موزه «آب» در اصفهان تاسیس می‌شود

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، با توجه به مشکلات آبی در کشور در سالهای اخیر به ویژه اصفهان، صرفه جویی  در مصرف آب به یک فرهنگ در این استان مبدل شده است؛ امروزه اصفهان تنها شهر دارای دارای خانه فرهنگ آب در کشور است که با هدف اموزش راهکارهای مصرف بهینه آب و نهادینه سازی رعایت  الگوی مصرف به گروه سنی مختلف تاسیس شده است.

بر این اساس کارگاه مدیریت مصرف آب نیز  درخانه فرهنگ طراحی شده است که در این کارگاه بازدید کنندگان به صورت عملی و مستقیم با لوازم و تجهیزات کم مصرف  در محیط منزل و محل کار آشنا شوند و تفاوت مصرف را در شیرآلات قدیمی و شیرآلات کم مصرف مشاهده نمایند.

اکنون با رایزنی مسئولان کشوری و استانی قرار است موزه آب  نیز در اصفهان تاسیس می شود.

 رئیس گنجینه ملی آب ایران  در جریان بازدید از خانه فرهنگ آب اصفهان بر انتخاب مکانی مناسب برای راه اندازی گنجینه صنعت آبفای استان اصفهان تاکید کرد و اظهار داشت: استان اصفهان ظرفیت داشتن موزه تخصصی آب و آبفا را دارد و گنجینه ملی آب ایران  از این حرکت های سازنده فرهنگی حمایت می کند.

رضا راعی گفت: هم اکنون کار احداث موزه یا پارک موزه آب در استان های مرکزی، آذربایجان شرقی(تبریز) و خوزستان در حال انجام است و در شهر شاهرود نیز بخش خصوصی اقدام به راه اندازی موزه آب کرده که ۷۰ درصد آن مربوط به صنعت آب و فاضلاب است.

با تاکید بر آموزش مصرف بهینه در خانه فرهنگ آب اعلام کرد:در حال حاضر  اصفهان دارای مرکزی تحت عنوان خانه فرهنگ آب می باشد  انتظار می رود، در این مرکز که اقشار مختلف جامعه تحت آموزش مصرف بهینه قرار میگیرند این فعالیت مهم فرهنگی با قوت ادامه یابد و در این راستا موسسه گنجینه ملی آب نهایت همکاری را یا خانه فرهنگ آب در دستور کار قرار می دهد.

وی تاسیس موزه آب را در اصفهان ضروری دانست و خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه بیش از نیم قرن از فعالیت صنعت آب و فاضلاب در اصفهان می گذرد و قدمت صنعت آبفا در اصفهان بیش از سایر نقاط در کشور است به نظر می رسد تاسیس موزه آب در اصفهان بسیار حائز اهمیت  است.

راعی ادامه داد:تاسیس خانه فرهنگ آب و کارکرد آن  نیز بعنوان الگوی مفید پیرامون ترویج مصر بهینه آب باید  در سطح ملی اطلاع رسانی شود تا از این تجربه سایر استانهای دیگر بهره مند شوند

وی گفت: سازمان گنجینه ملی آب نهایت همکاری را با شرکت آبفا در راستای تاسیس موزه آب در اصفهان را در دستور کار قرار می دهد.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای استان اصفهان نیز در این بازدید گفت: هدف شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از راه اندازی این موزه، حفظ و نمایش اسناد، مدارک، تجهیزات، دستاوردها و پیشرفت های صنعت آب و فاضلاب در نیم قرن اخیر است.

سید اکبر بنی طباء افزود: با توجه به نقش موزه به عنوان یک واحد فرهنگی آموزشی، این مرکز می تواند نسبت به معرفی آثار و سوابق ارزشمند تاریخی- فنی مهندسی آب کشور و نیز ارائه  پیشرفت های شگرف در شاخه های مختلف مهندسی آب بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در این دوران و ایجاد خودباوری در نسل حاضر و آینده بسیار موثرباشد .

وی گفت: در عین حال آبفای استان اصفهان به دنبال ارائه آموزش های عمومی و تخصصی به علاقه مندان در کنار بازدید از موزه است.

بنی طبا گفت: به همین دلیل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در صدد استقرار و افتتاح گنجینه و مرکز آموزشی تخصصی نظیر خانه فرهنگ آب در یک مکان وسیع و در دسترس شهروندان است.

خانه فرهنگ آب اصفهان نقش بارزی را در امر آموزش مدیریت مصرف  ایفا می کند

مدیرروابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و  فاضلاب استان اصفهان  با بیان اینکه صرفه جویی یکی از عناصر بارز فرهنگی جامعه اصفهان است، ابراز داشت: به منظور  پاسداشت آب و فرهنگ سازی مصرف، تاسیس و راه اندازی خانه فرهنگ آب را اصفهان دردستور کار قرار دادیم.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به نقش خانه فرهنگ آب در نهادینه کردن مصرف بهینه آب در جامعه پرداخت و اظهار داشت: هم اینک خانه فرهنگ آب اصفهان نقش بارزی را در امر آموزش مدیریت مصرف  ایفا می کند. درواقع تاسیس خانه فرهنگ آب که در نوع خود در کشور بی نظیر می باشد راهبرد فرهنگسازی را در مسیر واقعی خود قرار داده است.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

اصفهان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *