قانون مقابله با خرده‌فروشان مواد شدت لازم را ندارد

قانون مقابله با خرده‌فروشان مواد شدت لازم را ندارد
قانون مقابله با خرده‌فروشان مواد شدت لازم را ندارد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در قانون مقابله با خرده‌فروشان ابهام است و یا از شدت لازم برخوردار نیست.

محمدحسین صالحی امروز، اول تیر ماه، در نشست خبری که به مناسبت سال‌روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در اداره شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرخراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به علت کم‌نتیجه بودن برخوردها با موادفروشان بیان کرد: ایراد اساسی این مساله را باید در قانون جست. دستگاه‌ها کار خود را انجام می‌دهند اما به دلیل ضعف قانون، برخورد لازم و درخواست مردمی انجام نشده است. در حال حاضر لایحه‌ای در خصوص قانون تشدید برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر ارائه شده که امیدواریم در مجلس به تصویب رسد.

وی با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در استان ۲.۷ درصد است که این مساله اهمیت پیشگیری را دوچندان می‌کند، افزود: در حوزه پیشگری اقدامات ما بر پیشگیری از مصرف مواد مخدر، مقابله با آن، درمان و صیانت از بهبود یافتگان متمرکز است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: تنها ۶ درصد کشفیات مواد مخدر از مرزهاست. از کشور همسایه خراسان رضوی، بیشترین میزان مواد مخدر صادر می‌شود اما با توجه به شرایط فعلی این میزان ناچیز است چراکه پلیس مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی و اداره کل اطلاعات در این خصوص اقدامات ویژه‌ای انجام می‌دهند.

کشف ۳۷ تن مواد مخدر در خراسان رضوی طی سال گذشته

صالحی عنوان کرد: در سال ۹۸ بیش از ۳۷ تن کشفیات مواد مخدر در استان داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ۳ ماه ابتدایی امسال نیز با افزایش ۱۵ درصدی کشفیات مواجه بوده‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی بیان کرد: یکی از مطالبات جدی مردم، مقابله با خرده‌فروشان است. در سال۹۷، ۸۷۱۰ خرده‌فروش دستگیر شد که در سال ۹۸ این تعداد به ۱۰ هزار و ۱۹۱ نفر رسید و افزایشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه ساماندهی معتادان متجاهر از بیشترین درخواست‌های مردمی است، تاکید کرد: از اوایل اسفند ماه سال پیش به دلیل شیوع کرونا، جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شد. از ۹ اردیبهشت امسال با ابلاغ استانداری طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر با شرایط خاص و پروتکل‌ها آغاز شد که تا امروز ۱۴۰۰ معتاد متجاهر با شرایط خاص مانند قرنطینه، درمان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و… جمع‌آوری شده‌اند و این روند ادامه دارد.

خراسان رضوی ۹۰۰۰ معتاد متجاهر دارد

صالحی ادامه داد: سال گذشته ظرفیت جمع‌آوری و نگهداری ۲۵۰۰ معتاد متجاهر را داشتیم که با توجه به شیوع کرونا از ظرفیت ما کاسته شده است. در حال حاضر ما مشکل ظرفیت داریم. البته برای افزایش ظرفیت ساماندهی معتادان برنامه‌هایی در دستور کار است. هم‌اکنون برای افزایش ظرفیت اسکان و جمع‌آوری این معتادان، فراخوان کمپ‌های ماده ۱۶ صادر شده است. در حال حاضر خراسان رضوی ۹۰۰۰ معتاد متجاهر دارد که ۶۰ درصد این آمار متعلق به شهر مشهد است.

وی با اشاره به اینکه ۲ مرکز جدید نگهداری از معتادان متجاهر به زودی افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر مرکز برزش‌آباد با مشارکت شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سپاه امام رضا(ع) با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر در حال احداث است. این مرکز تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم تا قبل از پایان سال به اتمام رسد. مرکز حسن آباد نیز با مشارکت استانداری، شهرداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال ساخت است که در فاز ابتدایی ۵۰۰ و در فاز نهایی ۳۰۰۰ نفر ظرفیت خواهد داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تا امروز مرکزی برای نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان‌های استان راه‌اندازی نشده، خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرار است مراکز نگهداری از معتادان متجاهر در شهرستان‌ها نیز با ظرفیت ۲۰۰ نفر احداث شود که اولین مرکز آن تا ۱۰ روز آینده در سبزوار با ظرفیت ۲۰۰ نفر راه‌اندازی می‌شود. سایر مراکز هم با تایید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل بهزیستی استان تا پایان سال افتتاح خواهد شد. اگر ظرفیت لازم ایجاد شود، در جمع‌آوری معتادان متجاهر و ارائه خدمات مشکلی نخواهیم داشت.

خانه‌های حمایتی معتادان راه‌اندازی می‌شود

صالحی با اشاره به اینکه موفقیت درمان‌ در کمپ‌ها نسبی است، عنوان کرد: علت این مساله این است که این نوع از درمان اجباری بوده و توفیق چندانی در آن حاصل نمی‌شود. وقتی فضا اجباری باشد، فرد تمایلی برای ترک ندارد. به همین جهت قرار است امسال تغییراتی در فرآیند درمان انجام شود. در این فرآیند، هر فرد بعد از گذراندن مقطعی، تحویل خانه‌های حمایتی می‌شود. خانه‌های حمایتی مجموعه‌هایی است که با ظرفیت کمتر و با مشارکت بخش غیردولتی مدیریت می‌شود. بهبودیافتگان مدیریت این مرکز را اداره خواهند کرد. در کشور نمونه‌های کوچکی از این مراکز وجود دارد که توفیقات خوبی نیز داشته است. به دلیل موفقیت این مجموعه‌ها، قرار است این خانه‌ها در استان نیز راه‌اندازی شود. امسال شاهد تغییر جدی در فرایند درمان هستیم.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از بهبودیافتگان، از کارآفرینانی که این افراد را تحت پوشش قرار دهند، حمایت می‌کنیم . این حمایت در قالب تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی حمایت مالی است و به کاسنی اختصاص خواهد یافت که بخشی از نیروی انسانی خود را از بهبود یافتگان انتخاب کنند. حمایت‌های مالی و قانونی نیز در این زمینه تداوم پیدا خواهد کرد. در همین راستا شب گذشته بازارچه صنایع دستی در راستای حمایت از افراد بهبودیافته، سرپرست خانواده‌ها و… در بلوار امامت آغاز به کار کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طرح یاری‌گران زندگی سال گذشته ابلاغ شد، یادآور شد: این طرح به امضای وزارت آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای اجتماعی محلات رسیده است. براساس این طرح ۲۰ درصد مدارس کل کشور کانون‌های یاری‌گر شدند که این فعالیت آن با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس تعطیل شد. این طرح قشر کارگران و دانشجویان را نیز در برمی‌گیرد. اگر کماکان باز هم کرونا در جامعه حاکم باشد، این طرح به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما اگر شیوع کرونا پایان یابد، در فضای حقیقی این طرح به اجرا خواهد رسید.

تنها کشور پیشرو در مبارزه با مواد مخدر هستیم

صالحی خاطرنشان کرد: ما تنها کشور پیشرو در مبارزه با مواد مخدر هستیم. بیش از ۸۰۰۰ شهید و ۱۲۰۰ جانباز در کل کشور در مبارزه با مواد مخدر فداکاری کرده‌اند. استان خراسان رضوی نیز ۴۰۰ شهید در مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۱۵ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری معتادان متجاهر و آسیب‌های آنان شد که ۳ میلیارد تومان آن کمک شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری بود، یادآور شد: رویکرد اصلی ما در سال ۹۹، افزایش میزان تاثیرگذاری برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا باید رسانه‌ها و افکار جمعی به ما کمک کنند.

۱۰ درصد جامعه معتادان را زنان تشکیل می‌دهند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بخش عمده کشفیات، مربوط به مواد مخدر سنتی است، گفت: استفاده از مواد مخدر صنعتی افزایش پیدا کرده است. افرادی که جمع‌آوری می‌شوند، باید با اختیار خود مواد را ترک کنند. خیرین و نیکوکاران اگر می‌خواهند کار خیر انجام دهند، برای افراد بهبودیافته شغل ایجاد کنند.

صالحی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جامعه معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: مادر یا زن معتاد اثرگذاری بیشتری در خانواده‌ دارد چرا که آنان پایه اصلی خانواده هستند. در اقشار دانش‌آموزی، دانشجویی، کارگری و… نیز اعتیاد دیده می‌شود. در حال حاضر آمار جدیدی در این خصوص نداریم. در حال حاضر سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و برای مقابله با این وضعیت یکی از برنامه‌های استفاده از ظرفیت فضای مجازی است. همچنین از فضای اکران‌های شهری و بیلبورد استفاده خواهیم کرد. یکی دیگر از اقدامات ما برای فرهنگ‌سازی کاهش مصرف مواد مخدر برگزاری نخستین المپیاد ورزشی محلات مشهد در مرکز بهبودیافتگان مشهد بود که اختتامیه آن با همکاری شورای اجتماعی محلات برگزار شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص فروش مواد در آرایشگاه‌های زنانه عنوان کرد: پخش‌کنندگان مواد مخدر تنها به دنبال منافع اقتصادی خود هستند و برای این کار از هر مسیری استفاده می‌کنند. باید سطح آگاهی مردم را افزایش داد. قرار است با انجمن‌های صنفی و صنف آرایشگران جلسه‌ای برگزار و آنان را نسبت به این مساله آگاه کنیم. همچنین قرار است برای آرایشگران سمیناری به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شود تا آگاهی‌های لازم به این افراد ارائه شود.

صالحی اظهار کرد: گستره دستگاه‌های اجرایی برای آگاهی‌بخشی به مردم کم و محدود است. باید فضای نشاط اجتماعی را توسعه دهیم تا گروه‌های اجتماعی به سمت اعتیاد نروند. توسعه المپیادهای ورزشی یکی از این راه‌هاست. یکی دیگر از راه‌کارهای ما برای پیشگیری از اعتیاد توسعه تشکل‌های غیردولتی علاقه‌مند به حوزه ترک اعتیاد است. توانمندسازی تشکل‌ها و سمن‌های مردمی در حوزه اعتیاد در دستور کار ماست. اگر همه دستگاه‌ها، مردم و سمن‌ها در کنار هم قرار گیرند، پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند. باید آگاهی مردم نسبت به مواد مخدر افزایش یابد چرا که حجم تهدید اعتیاد در جامعه بالاست.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *