معرفی ۱۰ جاذبه دیدنی و حیرت انگیز شهر زنجان

جاهای دیدنی زنجان

زنجان در محدوده‌ کوهستانی ایران قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود که تابستان‌های کوتاه و معتدلی داشته باشد. زمستان‌های سخت و طولانی زنجان، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری زمستانی خصوصا برای علاقه‌مندان به اسکی تبدیل کرده است.

گرچه کشاورزی بخشی از اقتصاد این شهر را به خود اختصاص داده، اما فعالیت‌های صنعتی محور اصلی اقتصاد این محدوده از ایران است. این شهر از آن شهرهایی است که باید به آن سفر کنید و از نزدیک آن را ببینید.

جاذبه های گردشگری زنجان

۱. غارهای کتله‌خور جاذبه گردشگری زنجان

در بین جاهای دیدنی زنجان، غارهای کتله‌خور عجیب‌ ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اکتشافات قرار دارد و بخش کوچکی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست.

کتله‌خور در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه همدان به سمت گرماب خواهد بود. این‌جا هنوز به‌اندازه‌ غار علیصدر همدان، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است.

آدرس غارهای کتله خور: زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب.

جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان کجاست ؟

۲. مناطق دیدنی زنجان: کوه‌ های رنگی

مورد بعدی در لیست جاهای دیدنی زنجان، بازهم یک جاذبه‌ی طبیعی است. این‌ جا شبیه به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتز) در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر.

ه رکسی که تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یک مسیر ۲۰ کیلومتری، آلاداغ لار، کوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شکل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ کیلومتری جاده‌ی زنجان تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده که از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

آدرس کوه‌ های رنگی: ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه و اتوبان میانه – زنجان.

جاهای سرسبز زنجان

۳. موزه‌ باستان‌ شناسی زنجان

این موزه، خانه‌ی یکی از مهم‌ترین آثار باقی‌مانده‌ باستان‌شناسی در ایران، «مرد نمکی» است. این مکان به موزه‌ی «مردان نمکی» هم مشهور است و یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی زنجان است.

«مردان نمکی» که از معدن چهرآباد در استان زنجان به‌ دست‌ آمده‌اند، نمونه‌های بی‌نظیر سالمی از انسان پیش از تاریخ‌اند. حتی لباس‌ها و موهای مردان نمکی تحت شرایط خشکی و نمکی که روی آن‌ها بوده، سالم باقیمانده است.

ژست دست‌های مرد نمکی به هنگام ترس از سقوط معدن بیننده را شگفت‌زده خواهد کرد. ۳ تا از ۴ مرد نمکی کشف‌شده، این‌جا و در این موزه حاضر هستند. اما مرد نمکی اصلی در موزه‌ی ایران باستان در تهران قرار دارد.

جاذبه های تاریخی زنجان

۴. مناطق دیدنی زنجان: قلعه‌ بهستان

این قلعه‌ی عجیب‌ و غریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یکی از جالب‌ترین‌ ها مکان‌ های دیدنی زنجان است. «قلعه‌ی بهستان» که در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه‌نشان قرار دارد، در کنار رودخانه‌ی «قزل‌اوزن» و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان است.

در دل کوه سوراخ‌های غار مانندی به‌دست ساسانیان ساخته‌شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یک روز وقت لازم است.

آدرس گنبد قلعه بهستان: استان زنجان، شهرستان ماه‌ نشان، کنار رودخانه قزل اوزن.

جاذبه های طبیعی زنجان

۵. مسجد جامع زنجان

در ورودی بازار و روبه‌روی سبزه‌ میدان که محل جالبی‌ ست و دست‌فروشان شهر چیزهایی نایاب می‌فروشند، درب مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از درون ورودی بازار کنار آن‌هم دسترسی دارد.

حوزه‌ی علمیه شهر زنجان در این مسجد برپاست که همین‌الان هم مشغول به‌کار است. کاشی‌کاری و آجرکاری مسجد جامع دیدنی است و به‌علاوه حوض بزرگ وسط حیاط و محل نماز جماعت، بسیار فضای جالبی دارد. اگر به‌وقت اذان آن‌جا بروید، فضای کامل‌تری از یک مسجد روحانی را شاهد خواهید بود.

جاذبه های مذهبی زنجان

۶. رختشوی خانه تاریخی زنجان

رختشویخانه، منحصر به‌ فردترین جای دیدنی زنجان است. در زمان قاجار، حاکم زنجان، این‌جا را برای راحتی زنان ساخت. این مکان، محلی برای رخت شستن زنان زنجان بوده است. انشعابی از قنات، برای رساندن آب به این محل ساخته شده و زنان می‌توانستند در محیطی خصوصی در فصل سرد یا گرم سال در اینجا رخت بشورند.

حیاط رختشویخانه بسیار زیباست و توصیه می‌کنیم که وقتی به خیابان سعدی رفتید، حتماً رختشویخانه را ببینید. در کنار رختشویخانه به بازار صنایع‌دستی هم سری بزنید و در پایان در شربتخانه، یک شربت باب میل خودتان بخورید و از یک گشت‌وگذار خاص لذت ببرید.

جاهای دیدنی زنجان همراه با عکس

۷. پل تاریخی میر بهاءالدین زنجان

این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. پل میر بهاءالدین که روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد.

وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید. یک محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت است.

در امتداد آن پل میر بهاءالدین پیداست. وقتی به پل رسیدید روی پل بروید و آن سمت پل باغ‌های شخصی زیبا را ببینید. راهی هم که در ادامه هست بسیار زیبا و پردرخت است.

متأسفانه خیلی به این پل رسیدگی نکرده‌اند. هرچند وقتی‌که آن را می‌بینید شما هم با ما هم‌عقیده خواهید بود که جاذبه‌ای خاص و زیبا است و حیف است که در رسیدگی به آن کم‌کاری شده است.

جاهای تفریحی و دیدنی زنجان

۸. جاذبه های تاریخی زنجان: دودکش جن

خرافات همواره با فرهنگ باستانی مردم محلی عجین است و گاهی باعث خلق داستان‌های غیر قابل باوری می‌شود که دهان به دهان و نسل به نسل روایت می‌شوند. در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم و دانش، هر پدیده را به عوامل ماورایی و فرا زمینی نسبت می‌دادند.

دودکش جن که یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود، نمونه‌ای از همین موارد است. دودکش جن نام صخره‌هایی است که در اثر فرسایش به شکل مناره‌هایی بلند در آمده‌اند.

برخی از محلیان آن را از دور به شکل دودکش‌هایی عظیم می‌دیدند و بر این باور بودند که اینها را اجنه ساخته‌اند. اما در حقیقت همه این صخره‌ها در اثر پدیده زمین شناسی با نام «هودو» تشکیل شده‌اند.

پس با خیال راحت از این جاذبه دیدنی بازدید کنید و نگران حضور دیو و اجنه نباشید! همچنین در نزدیکی دودکش جن، قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که به تخت دیو مشهور است. این قلعه نیز دارای قدمت هزاران ساله است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس دودکش جن: ۱۲۰ کیلومتری زنجان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان.

آثار باستانی شهر زنجان

۹. حمام سنتی حاج داداش در زنجان

حمام سنتی حاج داداش که امروزه تبدیل به چایخانه سنتی حاج داداش شده است، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های زنجان محسوب می‌شود که بر روی چهار ستون سنگی بنا شده.

چنین سبکی از معماری در دوران قاجار بسیار کم نظیر بوده است. این حمام که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد، به خوبی ظاهر خود را حفظ کرده و با مرمتی هنرمندانه و زیبا، امروزه کاربری رستوران سنتی را پیدا کرده است.

اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی زنجان هستید که در آن استراحت کرده و از معماری سنتی بی‌نظیرش لذت ببرید، حمام سنتی حاج داداش بهترین گزینه خواهد بود. منوی غذایی این رستوران کاملا سنتی است و حتی در آن قلیان نیز سرو می‌شود تا حس ایرانی باستانی را به خوبی منتقل کند.

با قدم گذاشتن در این حمام حس می‌کنید که به دوران قاجار سفر کرده‌اید. این حمام موقعیت مناسبی برای عکاسی‌های خلاقانه خواهد بود.

آدرس حمام سنتی حاج داداش: بازار قدیمی زنجان، روبروی مسجد میرزایی.

در زنجان کجا بریم ؟

۱۰. مکان های تفریحی زنجان: دریاچه پری (خندقلو)

برخی از افراد بر این باور هستند که جاهای دیدنی زنجان تنها محدود به اماکن تاریخی و فرهنگی می‌شود. اما باید بدانید که در نزدیکی ماهنشان، دریاچه‌ای زیبا با مساحت ۵۴۰ متر مربع قرار دارد.

این دریاچه زیبا که یک دریاچه کاملا طبیعی است و تنها با نزولات آسمانی پر آب می‌شود، در دشتی سرسبز قرار گرفته و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری زنجان شده است.

در فصل بهار این دریاچه بسیار پر آب شده و از برکت آن دشت‌های اطراف نیز پوشیده از گل‌‎های بهاری بسیار زیبا خواهند شد. پس بهترین زمان بازدید از این دریاچه را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست.

به لطف وجود این دریاچه، آب و هوای منطقه ماهنشان تفاوت زیادی با زنجان دارد و در آنجا نسیم خنک بهاری صورت شما را نوازش می‌دهد.

آدرس دریاچه پری: ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری ماهنشان، دهستان اوریاد.

مناطق گردشگری شهر زنجان

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید و از این مناطق دیدن کنید و لذت ببرید.


منتشر شده

در

گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *