فعالیت های منابع طبیعی در سال ۹۹ با جهش ۹ گانه همراه خواهد بود

فعالیت های منابع طبیعی در سال ۹۹ با جهش ۹ گانه همراه خواهد بود

فعالیت های منابع طبیعی در سال ۹۹ با جهش ۹ گانه همراه خواهد بود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد طاهری صبح پنجشنبه در نخستین جلسه شورای هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اظهار داشت: سال ۹۹، سال جهش در فعالیت‌های منابع طبیعی است.

طاهری با اشاره به رونمایی فعالیت‌های جهشی ۹ گانه منابع طبیعی توسط سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: محورهای ۹ گانه اعلامی بسیار مهم و با اهمیت بوده و منابع طبیعی استان تهران بر اجرای این فعالیت‌ها اهتمام جدی دارد.

وی اذعان داشت: سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است و از آنجایی که فعالیت‌های منابع طبیعی زیربنایی و بستر مناسب را برای تولید و اشتغال و جهش تولید فراهم می‌کند، از این رو فعالیت‌های ۹ گانه می‌تواند جهشی در اقدامات منابع طبیعی ایجاد کند.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران به فعالیت‌های جهشی ۹ گانه اشاره و خاطر نشان کرد: این فعالیت‌ها شامل اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، ارتقا پوشش حفاظتی، مدیریت و بهره برداری از مراتع، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، تشخیص، تعیین حدود و آگهی ذخیره گاه‌های جنگلی، توسعه زراعت چوب، اخذ حقوق دولتی، توسعه دولت الکترونیک و توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی است.

طاهری اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و مقابله بابیابان زایی را از جمله طرح‌های محوری منابع طبیعی در استان تهران برشمرد و بیان داشت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری مشتمل بر اقدامات سازه‌ای، بیومکانیکی و بیولوژیکی است که در این خصوص اقدامات خوب و مؤثری طی دو سال اخیر و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح حوزه‌های آبخیز استان تهران انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران یاد آور شد: با توجه به اینکه طرح‌های بیابان زدایی در مناطق بیابانی این استان به مرحله اجرا در آمده اما همچنان استمرار اقدامات بیابان زدایی برای استان تهران ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی درباره برخی کارکردهای عملیات آبخیزداری و بیابان زدایی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب کنترل سیل و رسوب، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش آبدهی چاه‌ها و قنوات خواهد شد و اقدامات بیابان زدایی علاوه بر تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان موجب کنترل و مهار ریزگردها می‌شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه فعالیت‌های آبخیزداری و بیابان زدایی در ایجاد امنیت اراضی کشاورزی، تأسیسات و ساکنین از اهمیت بسزایی برخوردار است، بر تداوم اجرای این گونه فعالیت‌ها تاکید کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *