مریخ پیش از پیدایش حیات بر روی زمین آب داشته است

مریخ پیش از پیدایش حیات بر روی زمین آب داشته است

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت، سیاره سرخ مریخ زمانی بسیار بیشتر از امروز آب داشته است اما پاسخ به سوال های مبنی بر این که چه زمانی آب بر روی مریخ وجود داشته و چه زمانی تبخیر شده، بسیار دشوارتر است.

اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که آب حدود ۴.۴ میلیارد سال پیش بر روی سیاره مریخ وجود داشته است که این زمان بسیار زودتر از زمانی است که پیش از این تصور می کردیم.

این ارزیابی بر اساس تجزیه و تحلیل یک شهاب سنگ به نام NWA ۷۵۳۳ صورت گرفته است که در صحرای ساهارا (صحرای بزرگ آفریقا) پیدا شده است. تصور می شود که این شهاب سنگ میلیاردها سال پیش از سیاره مریخ سرچشمه گرفته است.

اکسیداسیون برخی از مواد معدنی داخل شهاب سنگ وجود آب در این سیاره را نشان می دهد. این یافته ها تاریخ تشکیل آب بر روی مریخ را حدود ۷۰۰ میلیون سال از بازه زمانی ۳.۷ میلیارد سال پیشی که قبلا اجماع عمومی در خصوص آن وجود داشت، عقب می کشد.   این تحقیق همچنین می تواند اطلاعاتی در زمینه نحوه شکل گیری سیارات در وهله اول ارائه دهد.

محققانی که در خصوص سیاره ها مطالعه می کنند به به شدت به داستان وجود آب در سیارات و ماه علاقمند هستند. یکی از موارد ناشناخته بزرگ این است که آیا آب پس از تشکیل، از طریق برخورد سیارک ها و ستاره های دنباله دار به یک نهاد سیاره ای اضافه می شود و یا اینکه به طور طبیعی در طی روند شکل گیری سیاره به وجود می آید.

سنگ های قدیمی مانند NWA ۷۵۳۳ به محققان کمک می کند تا به گذشته نگاه کنند و حوادث ضربه ای سیاره ای که  از آن سرچشمه گرفته اند را دریابند و برخی از مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی سطح سیاره را در زمان تشکیل آنها تعیین کنند.


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *