرد.

عرب اول تصریح کرد: در سال گذشته حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به استان ابلاغ شد که بخشی از آن در قالب اسناد خزانه و بخشی نیز به صورت نقدی بوده که از محل اعتبارات نقدی، حقوق و دستمزد حدود سه هزار و ۳۵۰ نیروی شاغل در طرح‌های عمرانی استان را پرداخت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال مالی تا پایان تیرماه امسال ادامه دارد و امیدواریم تخصیص ۶۰ درصدی استان افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: در حوزه اعتبارات جاری یا هزینه‌ای که مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد نیروهای رسمی- پیمانی دستگاه می‌شود، یکی از سال‌های خوب را پشت سر گذاشتیم به طوری که مجموعه اعتبارات مان در این بخش ۵۰۶ میلیارد تومان بود که صد در صد آن تخصیص پیدا کرد. در این سال ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پاداش بازنشستگانی که از ۹۷ به قبل مانده بودند را به طور کامل پرداخت و طلب مرخصی کارمندان را نیز تسویه کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: در قانون بودجه سال جاری مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان حدود هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است. در حوزه عمرانی با توجه به وجود ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی در استان که بیشترین میزان در کشور به شمار می‌آید تا سال گذشته اعتبارات این بخش، از وزارت راه و شهرسازی به صورت متمرکز به استان‌ها تخصیص داده می‌شد اما امسال توزیع اعتبارات این بخش را به خود استان‌ها واگذار کردند و در این بین سهم سیستان و بلوچستان را کم کرده‌اند. رقم در نظر گرفته شده چشمگیر نیست و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم اقدامات بهتر و بیشتری در این حوزه انجام دهیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *