قربان؛ تقویت‌کننده ارتباط انسان با خدا و بندگان خداست

قربان؛ تقویت‌کننده ارتباط انسان با خدا و بندگان خداست
قربان؛ تقویت‌کننده ارتباط انسان با خدا و بندگان خداست

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: اعیاد اسلامی، پیوند بین امت و امام، خالق و مخلوق و انسان‌ها را تقویت می‌کند و توجه به این اعیاد بستر تحکیم روابط بین مسلمانان و اعضای خانواده را ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام مهدی شریعت‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص معنای قربان و اعمال روز عید قربان، اظهار کرد: کلمه قربان از ریشه قرب و تقرب به معنی نزدیکی و نزدیک شدن گرفته‌شده، گفته‌شده‌است که حاجی‌ها در روز عید قربان و در سرزمین منا، گوسفند، گاو و یا شتری را قربانی کنند. سنت قربانی از مستحبات تأکیدشده‌ای است که به مسلمانان سایر بلاد نیز سفارش شده‌است.

وی گفت: قربانی کردن به‌گونه‌ای است که افراد حیوانی را قربانی کرده و گوشت آن را بین نیازمندان، فقراء و مؤمنین توزیع می‌کنند و بخشی از این گوشت را می‌توانند برای خود استفاده کنند. بنابراین انجام با اخلاص این عمل که به دستور خداوند و با رضایت او انجام می‌گیرد، باعث تقرب به خدا می‌شود؛ لذا به این کار قربانی و به روزی که قربانی کردن در آن انجام می‌شود، عید قربان می‌گویند.

حجت الاسلام شریعت‌تبار ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) به امر خدا مقدمات قربانی فرزند خود، حضرت اسماعیل را آماده کرده‌اند. به همین دلیل ریشه این عمل به حضرت ابراهیم(ع) که بزرگ پرچم‌دار توحید و مبارزه با شرک و بت‌پرستی هستند، بازمی‌گردد. درواقع این دستور و به تعبیر قرآن «بلاء مبین» به معنی بلای آشکار، امتحانی الهی برای سنجش میزان اخلاص و ایثار حضرت ابراهیم(ع) بوده‌است. به همین سبب حضرت ابراهیم پس از موفقیت در این امتحان الهی به مقام امامت نائل شدند. بنابراین از آن زمان حاجیان قربانی کردن را به عنوان یک فریضه در حج تمتع انجام می‌دهند. در آیین یهود حضرت موسی نیز سنت قربانی کردن برای کمک به نیازمندان وجود دارد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: هدف از قربانی این است که انسان بخشی از مالش را برای رضای خدا و در راه کمک به بندگان خدا انفاق کند. در قرآن بیان شده‌است که خداوند به قربانی انسان‌ها نیاز ندارد و گوشت و خون قربانی، به خدا نمی‌رسد؛ بلکه قربانی موجب تقرب و تقوای انسان‌ها می‌شود. قربانی کردن یکی از اعمال مستحب خاص و ویژه عید قربان است. برگزاری نماز عید قربان نیز یکی دیگر از اعمال این عید بزرگ مسلمانان است. در حج تمتع نیز عید قربان، روز مهمی است که آن را روز حج اکبر می‌نامند.

حقیقت همه اعیاد اسلامی با امامت و ولایت همراه است

شریعت‌تبار خاطرنشان کرد: هر یک از اعیاد اسلامی دلیلی دارد؛ به عنوان مثال عید فطر به دلیل یک ماه روزه‌داری انسان‌های مؤمن عید تلقی می‌شود. به طوری که انسان‌ها به شکرانه این موهبت که توانسته‌اند به امر خدا یک ماه از خوردن، آشامیدن و اعمالی که روزه را باطل می‌کند، اجتناب کنند؛ نماز می‌خوانند، زکات و فطریه می‌پردازند و جشن می‌گیرند. حقیقت همه این اعیاد با امامت و ولایت همراه است که به این ترتیب پیوند امت و امام، پیوند خلق و خالق و هم‌چنین پیوندی میان مردم ایجاد شود.

وی با یبان این که اعیاد فرصتی برای شادمانی و شادی منطقی و صحیح هستند، افزود: در زندگی، انسان‌ها باید رابطه خود با خالق و بندگان خدا را تقویت کنند؛ چراکه شاد کردن دل نیازمندان و مؤمنین و هدیه و عیدی دادن به اعضای خانواده، شادی حقیقی را در پی دارد. توجه به این اعیاد بستر و زمینه مناسبی را برای تحکیم روابط بین مسلمانان و روابط میان اعضای خانواده ایجاد می‌کند که ریشه همه این‌ها عشق و ارتباط با خداوند است. به طوری که اگر انسان‌ها به خدا عشق بورزند، به تبع به بندگان خداوند نیز عشق خواهند ورزید و تلاش می‌کنند به طرق مختلف غم را از دل یکدیگر بزدایند.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *