عطایی: تنها ۳ مربی به درد والیبال ایران می‌خورند/ کولاکوویچ نمره قبولی نگرفت

 

عطایی: تنها ۳ مربی به درد والیبال ایران می‌خورند/ کولاکوویچ نمره قبولی نگرفت

بهروز عطایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط فعلی فدراسیون والیبال ایران برای انتخاب جایگزین ایگور کولاکوویچ، توضیح داد: فعلا باید ببینیم استراتژی فدراسیون چیست و بر اساس چه زوایایی به موضوع نگاه می‌کند. سال آینده المپیک را داریم و کشورهای صاحب سبک در دنیا، با برنامه و با تفکر از این تعویق بازی‌ها به عنوان فرصت استفاده می‌کنند تا بهره برداری لازم را انجام دهند. حال برخی کشورها با تغییر سیستم خود و برخی با ادامه همان سیستم گذشته این کار را می‌کنند.

او ادامه داد: ما هم فعلا باید منتظر باشیم تا ببینیم جمع بندی فدراسیون چیست؟ مسئولان فدراسیون الان در حال بررسی‌ گزینه‌های ملی هستند و وقت کافی هم تا المپیک داریم، فکر میکنم نگاه به این سمت است که با دقت به این موضوع بپردازند. ما بعد از ولاسکو نوع مربیانی که ‌انتخاب کردیم درست نبود و همه آن‌ها قراردادشان را نیمه‌ کاره‌ فسخ‌ کردند. باید با هوشیاری بسیار بالا به گزینه‌ای برسیم که این اتفاقات نیافتد.

کارشناس والیبال ایران، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از تکرار این اشتباه جلوگیری کرد؟ توضیح داد: والیبال ایران از سال ۹۰ تا الان با مربی خارجی کار کرده و الان دیگر نباید باز هم آزمون و خطا کنیم‌. الان صحبت‌ آدم‌های ‌مختلف را می‌کنیم، در حالی که باید بررسی دقیق روی هر گزینه انجام دهیم. الان باید نیاز والیبال خودمان را ببینیم که با توجه به این نیازها، من فکر کنم در حال حاضر کم‌تر از دو تا سه مربی در جهان هستند که می‌توانند به درد والیبال ایران بخورند. اگر آن دو سه گزینه را نمی‌آوریم، اصلا مربی خارجی نیاوریم بهتر است. مربی که انتخاب می‌کنیم باید ویژگی‌هایی داشته باشد که با او بتوانیم جایگاه ‌دو سال بعد خود را بهتر از الان متصور باشیم. متاسفانه بعد ولاسکو هیچ ‌مربی باعث ‌پیشرفت ما نشد و در همان ‌جایی هستیم که‌ با ولاسکو به آن رسیدیم و او رفت.

او در مورد اسامی سه گزینه‌ مد نظرش گفت: سه مربی در جهان هستند، اما تا زمانی که فدراسیون نخواهد اسامی آن‌ها نمی‌توان بازگو کرد. در کل نباید اینطور فکر کنیم که رسیدن به موفقیت با یک‌ مربی شدنی است، مربی تنها بخشی از کار است. چرا ولاسکو ‌در اسپانیا و آرژانتین موفق نشد؟ سیستم ‌و پتانسیل مورد نیاز برای ولاسکو در ایران موجود بود و همه در کنار هم با او همکاری‌ کردند. اگر زنجیره باشگاه‌ها، مربیان ‌و فدراسیون درست نباشد پیشرفت نمی‌کنیم که متاسفانه در این دو سه سال اخیر، در همه این زمینه‌ها مشکلات داشتیم که درجا زدیم. فردی که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌شود باید تحلیل شود. کسی که می‌خواهیم ‌بیاوریم باید صد بازی او را آنالیز کنیم. نباید صرفا با اسم‌ها تصمیم بگیریم، تنها دو سه گرینه می‌توانند به والیبال ایران کمک کنند.

عطایی ادامه داد: به عنوان‌ مثال، کواچ مربی بدی نیست و همانطور که دیدید در صربستان‌ نتیجه گرفت امادر ایران نه. لوزانو همه جا میتواند خوب باشد اما در ایران نه. مربیان تیم ملی ایران باید از نظر فرهنگی نیز ویژگی متناسب با فرهنگ ما را داشته باشند. کواچ بد نبود، اما در ایران دچار چالش شد. تاکید می‌کنم که ما باید ویژگی فرهنگی خودمان و مربیان مد نظر را در انتخابمان لحاظ کنیم. ولاسکو ویژگی‌های متناسب با فرهنگ ایران را داشت که تونست استفاده بهینه از پتانسیل موجود کند. برای مثال، در ژاپن سرمربی تیم ژاپنی است، اما حتی تایم اوت‌ها را مربی خارجی تیم می‌گیرد! کسی در ژاپن به این مسئله ایراد نمی‌گیرد چون فرهنگشان متفاوت است. تنها معتقدند که اگر یک سرمربی ژاپنی کنار خط و پرچمشان باشد کافی است، در ایران اما جمعیت زیادی به خودشان اجازه اظهار نظر می‌دهند!

سرمربی موفق تیم ملی جوانان، در پاسخ به این سوال که تعویق بازی‌های المپیک به سود والیبال ایران بود یا خیر؟ تصریح کرد: این موضوع از جوانب مختلف قابل بررسی است. بازیکنان ما بخاطر فشار زیادی که روی آن‌ها بود آسیب‌های‌ عضلانی داشتند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند. تیم‌های با برنامه این زمان را فرصت مناسبی می‌بینند تا با میدان دادن بیشتر به استعدادهای خود و حفظ ستاره‌هایشان، تیم قدرتمندتری را روانه میدان کنند. کشورهای قدرتمند این شرایط را از زوایای مختلفی بررسی می‌کنند، ما هم نسل خوبی داریم و که می‌شود تجربیاتشان را افزایش دهیم تا در کنار بازیکنان باتجربه و ستاره تیم ملی، تیم با کیفیت‌تری را راهی این میدان بزرگ کنیم.

او در مورد عملکرد کولاکوویچ در تیم ملی ایران نیز گفت: کولاکوویچ عملکرد متوسطی داشت، با او پیشرفت ‌یا پسرفت نداشتیم. یک عملکرد بدون ریسک داشت که همیشه از یک ترکیب ثابت استفاده می‌کرد، او خوب جوانگرایی نکرد و بازیکنان جوان ما تنها گاهی اوقات از سر اجبار بازی‌ کردند. حتی اگر محمد موسوی به دلخواه خود برای استراحت در ایران نمی‌ماند و راهی ژاپن می‌شد، باید در جام‌جهانی هم بازی می‌کرد! او از سعید معروف به سخت‌ترین شکل ممکن استفاده کرد، عبادی‌پور هم با بیشترین فشار به کار گرفته شد. هیچگاه در لیگ ملت‌های سال گذشته که برای اکثر کشورهای دنیا تمرینی بود، از جوانان خود به درستی استفاده نکردیم. کولاکوویچ تنها در دو حالت از جوانان استفاده می‌کرد، اول در بازی‌های بود که می‌دانست ‌می‌بازیم و دوم وقت‌های بود که ستاره‌های تیم مصدوم بودند! این کار معنی جوانگرایی ندارد.

عطایی ادامه داد: اگر حضرت‌پور همیشه بازی می‌کند دلیل بر جوانگرایی نیست، او در حال حاضر بهترین لیبروی ایران است و باید هم بازی کند. نوع استفاده کولاکوویچ از بازیکنان خوب نبود، به عنوان یک‌ مربی متوسط عملکرد معمولی داشت. در زمان او رده بزرگسالان ما اصلا رشد نکرد و کسی از رده جوانان به رده بزرگسالان راه نیافت. تنها وقتی بازیکن یک پست مصدوم می‌شد، یک بازیکن دیگر جایگزین او می‌شد که این اتفاق اصلا به معنای جوانگرایی نیست. فقط از ۱۵ بازیکن استفاده ‌کردیم و او هدفمند عمل نکرد. مربی که بر اساس تفکر دیگران تصمیم بگیرد خوب نیست. او شهامت نداشت از جوانان استفاده کند. آیا سعی کردیم به ستاره‌های خود استراحت دهیم؟ کشورهای بزرگ والیبال دنیا، بعد از هر المپیک حداقل دو تا سه سال را به جوانان خود فرصت خودنمایی می‌دهند تا کسب تجربه کنند، اما کوباکوویچ از زمانی که (بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو) به ایران آمد، هیچگاه اجازه استراحت به ستاره‌ها و خود نمایی به جوانان نداد. در مجموع نمی‌توانم به او ‌نمره قابل قبولی بدهم.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار ورزشی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *