طریقه استفاده ویتامین های مالیدنی روی پوست

طریقه استفاده ویتامین های مالیدنی روی پوست

 

با دست روی دست گذاشتن هیچ آرزویی به حقیقت پیوند نمی‌خورد. اگر آرزوی داشتن پوستی لطیف و زیبا دارید، برای محقق شدن آن چه کرده‌اید؟ شاید بگویید هزینه‌های مراجعه به متخصص پوست خیلی زیاد است یا از پس هزینه‌های خرید کرم‌های مختلف برنمی‌آیید. نظر شما چیست اگر یک راه کم‌خرج و موثر به شما پیشنهاد دهیم؟ مطمعنا می دانید که ویتامین‌ها برای پوست معجزه می‌کنند و درصد بالایی از مشکلات پوستی ناشی از کمبود یک یا چند ویتامین است. آیا تابحال فکر کرده‌اید که از برخی ویتامین‌ها می‌توان به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد؟

چرا پوست انسان به ویتامین نیاز دارد ؟

همه سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به غذا نیاز دارند و پوست نیز از این قضیه مستثنی نیست.

  1. ویتامین‌ها پوست را آب‌رسانی و تغذیه کرده و آن را هیدراته نگه می‌دارند.
  2. ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، کمک می‌کنند تا روند پیری پوست کاهش پیدا کرده و چین و چروک دیرتر به سراغ‌تان بیاید.
  3. با استفاده از ویتامین‌ها می‌توان از خشکی و زبری پوست کاسته و به لطافت و نرمی آن اضافه کرد.
  4. اگر به دنبال از بین بردن لک‌های پوستی نیز هستید می‌توانید با مصرف خوراکی یا موضعی برخی ویتامین‌ها این مشکل را برطرف نمایید. ماسک‌های میوه‌ای نیز گزینه خوبی در این موارد به شمار می‌آیند.

ویتامین های مالیدنی روی پوست

اکثر مردم به منظور کمک به سلامتی بدن خود از ویتامین‌ها و املاح معدنی یا از مولتی ویتامین به شکل خوراکی استفاده می‌کنند. اما اگر هدفتان از خوردن آنها زیبایی پوست‌تان است، می‌توانید بعضی از این ویتامین ها را مستقیما روی پوست مالیده و تاثیر شگفت‌آور آنها را از مشاهده کنید. در این حالت ویتامین‌ها می‌توانند موثرتر واقع شوند و فواید خود را سریع‌تر نشان دهند. اما کدام ویتامین‌ها چنین خاصیتی دارند؟

ویتامین های مناسب برای پوست

شاید بتوان گفت که کلیه ویتامین‌ها در سلامتی پوست موثر هستند از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K و برخی از ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. تعدادی از این ویتامین‌ها را می‌توانیم با باز کردن کپسول آن مستقیما روی پوست خود قرار دهیم:

ویتامین E

روغن جوانه گندم، روغن فندق و روغن آفتاب‌گردان منابعی غنی از ویتامین E به شمار می‌آیند و از آنها می‌توان برای حفظ سلامت پوست نیز استفاده کرد. اما یک راه دیگر برای دسترسی به ویتامین E خالص، باز کردن قرص ویتامین E و استفاده از محتویات داخل آن است.

ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانی خود ضد پیری و چین و چروک بوده و با مبارزه با رادیکال‌های آزاد از افتادگی پوست که ناشی از افزایش سن است، پیشگیری به عمل می‌آورد. روغن موجود در قرص ویتامین E یک پاک کننده قوی برای پوست است که کلیه آلودگی‌ها را از پوست پاک می‌کند. آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی را نیز می‌توان به کمک ویتامین E بهبود بخشید. خشکی شدید پوست به ویژه در فصول سرد سال موجب ترک خوردن لب‌ها می‌شود که به کمک ویتامین E این مشکل را نیز می‌توان برطرف کرد. ویتامین E همچنین یکی از بهترین درمان‌ها برای چین و چروک‌های دور چشم است. کاهش جای زخم و آکنه نیز از دیگر مزایای ویتامین E برای پوست به شمار می‌آید.

نحوه استفاده از کپسول ویتامین E روی پوست

به منظور استفاده از قرص ویتامین E روی پوست صورت، طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • با یک شوینده مناسب پوست خود را به طور کامل از هر نوع آلودگی و مواد آرایشی پاک کرده و خشک کنید.
  • با یک قیچی تمیز و ضد عفونی شده سر کپسول ویتامین E را باز کرده و روغن موجود در آن را به سر انگشت خود بمالید.
  • با انگشت آغشته به ویتامین E با حرکات دایره‌ای شکل این ویتامین را در کل صورت پخش کرده و به آرامی چند دقیقه ماساژ دهید تا خوب جذب شود.
  • قبل از قرار دادن صورت روی بالش یا هر سطح دیگر، حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید.

توصیه می‌شود که از این روش ۱ یا ۲ بار در هفته و ۳۰ دقیقه قبل از خواب به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست استفاده شود.

ویتامین C

از قرص ویتامین C نیز می‌توانید به طور موضعی روی پوست خود استفاده نمایید. ویتامین ث نیز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضد التهاب عمل می‌کند، از آفتاب سوختگی پیشگیری کرده، چین و چروک را کاهش می‌دهد و تولید کلاژن و الاستین را در بدن تحریک می‌نماید. از این ویتامین نیز می‌توان به طور موضعی روی پوست استفاده کرد.

نحوه استفاده از قرص ویتامین C روی پوست

مطابق با دستور زیر می‌توانید از ویتامین C روی پوست خود استفاده کنید:

  • یک بسته قرص ویتامین C (500 میلی گرم) از داروخانه تهیه نمایید.
  • با استفاده از آب و شوینده مناسب کلیه چربی‌ها و آلودگی‌ها را از روی پوست خود پاک کنید و سپس پوست را خشک نمایید.
  • ۲۰ عدد از قرصی را که خریداری کرده‌اید در ۱۰۰ میلی لیتر آب مقطر حل کنید. با این کار محلول ویتامین C با ۱۰%غلظت تهیه کرده‌اید. محلول‌های ویتامین C (اسکوربیک اسید) برای اینکه موثر واقع شوند باید بین ۵ تا ۲۰ درصد غلظت داشته باشند.
  • یک عدد پنبه برداشته و در محلول به دست آمده فرو کنید و سپس به آرامی آن را به پوست صورت و گردن خود مالیده و ماساژ دهید
  • ویتامین C موضعی سریع جذب می‌‎شود و نیازی به شستشو ندارد.
  • محلول باقی مانده را در یک ظرف کدر در یخچال قرار دهید.
  • از این محلول به صورت روزانه می‌توان استفاده کرد.

جهت نتیجه گیری بهتر توصیه می‌شود که به مدت طولانی محلول فوق را نگهداری نکنید و اگر رنگ آن رو به زردی رفت دیگر آن را استفاده ننمایید چون خاصیت خود را از دست داده است.

استفاده موضعی از دیگر ویتامین ها برای پوست

ویتامین E و ویتامین C که در قسمت فوق به طور کامل در مورد آنها شرح دادیم، مهم‌ترین ویتامین‌هایی هستند که به دلیل خواص فراوان به طور موضعی روی پوست کاربرد دارند. از ویتامین‌های دیگری همچون ویتامین D، A و K نیز می‌توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. ویتامین D به رشد، ترمیم و متابولیسم سلول‌های پوستی کمک کرده و پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. ویتامین A با آب‌رسانی فوق العاده خود به پوست، سبب درخشش و لطافت آن می‌شود و ویتامین K نیز با بهبود گردش خون در کاهش التهاب و قرمزی پوست نقش موثری دارد.

گفتار پایانی

تغذیه سالم و بهره‌گیری از ویتامین‌های مختلف به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند. یک راه بسیار جالب و کاربردی جهت ارتقاء سلامت پوست استفاده از ویتامین‌ها به صورت موضعی و به طور مستقیم روی پوست است. در این حالت شاید بتوانید در مدت زمانی کوتاه‌تر به نتیجه مطلوب خود دست یابید. این راه بسیار کم‌هزینه‌تر از استفاده از کرم‌ها و دیگر محصولات مراقبت از پوست بوده و در عین حال شما را به هدف نهایی خود یعنی داشتن پوستی زیبا، نرم، لطیف و خیره کننده می‌رساند.

 

 

سبک زندگی| بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار | خرید شارژ , خبر فوری , درج آگهی رایگان


منتشر شده

در

سبک زندگی

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *