شورای اجتماعی نهاد اهل سنت در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

شورای اجتماعی نهاد اهل سنت در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد
شورای اجتماعی نهاد اهل سنت در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، شورای اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با حضور برخی از علما و فعالان اجتماعی اهل سنت استان برگزار شد.

آیت الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در این جلسه ضمن تبریک سال جدید و گرامیداشت ایام معنوی ماه شعبان المعظم، با اشاره به شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: امیدوارم که خداوند متعال با لطف و برکتش این بلای فراگیر کرونا را از سر جامعه اسلامی و جامعه بشری دفع کند.

وی افزود: امیدوارم خداوند به همه ما توفیق عنایت کند که از این روزها و ساعت‌های ماه شعبان بهره وافر و کامل را برده و آمادگی خود را برای بهره مندی از فیوضات ماه رمضان، ماه ضیافت الهی بالا ببریم.

امام جمعه زاهدان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان بر لزوم همدلی و مواسات بیشتر با مردم در ماه رمضان تأکید کرد و گفت: از خداوند می‌خواهیم که در این ماه، توفیق داشته باشیم تا اهل مواسات باشیم و از کسانی که در زندگی و معیشتشان دچار مشکل هستند دستگیری نمائیم.

وی ادامه داد: شورای اجتماعی اهدافی دارد و از جمله مهمترین آنها تصمیم گیری با رایزنی و مشورت و استفاده از عقل جمعی صاحبان نظر، مشارکت بزرگواران و فرهیختگان اهل سنت در امور جاری استان، پیگیری مسائل استان و حل مشکلات آن با همکاری و همیاری اعضا می‌باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در ادامه برخی از سیاست‌های کلی نهاد را برشمرد و تصریح کرد: تحکیم وحدت و انسجام امت اسلامی خصوصاً در استان، تکریم عموم مردم و تجلیل از بزرگان، دانشمندان و فرهیختگان به طور خاص، رعایت انصاف، صداقت و تطابق قول و عمل از جمله سیاست‌های کلی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان می‌باشد.

وی افزود: بر حسب سیاست‌های نهاد در تلاش هستیم تا نیروهایی را برای نهاد جذب کنیم و با توجه به اینکه حضور اهل سنت در نهاد کم است اولویت جذب ما با اهل سنت است و اگر کسی نیروی خوب و مناسبی را می‌شناسد به ما معرفی کند.

محامی اظهار داشت: امور اجتماعی دامنه گسترده‌ای دارد و این شورا برای فعالیت مؤثر باید متشکل از کمیته‌هایی در زیر مجموعه خود باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان در خصوص لزوم مواسات و دستگیری از نیازمندان جامعه عنوان داشت: رزمایش کمک مومنانه شروع شده و تلاش جمعی مردم برای رسیدگی به نیازمندان با محوریت مساجد به این نحو که در هر مسجد و در هر محله‌ای افراد نیازمند شناسایی شوند در حال برگزاری است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: افرادی که با توجه به اوضاع فعلی کرونا آسیب دیده‌اند و شغل و کار آنها تعطیل شده است و یا خدای ناکرده دچار مریضی شده‌اند و نیازمند مساعدت هستند در اولویت این رزمایش قرار دارند.

در پایان و پس از اظهار نظر برخی از علما و حاضرین در جلسه، آیت الله محامی در جمع بندی مباحث مطرح شده و پاسخ به سوالات اظهار کرد: در جلسه عمومی تعدادی از سیاست‌ها را به صورت تفصیلی بیان کردیم که ما از هر مذهبی بر اساس مذهب خودش انتظار داشته باشیم نه تغییر مذهب و یا انتظاری فراتر از آن چیزی که وظیفه مذهب خودش است؛ همچنین نگاه ما و سیاست ما پرهیز از تصدی‌گری است و کاری را که مجموعه‌های دیگر در حال انجام هستند را نمی‌خواهیم انجام دهیم بلکه مبنای ما ایجاد هماهنگی، همکاری و نشاط و هم افرایی بیشتر است، ضمناً امور مذهبی و مسائل مربوط به مدارس دینی و مساجد و ائمه جمعه و جماعات در شوراهای ذیربط و در خدمت جمع دیگری از عزیزان مطرح خواهد شد.

وی افزود: دوستان پیشنهاد راه اندازی کمیته آسیب شناسی را دادند که فکر می‌کنم بحث مهمی است؛ و لکن هر کمیته در هر بخشی از کار خودش به این آسیب‌شناسی نیاز دارد و این مسئله یک کمیته جدا نمی‌خواهد بلکه در هر کمیته یکی از محورهای کاری آنها بحث آسیب شناسی است.

وی ادامه داد: در بحث ماه مبارک رمضان و مسئله نماز تراویح باید گفت که این نماز یک سنت موکده است و مهمتر از آن نماز جمعه است که فرض است اما با توجه به خطری که وجود دارد باید ملاحظات مد نظر قرار بگیرد و متناسب با اقتضائات تصمیم گیری شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان تاکید کرد: مجمع فقهی به سوالاتی که مطرح شده بود پاسخ‌های خوبی داد که در مجموع پیشنهادات خوبی ارائه شد و در آنجا تاکید شد که در بحث واجبات به حداقل اکتفا شده و با رعایت فاصله و با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *