فدراسیون دانشگاهی در انتظار رئیسی از جنس خودش/ وظیفه اعضای مجمع

فدراسیون دانشگاهی در انتظار رئیسی از جنس خودش/ وظیفه اعضای مجمع

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی قرار است پس از دو بار تعویق و لغو روز شنبه ۵ مهرماه در تهران برگزار شود. پس از اینکه محمدرضا دهخدا در ۱۷ اسفند ماه سال ۹۴ توانست با کسب ۳۹ رأی از ۵۲ رأی رئیس این مجموعه شود، در ۱۷ اسفند سال ۹۸ با حکم بازنشستگی از این مجموعه خداحافظی کرد. پس از آن محمدحسین علیزاده سرپرست این فدراسیون شد تا مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند.

قرار بود این مجمع ۲۶ اسفندماه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا لغو شد. مجدداً تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۹ برای برگزاری مجمع انتخاب شد که با نامه ستاد ملی کرونا باز هم این انتخابات لغو شد و این بار قرار است در روز شنبه ۵ مهرماه و در شرایط اوج گیری دوباره بیماری کرونا درایران برگزار شود.

فدراسیون بین المللی ورزش دانشگاهی پس از کمیته بین المللی المپیک بزرگترین مرکز ورزشی در دنیاست و رویدادهای یونیورسیاد تابستانی و زمستانی آن نیز پس از المپیک به عنوان المپیک کوچک در دنیا در ابعاد این رویداد هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و همین مسئله بر اهمیت مدیریت و برنامه ریزی درست و اصولی کشورها در بخش ورزش دانشگاهی آنها صحه می‌گذارد.

به دنبال گسترش ورزش دانشگاهی در جهان، فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی کشورمان نیز به عنوان یک فدراسیون با ابعاد ارتباطی بسیار فراتر از یک فدراسیون ورزشی حرفه‌ای با در برگیری همکاری با تمام بخش‌های دانشگاهی و تمامی فدراسیون‌های ورزشی حرفه‌ای و وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و وزارت علوم از سال ۸۴ مجوز تأسیس گرفت.

مهرزاد حمیدی که تلاش زیادی برای دریافت مجوز راه اندازی این فدراسیون انجام داد اولین رئیس آن بود. در ۱۵ سال فعالیت این فدراسیون، تنها دو رئیس مهرزاد حمیدی و محمد رضا دهخدا توسط مجمع انتخاب و ریاست آن را بر عهده داشته‌اند و مابقی فعالیت‌های این مجموعه توسط چند سرپرست از جمله مهدی طالب پور، محمد پورکیانی و محمدحسین علیزاده پیگیری شده است.

هر چند این مجموعه در تمام این سال‌ها بدون حاشیه فعالیت کرده اما به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت و توسعه ورزش دانشگاهی در تمام کشورها مطالبه جامعه وزرش دانشگاهی نیز از ریاست جدید آن بیشتر از قبل خواهد بود و قطعاً فردی باید سکاندار کشتی این فدراسیون باشد که نه تنها از جامعه دانشگاهی و ورزشی بوده بلکه توانایی جلب حمایت بخش‌های مختلف ورزشی کشور، تأمین اعتبارات و ایجاد هماهنگی بین بخش‌های دانشگاهی و تغییر ساختار این مجموعه را داشته باشد.

مطمئناً رئیس جدید این مجموعه باید بتواند سهم اعتبارات و وظایف هر کدام از بخش‌های ورزش دانشگاهی را مشخص و آنها را با یکدیگر هماهنگ‌تر کند. همین طور ساختار استانی فدراسیون هم نیاز به بازنگری اساسی دارد. تأمین اعتبارات و هماهنگی و تعامل با فدراسیون‌ها نیز از اهمیت به سزایی برای توسعه این مجموعه دارد.

همچنین هماهنگی برگزاری شورای عالی ورزش دانشگاهی یکی دیگر از کارهایی است که می‌تواند مشکلات پیش روی فدراسیون را بر طرف کند و فردی که مسئولیت این مجموعه را در آینده عهده دار می‌شود در صورت احیای این شورا موفقیت بزرگی را برای ورزش دانشگاهی به وجود خواهد آورد.

محمد حسین علیزاده سرپرست فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی و دبیر مجمع انتخاباتی این فدراسیون در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قرار است سال آینده سی و یکمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان در چین برگزار شود و لازم است تا هر چه زودتر رئیس این فدراسیون مشخص شود تا بتواند اهداف خود را برای حضور کاروان ایران در این رویداد ترسیم و به اجرا دربیاورد. مأموریت فدراسیون ورزش دانشگاهی در داخل و خارج از کشور تعریف شده است که یکی از آنها برگزاری المپیاد ملی است که در این سال‌ها تنها یک بار به صورت محدود برگزار شده اما لازم است برای انسجام و توسعه ورزش دانشگاهی برگزاری این رویداد توسط فدراسیون در دستور کار قرار گرفته و جدی تر از قبل دنبال شود تا از برگزاری المپیادهای تکراری در این حوزه جلوگیری شود.

وی در خصوص برنامه‌هایی که برای آینده این فدراسیون قابل ترسیم بوده و لازم است توسط رئیس جدید دنبال شود هم گفت: می‌توان گفت در بین فدراسیون‌های مختلف به غیر از فدراسیون ورزش دانش آموزی تنها فدراسیونی که به شکل رسمی تعاملات متفاوتی را با همه فدراسیون‌های ورزشی و بخش‌های ورزشی کشور دارد فدراسیون دانشگاهی است. این فدراسیون تعامل ملی با همه بخش‌ها دارد. زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند و عمده بودجه خود را هم از وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان دریافت می‌کند، اما با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همکاری دارد. با تمام فدراسیون‌ها هم همکاری و تعامل نزدیک دارد و از آن سو متولی ورزش قهرمانی ورزش دانشگاهی و برقراری هماهنگی و ارتباط میان ورزش دانشگاه‌های مختلف وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد، پیام نور و جامع علمی کاربردی است.

علیزاده افزود: یکی از برنامه‌هایی که باید در این مجموعه دنبال شود بحث اصلاح ساختار امور استان هاست. این هیأت‌ها اعتبارات لازم را ندارند و با هیأت‌های استانی وزارت ورزش هم باید هماهنگ شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت فدراسیون ورزش دانشگاهی زیر نظر فیزو آن را متمایز از دیگر فدراسیون‌های ورزشی کرده است، ادامه داد: تشکیلات فیزو بعد از کمیته بین المللی المپیک بزرگترین تشکیلات ورزشی دنیاست که همه کشورها و همه اعضا در آن حضور جدی دارند. به همین دلیل این مجموعه باید شاهد توسعه فعالیت‌های خود در بعد منطقه‌ای، آسیا و جهانی و حضور موفق تر در یونیورسیادهای جهانی باشد و بتواند با فدراسیون‌های ورزشی همکاری نزدیک تری برای تشکیل تیم‌های ملی انجام دهد تا اعزام‌های کیفی تری را در سال‌های آینده شاهد باشیم هر چند که این مجموعه موفقیت‌های خوبی داشته و در آخرین حضور خود در یونیورسیاد دانشجویان جهان در رتبه نهم جهان ایستاد.

دبیر مجمع انتخابات فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنم فردی در مسند ریاست ا ین فدراسیون قرار بگیرد که بتواند این وظایفی که بر شمرده شد و از آن سو خواسته‌های جامعه دانشگاهی را با ایجاد تعاملات خوب و تأمین اعتبارات در بخش داخلی و بین المللی محقق کند و نقش خود را در این مسئولیت به خوبی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع انتخاباتی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی قرار است شنبه ۵ مهرماه برگزار شود. قرار است در این مجمع انتخابات هادی بشیریان، محمد پورکیانی، داوود حومنیان، جواد شهلایی باقری، عبدالمهدی نصیرزاده، و جمشید همتی برای کسب کرسی ریاست این مجموعه به رقابت بپردازند.

در این بین محمد پورکیانی یک دوره سرپرست این فدراسیون بوده و به عنوان یک فرد ورزشی و عضو هیأت علمی دانشگاه از بدنه اصلی ورزش دانشگاهی است و با توجه به سابقه مدیریت خود در این مجموعه یکی از بخت‌های کسب کرسی ریاست این فدراسیون است.

هادی بشیریان که سابقه طولانی در ورزش دانشگاهی و سالیان زیادی در ورزش دانشگاهی خدمت کرده و دبیر کل فدراسیون در زمان ریاست دکتر دهخدا نیز بوده آشنایی خوبی با این مجموعه دارد و وی نیز یکی دیگر از بخت‌های کسب کرسی ریاست این فدراسیون محسوب می‌شود اما او به سن سالهای پایانی کارش نزدیک شده و همین امر ممکن است فاصله او با نسل جوان و دانشجو را بیشتر کند.

 داوود حومنیان نیز یکی از کاندیداها است که دوره قبل نیز برای کسب کرسی ریاست این فدراسیون حضور داشته و عبد المهدی نصیرزاده و رئیس سازمان لیگ فدراسیون کشتی دیگر کاندیدای این مجمع با دیگر رقبا حاضر خواهد شد. جواد شهلایی و جمشید همتی هم از دیگر افرادی هستند که قصد دارند برای کسب این کرسی در مجمع حاضر خواهند بود و امیدوار هستند بتوانند اعضا را برای دریافت رأی راضی کنند.

منبع : مهرنیوز

|بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار | خرید شارژ , خبر فوری , درج آگهی رایگان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *