مرمت ۴۰ سکه تاریخی مکشوفه در استان مرکزی

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی علیرضا ایزدی با اشاره اینکه  مرمت  40  سکه تاریخی مکشوفه استان پایان یافته  بیان کرد: این سکه ها  مربوط به دوره الیمائی و دارای ارزش‌های قابل توجهی است که به همین دلیل حفظ، نگهداری و مرمت اصولی آنها بسیار حائز اهمیت است.

ایزدی گفت: الیمائی حکومت محلی دوره اشکانی در خوزستان  امروزی است و این سکه ها با خط آرامی حک شده اند. یک روی سکه تصویر پادشاه و یک روی سکه تصویر لنگر و ستاره است. الیمائی ها در دوران اشکانی اجازه داشتند سکه مختص خود را ضرب کنند.

وی با بیان اینکه هر یک از این سکه ها دارای داده‌ها و اطلاعات موثق تاریخی هستند،   گفت: « این سکه ها روایت‌های گوناگون و با ارزشی از نوع هنر سکه‌زنی، لوگوسازی، چهره‌پردازی، تاریخ‌نویسی و فلزکاری دوره‌های تاریخی مختلف نشان می‌دهند که غیر از ارزش تاریخی، وجهه پررنگ‌تر داده‌های باستانی را با خود همراه دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه  این سکه ها در سال ۹۲ کشف شده اند و پس از مرمت تمام آنها در موزه چهارفصل به نمایش گذاشته شدند، اظهار کرد:۹۰ درصد این اشیا طی عملیات‌های حفاری و باستان‌شناسی کارشناسان اداره کل استان کشف و شناسایی و ۱۰ درصد باقی مانده نیز از حفاران غیر مجاز ضبط شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *