ضرورت افزایش ذخایر پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در پاییز و زمستان

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، افزود: سازمان انتقال خون در تلاش است تا از همین حالا با افزایش فراخوان های اهدای خون و دعوت از بهبودیافتگان کووید۱۹ ذخایر خون و پلاسمای مورد نیاز را برای مقابله با موج های احتمالی شیوع بیماری کرونا افزایش دهد.

وی با یادآوری فرصت ارزشمند محرم و صفر برای اهدای خون و پلاسما، اظهار داشت: مردم ایران نذورات مختلفی انجام می دهند و از آنان خواستاریم که امسال نذر خون و پلاسما در اولویت قرار دهند.

حاجی بیگی ادامه داد: خون به صورت معمول ۳۵ روز و پلاسما دست کم یک سال قابلیت نگهداری دارد و چنانچه مردم در ماه های محرم و صفر استقبال بیشتری از اهدای خون داشته باشند عبور از پاییز سخت کرونایی با تکیه بر ذخایر مناسب آسان می شود.

وی با یادآوری اینکه پروتکل های بهداشتی در ماه های محرم و صفر با جدیت بیشتری در مراکز اهدای خون اجرایی می شود، گفت: تب سنجی در بدو ورود، توزیع ماسک، کاهش دادن مسیر های ورود و خروج به حداقل ممکن، ضدعفونی مراکز اهدای خون در هر شیفت کاری، فعال بودن سامانه نوبت دهی اینترنتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سالن های انتظار و ممنوعیت ورود افرادی که حضور آنان در بخش اهداکنندگان ضرورتی ندارد از جمله پروتکل های پیش بینی شده در مراکز اهدای خون است.

حاجی بیگی، امکان شستشوی دست ها با آب و صابون و محلول های ضدعفونی کننده در مراکز اهدای خون را فراهم برشمرد و گفت : نصب پوستر های آموزشی، افزایش فاصله تخت ها و استفاده از پارتیشن های جداکننده در بخش های پذیرش از دیگر اقداماتی بوده است که در مراکز انتقال خون انجام شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است و امکان سرایت از طریق اهدا یا تزریق خون را ندارد، خاطرنشان ساخت: مراکز انتقال خون تفاوت بسیاری با مراکز درمانی دارد و روزانه میزبان سالم ترین اقشار جامعه است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تاکنون در کشور نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بهبود یافته بیماری کووید ۱۹ وجود دارند که از این میزان ۶ هزار و ۴۶۰ نفر جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند.

وی با بیان اینکه بر این اساس تاکنون دو درصد بهبود یافتگان کرونا جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند، افزود: از این تعداد مراجعه کننده ۵ هزار و ۸۶ واحد پلاسما اهدا شده است.

حاجی بیگی تاکید کرد: بهبود یافتگان از کووید ۱۹ می‌توانند با حضور در ۲۴ مرکز انتقال خون در سراسر کشور و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران اهدای پلاسما را داشته باشند.


منتشر شده

در

سلامت

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *