لزوم افزایش ظرفیت بستری مبتلایان به کرونا در کرمانشاه

لزوم افزایش ظرفیت بستری مبتلایان به کرونا در کرمانشاه
لزوم افزایش ظرفیت بستری مبتلایان به کرونا در کرمانشاه

تورج شیرزادیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شلوغی و ازدحام مردم در خیابان‌ها وضعیت نگران کننده‌ای پیشرو است و آمار افراد مبتلا به کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است و به تناسب شمار افراد بستری نیز افزایش خواهد یافت و باید فکری اساسی به حال وضعیت تخت‌های بستری، ویژه و تجهیز امکانات شود.

وی افزود: تاکنون از نظر بستری بیماران مشکلی نداشتیم چه در بحث بستری ساده و چه در بستری ویژه و امکانات پاسخگو بوده است اما با افزایش آمار باید فکری جدی شود هر چند پیش‌بینی‌هایی شده و تجهیزات مرتبط با بخش‌های ویژه خریداری شده است.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ تخت آی‌سی‌یو در مرکز نسیم بیمارستان امام رضا راه اندازی شده و در گذشته نیز ۱۰ تخت در بیمارستان فارابی راه اندازی شد که این حاشیه اطمینانی برای بستری بیماران با علائم حاد ایجاد کرد.

شیرزادیان گفت: از نظر تأمین ملزومات حفاظت فردی نیز با استفاده از توان استان تعدادی تولید کننده ماسک سه لایه با ظرفیت تولید ۳۰ هزار عدد در روز به جمع تولیدکنندگان استان اضافه شدند و در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تولیدات که ایرادات جزئی هم دارند و در حال رفع آنها هستیم در سطح عموم و داروخانه‌ها و نظام پزشکی عرضه می‌شود و همین موجب کاسته شدن از بخشی از التهاب و نگرانی مردم شده است.

این مسئول عنوان کرد: شرکت‌های مردم نهاد و ارگان‌های دولتی مرتبط و غیرمرتبط هم وارد عرصه شدند و مجوزهایی به آنها داده شده چند شرکت کوچک و بزرگ تولیدکننده ماسک سه لایه نیز مجوز دریافت کردند اما هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده‌اند و در صورتی که ظرف ۱۰ روز آینده ۸۰ درصد آنها به بهره‌برداری برسد نگرانی برای تأمین ماسک نخواهیم داشت.

با افزوده شدن ۲ شرکت تولید ماسک نیاز استان به صورت کامل برطرف می‌شود

وی بیان داشت: همچنین دو شرکت جدید تولید ماسک سه لایه داریم که یکی از آنها دستگاه مربوطه را خریداری کرده و دیگری در حال انعقاد قرارداد تأمین دستگاه است و ظرفیت هر کدام تولید ۲۰ هزار عدد ماسک در روز است و در صورتی که به جمع تولیدکنندگان قبلی اضافه شود نیاز به ما به طور کامل مرتفع خواهد شد.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همچنین در حوزه تولید ماسک N95 کارهایی انجام شده در حال حاضر تولید کننده سوم نیز وارد میدان شده با ظرفیت ۲۰۰۰ عدد در روز دستگاه و همچنین شرکت دیگری دستگاهی مکانیزه برای تولید ماسک N95 خریداری کرده که روزانه بین ۷ هزار تا ۱۰ هزار عدد ظرفیت تولید دارد.

شیرزادیان تصریح کرد: طی ۱۰ روز آینده حرکتی جهشی در استان از نظر تأمین ماسک رقم خورده می‌شود و ما از استان‌های دیگر بی‌نیاز خواهیم شد.

وی عنوان کرد: در حوزه سایر ملزومات حفاظتی نظیر شیلد، لباس و گان‌های جراحی نیز خودکفا شده‌ایم و نیاز به دیگر استان‌ها نداریم روزانه نیز با نظارت انجام شده عالی‌ترین تولیدات در دسترسی کادر درمانی قرار می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: توزیع روزانه بین مراکز درمانی، بهداشتی و اورژانس انجام می‌شود.

وی بیان داشت: بیش از ۲۵۰۰ عدد ماسک n۹۵ در مراکز درمانی، ۲۰ هزار عدد ماسک بین دانشگاه علوم پزشکی و ۳۰ هزار عدد ماسک سه لایه نیز در مراکز دانشگاهی و داروخانه توزیع می‌شود.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: در حوزه آموزش و نظارت هم برنامه‌ریزی خاصی در پیش داریم به صورتی که ماسک‌ها و محصولات تولیدی شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در این راستا گروه پایش، محصولات تولیدی را آزمایش می‌کند تا از استاندارد بودن آنها و عدم آلودگی آنها اطمینان حاصل کند.

این مسئول درباره کمبود دستکش افزود: متولی تأمین دستکش نایلونی حوزه سلامت نیست بلکه سازمان صمت است با این حال چندین تولید کننده در قالب گروه‌های مردم نهاد و شرکت‌های مستقل وارد عمل شدند اما همچنان تقاضا بالاتر از عرضه است و نگرانی‌هایی در سطح جامعه وجود دارد و همین کمبودها سبب افزایش قیمت شده است.

شیرزادیان گفت: در حوزه دستکش‌های تخصصی نظیر لاتکس نیز بیش از یک تولیدکننده مادر در سطح کشور وجود ندارد در شرایط عادی نیز از نظر تأمین این نوع دستکش‌ها در مراکز درمانی دچار مشکل بودیم و شیوع کرونا این مشکلات مضاعف کرد به گونه‌ای که اکنون کمبود وجود دارد هر چند وزارت بهداشت چند پارت دستکش تخصصی را به کشور وارد کرد اما باز هم کمبود وجود دارد.

وی عنوان کرد: پیش از این از شرکت‌های تولیدی داخلی مقادیری دستکش تخصص خریداری شد و بر اساس نیاز روزانه مراکز دولتی، ادارات و بیمارستان‌های غیر دانشگاهی توزیع شد اما اکنون موجودی رو به کاهش است و کمبود جدی وجود دارد.

این مسئول تصریح کرد: وزارت بهداشت باید راهکارهای جدیدی را برای تأمین دستکش که تولید کننده آن در سطح کشور کم است در نظر بگیرد.


منتشر شده

در

کرمانشاه

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *