فرانسه و انگلیس گفتند: به اختلاف پایان دهید وگرنه اجلاس Cop26 را خراب خواهید کرد

دانشمندان برجسته و دوستداران محیط زیست از بوریس جانسون و امانوئل مکرون برای اعلام آتش بس فوری در یک مناقشه تلخ انگلیس و فرانسه بر سر حقوق ماهیگیری در روز شنبه، زیرا نگرانی ها از اینکه مشاجرات بریتانیا با همسایگان اتحادیه اروپا می تواند نشست مهم Cop26 در مورد تغییرات آب و هوایی را تحت الشعاع قرار دهد، افزایش یافت.

در آستانه برگزاری نخست وزیر بریتانیا که میزبان ۱۲۰ رهبر جهان در نشست گلاسکو بود، گفت که این اجلاس “لحظه حقیقت جهان” خواهد بود و می تواند “آغاز پایان تغییرات آب و هوایی” باشد. سخنرانی در جلسه G20 رهبران رم، وی افزود: “سوالی که همه می پرسند این است که آیا ما از این لحظه استفاده می کنیم یا اجازه می دهیم از بین برود.”

اما با ادامه شمارش معکوس، عصبانیت در میان گروه‌های سبز و دانشمندان از نحوه برخورد دولت‌های بریتانیا و فرانسه در بحث حقوق ماهیگیری، در زمانی که بریتانیا نیز تهدید به استناد به حقوق ماهیگیری می‌کند، به وجود آمد. a href=”https://www.theguardian.com/politics/2021/oct/04/what-may-happen-if-article-16-of-northern-ireland-protocol-is-triggered” title=”” data-link-name=”in body link”>ماده ۱۶ پروتکل ایرلند شمالی در اقدامی که می تواند جنگ تجاری جدیدی را با اتحادیه اروپا آغاز کند.

لرد فراست، وزیر برگزیت جانسون، روز شنبه با واکنش خشمگینانه به اظهارات ژان سی، نخست وزیر فرانسه، فرانسه را تهدید به اقدام کرد. astex، که در نامه‌ای به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که باید به بریتانیا نشان داده شود که «خروج از اتحادیه اروپا آسیب بیشتری به جای ماندن در آن وارد می‌کند».

 با وزیر Brexit خداوند فراست
لرد فراست، وزیر برگزیت می گوید، اگر داوری شکست بخورد، دولت بریتانیا “فعالانه در حال بررسی راه اندازی روند حل و فصل اختلافات” است. عکس: Peter Byrne/PA

فراست گفت: “در شرایط فعلی، زمانی که ما در حال تلاش برای حل بسیاری از مسائل بسیار حساس از جمله در ایرلند شمالی. این امر بیش از این بیشتر است زیرا تهدیدهای فرانسه در این هفته برای صنعت ماهیگیری ما، منابع انرژی و همکاری های آینده، به عنوان مثال از طریق برنامه تحقیقاتی Horizon، متأسفانه بخشی از الگوی است که در بیشتر سال جاری ادامه داشته است.

به گفته فراست، دولت بریتانیا “به طور فعال در حال بررسی راه اندازی روند حل و فصل اختلافات طبق ماده ۷۳۸ [موافقتنامه تجارت و همکاری] بود.” در صورت شکست داوری، منجر به استفاده از تعرفه بر کالاهای فرانسوی خواهد شد.

در اجلاس G20 در رم، جانسون همچنین احساسات خود را به فون در لاین نشان داد و گفت که تهدیدهای فرانسه برای ادامه دادن افزایش صادرات بریتانیا در پاسخ به اختلاف بر سر مجوزهای ماهیگیری “کاملاً غیر قابل توجیه” بود.

از او پرسیدند که آیا او اعتقاد دارد؟ جانسون گفت: «نقض قوانین بین‌المللی توسط فرانسه وجود داشته است، جانسون می‌گوید: «نگران هستم که ممکن است چنین شود. من به آنچه در حال حاضر در جریان است نگاه می‌کنم، و فکر می‌کنم که باید آن را مرتب کنیم، اما این یک آبجو کوچک است – در مقایسه با تهدیدی که برای بشریت با آن روبرو هستیم، بی‌اهمیت است.»

اما مشاجرات تند پاریس و لندن، در آستانه اجلاس تغییرات آب و هوایی که از نظر بسیاری مهمترین گردهمایی رهبران جهان تا کنون بوده است، باعث شگفتی جوامع علمی و زیست محیطی شد.

پروفسور لرد نیکلاس استرن، که شاخص گزارش دولت در سال ۲۰۰۶ نسبت به نتایج فاجعه بار هشدار داد با توجه به به تعویق انداختن اقدام در مورد تغییرات آب و هوا، گفت که بریتانیا و فرانسه به جای بحث در مورد موضوعی که “نسبتاً پیش پا افتاده” است، باید برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی با یکدیگر همکاری کنند.

تاریخچه فرانسوی و Br رهبران داعش علیرغم اختلافات سیاسی عمده، مانند ژاک شیراک و تونی بلر پس از جنگ عراق، در حال پیوستن به نیروهای خود در مورد تغییرات آب و هوایی هستند. و هر دو کشور همچنین باید راهی برای همکاری با چین در زمینه تغییرات آب و هوایی پیدا کنند.

کریس ونبلز، رئیس بخش سیاست در موسسه خیریه محیط زیست اتحاد سبز، افزود: کاملاً مضحک است که این بحث می تواند شروع Cop26. آنها باید هر چه زودتر این موضوع را روشن کنند و به سرعت به سمت موضوع نسبتاً مهمتر محافظت از آینده سیاره ما بروند.”

اجلاس گلاسکو که در تاریخ افتتاح می شود. یکشنبه، مشخص خواهد کرد که آیا امیدها برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد می توانند محقق شوند یا خیر. دانشمندان هشدار داده‌اند که شکست می‌تواند باعث گرمایش جهانی فاجعه‌بار شود.

آتش سوزی در پرث، استرالیای غربی، فوریه ۲۰۲۱. عکس: Paul Kane/Getty Images

حرارت بیش از حد جهان منجر به بالا آمدن فاجعه آمیز سطح دریاها، امواج گرما با شدت فزاینده و خشکسالی های طولانی مدت می شود که ده ها میلیون نفر را بدون خانه یا غذا می گذارد.

نمایندگان تقریباً ۲۰۰ نفر کشورها در دستیابی به توافقی برای جلوگیری از چنین سناریوهایی مشارکت خواهند داشت – اگرچه کارشناسان آب و هوا هشدار داده اند که اکنون فضای یا زمان بسیار کمی برای مانور دارند. میانگین دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است و تنها کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای از رسیدن این افزایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد جلوگیری می کند.

با این حال، کشورهای در حال توسعه – خشمگین از بریتانیا کاهش اخیر خارجی – انتظار می رود با کشورهای ثروتمندتر بر سر بودجه ای که کشورهای اولی می گویند باید به آنها کمک شود تا فناوری های سبز مورد نیاز برای جایگزینی نیروگاه های زغال سنگ و نفت سوز خود را معرفی کنند، درگیر شود.

همزمان، کشورهای عربی خواهان ادامه حفاری برای نفت تا زمانی که ممکن است، در حالی که کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام – که به زودی با افزایش سریع سطح آب دریاها ممکن است از بین بروند – به دنبال توقف سریع استخراج هستند. از تمام سوخت های فسیلی وظیفه خواهد بود. بوریس جانسون و آلوک شارما رئیس Cop26 برای اطمینان از توافق بین این گروه‌های رقیب.

اد میلیبند، وزیر تجارت سایه، که در اجلاس ۲۰۰۹ کپنهاگ به عنوان وزیر آب و هوای بریتانیا، گفت که با گشایش اجلاس، از نظر طرح های ملی برای مهار گرمایش جهانی، ما کیلومترها از جایی که باید باشیم فاصله داریم. “سرنوشت نسل های آینده به سرنوشت دو هفته آینده بستگی دارد.”


منتشر شده

در

اخبار سیاسی, بین الملل, گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *