ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مکتب عاشورا دارای همه درسهای لازم برای زندگی عزتمندانه و حیات سعادتمندانه انسانهاست.
حجتالاسلام مهدی شریعتتبار در گفتوگو با ایسنا در خصوص الزامات زندگی سعادتمندانه و درسهای مکتب عاشورا اظهار کرد: تمام الزامات لازم مانند دینداری، ایثار، ایمان، اخلاص، مقاومت، آزادگی، ولایت و… برای زندگی و حیات دینی و طیبه در کلاس کربلا و دانشگاه عاشورا وجود دارد و انشاءالله ما دانشآموزان مستعد این مدرسه عشق باشیم و درسهای لازم از این مکتب را بیاموزیم.
وی ادامه داد: یکی از مسائل قطعی در شب عاشورا این است که امام حسین(ع) یاران خود را در خیمه جمع کرد و پس از حمد و ثنای الهی و شکر نعمتهای مادی و معنوی خداوند در اوج تشنگی، محاصره و خستگی و همچنین تشکر از اصحاب و اهل بیت خود، به ایشان فرمود «اگر بیعت با من، تعهدی در زندگی شما ایجاد کرده است، من این بیعت را از شما برمیدارم و همه شما آزاد هستید و میتوانید بروید؛ دشمنان به دنبال ریختن خون من هستند و پس از آن به سراغ شما نخواهند آمد». سپس شمع را هم خاموش کرد که اگر کسی قصد رفتن دارد، خجالت نکشد و شرم نکند اما یکی دیگر از قطعیات تاریخ این است که هیچ فردی از خیمه خارج نشد و یاران ایشان به طرق مختلف بیان کردند که یک جان که سهل است، ما هزاران جان برای شما میدهیم و دست از یاری شما برنخواهیم داشت.
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: آزادگی، حریت و ایثار امام حسین(ع) و انتخاب مسیر با بصیرت، اراده و اختیار توسط یاران ایشان درسهایی از این واقعه است که باید مورد توجه قرار گیرد. قیام کربلا، قیام ممتاز و بینظیری در تاریخ است و لازم است عاری از شائبههای مختلف باشد و احساس نشود که یاران امام حسین(ع) به اجبار و با اکراه با ایشان همراه شدهاند؛ در حالی که اصحاب با ایمان و اعتقاد خود، امام حسین(ع) را یاری کردهاند. امام حسین(ع) نیز علیرغم اینکه این مسیر، راه سعادت، بهشت و یاری ولایت بوده است، یاران خود را در انتخاب آن آزاد گذاشت.
شریعتتبار خاطرنشان کرد: لازمه حرکت، انقلاب و نظام هر جامعهای برای عزت، استحکام و پیشرفت، داشتن یاران و همراهانی است که با آگاهی، اراده و آزادی در این مسیر حضور داشته و گام بردارند زیرا این افراد هستند که در هر شرایطی سختیها را تحمل کرده و از صحنه خارج نمیشوند؛ در غیر این صورت با افزایش سختیها افراد عقبنشینی میکنند. به این ترتیب به نظر میرسد حضور آگاهانه افراد در پیشرفت امور مختلف بسیار تأثیرگذار است.
وی در خصوص نحوه ورود امام حسین(ع) به سرزمین کربلا و چگونگی استقرار خیمهها تصریح کرد: امام حسین(ع) و یاران ایشان در روز دوم ماه محرم به سرزمین کربلا رسیدند. به همین دلیل برپا کردن خیمه و چادر برای استقرار در این سرزمین دشتگونه و بیابانی لازم بود؛ همانطور که در مسیر نیز برای استقرار در محلی نیاز به برپایی چادر و خیمه است زیرا در این سرزمین منزل و خانهای وجود نداشت و لازمه استقرار کاروان در منطقه دشت و بیابان، ایجاد خیمه است.
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی افزود: مساله قطعی که در نحوه چینش و استقرار خیمهها وجود دارد، این است که خیمههای اهل بیت(ع)، خانواده امام حسین(ع) و نوامیس حاضر در صحرای کربلا در میان و وسط سایر خیمهها قرار داشته است. دلیل این قرارگیری این است که آنها در امنیت باشند. اصحاب و یاران حریم خاصی را رعایت کنند و بتوانند در این حرایم از اهل بیت و نوامیس حاضر پاسداری کنند. البته ممکن است در نحوه قرارگیری و ساکنین خیمهها طی این روزها تا روز عاشورا که جنگ اتفاق افتاد، تغییرات و جابهجاییهایی شکل گرفته باشد.
شریعتتبار تصریح کرد: به عنوان مثال روایت شده شب عاشورا امام حسین(ع) به خیمه حضرت ابوالفضل(ع) رفت و مشاهده کرد ایشان روی زمین و خاکها نشسته و نقشه میکشد. سیدالشهدا(ع) از قمر بنیهاشم پرسید «در خصوص چه مسالهای نقشه میکشید»؛ حضرت ابوالفضل(ع) پاسخ داد «نقشه جنگ فردا را میکشم». امام پرسید «در مورد کدام قسمت جنگ فردا نقشه میکشید»؛ ایشان پاسخ داد «در خصوص چگونگی وضعیت و نحوه قرارگیری خیمههای خود نسبت به دشمن حین جنگ نقشه میکشم به طوری که دشمن نتواند به خیمهها حمله کند».
وی اضافه کرد: همچنین در شب و روز عاشورا نیز در قسمتهایی از پشت خیمهها که ممکن بود دشمن حمله و یا کمین کند، خندق حفر شد تا مانعی سر راه دشمن ایجاد شود. این دقت، توجه و احتیاطات در حقیقت برای حفظ اهل حرم و اهل بیت(ع) صورت میگرفت. به نظر میرسد امام حسین(ع) با تعداد کم یاران خود تمام تاکتیکهای جنگی و دفاعی در خصوص استقرار میمنه، میسره، پرچمدار، قلب سپاه و نحوه استقرار خیمهها را رعایت کردهاند. این شیوه در سیره نظامی و دفاعی پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) رعایت میشده و طوری نبود که چون این بزرگواران به شهادت خود یقین داشتهاند، چینش و قرارگیری خیمه برای آنها مهم نباشد بلکه نحوه استقرار خیمهها برای جلوگیری از نفوذ دشمن و آسیب رساندن را همواره در نظر میگرفتند.
انتهای پیام
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ