«شاد» سبب اندوه والدین تهرانی/ وقتی زیرساخت ها فراهم نیست

«شاد» سبب اندوه والدین تهرانی/ وقتی زیرساخت ها فراهم نیست
خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: دو ماهی می‌شود، که خبری از هیاهوی بچه‌ها در مدارس نیست، از همان روزهای اول تعطیلی مدارس، مسئولان آموزش و پرورش، خبر از راه اندازی قریب الوقوع آموزش مجازی خبر می‌دادند.
۲۳ فروردین ماه بود، که پس از گذشت حدود دو ماه از تعطیلی دانش آموزان به دلیل شیوع کرونا در کشور و وعده‌های متعدد مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر یافتن راهی برای آموزش آینده سازان کشور، پیامکی مبنی بر نصب یک اپلیکیشن به نام «شاد» بر روی گوشی‌های همراه والدین ظاهر بست.
در این پیامک آمده است: «والدین و دانش آموزان گرامی، اکنون که مدارس به دلیل مراقبت از سلامت دانش آموزان تعطیل است، ادامه آموزش از طریق سامانه شاد (متعلق به وزارت آموزش و پرورش) انجام می‌شود. http://shaddl.medu.ir شاد را نصب کنید.»
اما این پیامک، آغازی بود بر غم و اندوه والدینی که در بحبوحه تنگدستی‌های ایام کرونا می‌بایست، فکری برای خرید گوشی هوشمند و ادامه تحصیل فرزندان خود می‌کردند.
«شاد» در حالی میهمان ناخوانده مردم استان تهران شد، که به گفته استاندار تهران، در دو ماه اخیر و در پی شیوع ویروس کرونا ۶۰ هزار نفر از مردم این استان برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند.
گوشی هوشمندی برای نصب برنامه آموزشی فرزندم نداریم
یک خانم ساکن حسن آباد فشافویه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ما دو محصل کلاس هفتمی و کلاس سومی در خانه داریم، اما نه اینترنت و حتی خط تلفن داشتیم و نه فرزندانم گوشی تلفن همراه دارند، خود من نیز تلفن همراه بسیار قدیمی دارم و تنها همسرم گوشی اندروید استفاده می‌کند، که وی نیز صبح برای کار از منزل خارج شده و شب باز می‌گردد.
وی که خود را مریم احمدی معرفی کرد، گفت: خرید گوشی هوشمند در وضع اقتصادی کنونی بیش از ۲ میلیون تومان هزینه دارد و سوال اینجا است که واقعاً مسئولان آموزش و پرورش فکر نکرده‌اند که تهیه یک گوشی هوشمند در این شرایط اقتصادی چقدر می‌تواند، برای والدین سخت باشد.
۳۰ درصد گوشی‌های هوشمند فعلی در دست مردم سیستم عامل مورد نیاز «شاد» را ندارند
خبرنگار مهر در دماوند، به یکی از فروشندگان تلفن همراه مراجعه کرد، تا از وی در مورد سامانه شاد سوال کند، این فروشنده در این خصوص اظهار داشت: برای نصب سامانه «شاد» روی گوشی تلفن همراه نیاز دارید، تا گوشی هوشمندتان اندروید بالاتر از «۴.۴ کیت کت» داشته باشد، که حدود ۳۰ درصد گوشی‌های هوشمند فعلی در دست مردم این سیستم عامل را نداشته و امکان ارتقا به آن را نیز ندارند.
وی اضافه کرد: همچنین تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز نسخه‌ای «آی. او. اس» این سامانه ارائه نشده است.
این فروشنده گوشی تلفن همراه اضافه کرد: مشکل بعدی افزایش قیمت تبلت و گوشی‌های موبایل در ایام کرونا است، به طوری که یک مدل گوشی که در ۱۵ اسفندماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و علت این امر نیز کاهش واردات و همچنین تعطیلی بازارهای بزرگ تهران و شرکت‌های توزیع کننده است.
حضور گسترده والدین برای ارتقا اندرویدهای قدیمی و نیز تعمیر گوشی‌های خراب
موبایل فروش دیگری که در ری فعالیت دارد نیز به خبرنگار مهر گفت: کمتر از یک هفته است، که اجازه داده‌اند، مغازه ام را باز کنم، اما در همین مدت کم شاهد حضور والدین فراوانی بودم، که گوشی هوشمند قدیمی در دست داشته و با تقاضای ارتقا اندروید آن به مغازه مراجعه کردند و با پاسخ منفی ما مواجه شدند.
وی که خود را حمید معرفی کرد، گفت: بسیاری از گوشی‌های هوشمند قدیمی امکان ارتقا اندروید تا نسخه ۴.۴ مورد نظر برای نصب «شاد» را ندارند.
این موبایل فروش همچنین از حضور گسترده والدین برای تعمیر گوشی‌های خراب در مغازه خود خبر داد و گفت: امروز هزینه تعمیر صفحه نمایش یک گوشی مدل پایین سامسونگ حداقل ۷۰۰ هزار تومان است و خرید گوشی نو نیز بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه بر می‌دارد و بسیاری از والدین توان تهیه فوری چنین گوشی را ندارند و همین امر صحنه‌های غم انگیزی را در فروشگاه بنده رقم زده است.
مسئولان آموزش و پرورش مشکلات والدین را درک نمی‌کنند
یکی از ساکنان منطقه «سعیدآباد» بومهن نیز از معضلات نصب برنامه «شاد» به خبرنگار مهر گلایه کرد و افزود: خطاهای متعددی در موقع نصب این برنامه وجود دارد و نیز سپر امنیتی گوگل نیز اجازه نصب این برنامه را نمی‌دهد و بنده ۲۰ هزار تومان برای نصب برنامه به موبایل فروشی پرداخت کردم، اما در نهایت کدهای احراز هویت برایم ارسال نشد و خطاهای متعدد این سامانه آن قدر بود، که قید نصب آن را زدم.
وی اضافه کرد: اینکه مسئولین اصلاً مشکلات آموزشی دانش آموزان و والدین آنها را نمی‌بینند و شرایط اقتصادی حاکم بر بازار را درک نمی‌کنند، نکته جالبی نیست و سبب می‌شود، در این اوضاع مشوش و مشکلاتی که هر روز بیشتر می‌شود، آموزش فرزندانمان نیز هزینه‌های گزافی بردارد.
مسئولان ابتدا زیرساخت لازم برای آموزش مجازی را فراهم کنند
در اسلامشهر به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان تهران نیز اوضاع بهتر از دیگر شهرها نیست و والدین در پی دستیابی به راهی برای آموزش فرزندان خود و عقب نماندن آنها از هم کلاسی‌هایشان هستند.
مادر اسلامشهری با انتقاد از وضعیت اینترنت در برخی نقاط این شهر به خبرنگار مهر گفت: جالب است، وقتی که زیرساخت لازم برای آموزش مجازی زیر گوش پایتخت فراهم نیست و مرتباً اینترنت قطع و وصل می‌شود، چه توقعی برای آموزش اینترنتی آن هم با برنامه‌هایی کند و حجیم داریم.
وی گفت: باورتان نمی‌شود، برای بالا آمدن و کار کردن با یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی که مدرسه معرفی کرده است، باید حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانیم و گوشیمان چند بار هنگ کند، تا برنامه بالا بیاید، خیلی نگران آموزش و یادگیری فرزندم در سالی هستم، که کمتر از نیمی از آن مدرسه‌ها دایر بود و قبل از کرونا نیز به دلیل آلودگی هوا و بارش برف و… دائماً شاهد تعطیلی مدارس بودیم.
کسی پاسخگوی مشکل احراز هویت در «شاد» نیست
یکی دیگر از والدین فیروزکوهی که از مشکلات آنتن دهی تلفن همراه و نصب سامانه «شاد» گلایه مند بود، به خبرنگار مهر گفت: از اول اردیبهشت فعالیت دانش آموزان در سامانه «شاد» آغاز می‌شود، اما من از ۲۶ فروردین درگیر نصب این برنامه روی تلفن همراه خود بودم، تا سرانجام ۳۱ فروردین روی گوشی نصب شد.
وی ادامه داد: حال در قسمت احراز هویت دچار مشکل هستم و گویی سامانه با مشکل مواجه است، هرچه به مدرسه هم زنگ می زنیم کسی پاسخگو نیست.
مشکل بروز رسانی مرورگر برای اجرای «شاد»
پدر دیگری که در شهرقدس سکونت دارد، با بیان اینکه نمی‌دانیم، چطور باید وارد برنامه شاد شویم، به خبرنگار مهر گفت: مدرسه مراحل ورود را برای ما ارسال کرده است، اما متأسفانه بعد از وارد کردن اطلاعات دانش آموز و کد امنیتی ورود به کلاس انجام نمی‌شود، از مدرسه نیز پیگیری کردیم، می‌گویند، باید مرورگر بروزرسانی شود.
وی افزود: با هزینه ۳۰ هزار تومان مرورگر را بروزرسانی کردم، اما باز هم پاسخ نداد، خیلی‌ها این مشکل را دارند، لطفاً آموزش و پرورش در این وضعیت مشکلات ما را افزایش ندهد، یک زمانی مشخص کنند، هر کدام از والدین با رعایت فاصله گذاری به مدرسه بروند و تمام برنامه نصب و تست شود و بعد از آن درس را شروع کنند.
کندی اینترنت عملاً «شاد» را بی استفاده کرده است
شهروند بهارستانی دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جدا از اینکه مراحل نصب شاد با مشکل روبرو است و با قرض و بدهی و قسط گوشی هوشمند تهیه کردیم، سرعت اینترنت آنقدر کند است، که معلم پسر من امروز تدریس را تعطیل کرد.
وی گفت: واقعاً کندی اینترنت مردم را آزار می‌دهد، دانش آموزان این‌طوری چیزی متوجه نمی‌شوند و هر پیام بعد از چند دقیقه به دستمان می‌رسد، خوب است، مسئولان قبل از راه اندازی چنین برنامه‌هایی و گذاشتن خرج‌های میلیونی روی دست والدین زیرساخت‌ها را فراهم کنند.
اذعان به وجود مشکلات زیرساختی در «شاد» / چاره‌ای جز حضور در فضای مجازی نداریم
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اما ضمن تأیید برخی از مشکلات و موانع در برابر سامانه «شاد» به خبرنگار مهر گفت: اما نباید فراموش کنیم، که اصل این اقدام در راه اندازی سامانه «شاد» قابل تقدیر است و امروز راهی جز ورود قدرتمندتر در بحث آموزشی در فضای مجازی نداریم و امروز نیاز داریم، تا روش‌های آموزشی را متحول کنیم، تا با دنیای کنونی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار و از ظرفیت‌ها بهره برداری کنیم.
محمد صیدلو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این سامانه در بسیاری از والدین گفت: بله ضعف‌هایی به ویژه در زیرساخت‌ها وجود دارد و آن را می‌پذیریم، اما باید تلاش کنیم تا این زیرساخت‌های مطلوب فراهم شده و دانش آموزان، والدین و فرهنگیان بتوانند به راحتی و با کمترین مانع از این سامانه بهره برداری کنند.
وی نظارت بر برنامه‌های درسی و ارتباط بیشتر دانش آموزان و معلمان را از جمله مزایای این شبکه آموزشی دانست و اضافه کرد: در همین راستا از معاونین مناطق آموزش و پرورش در سطح شهرستان‌های استان تهران خواسته شده، تا به طور روزانه حضور، مشکلات استفاده و موانع و دغدغه‌های دانش آموزان، والدین و معلمان را بررسی کرده و گزارش‌های روزانه ارائه دهند، تا بهتر و قوی‌تر بتوان به رفع مشکلات موجود پرداخت.
صیدلو با بیان اینکه کلاس‌های مجازی در شبکه شاد در بازه‌های زمانی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برگزار می‌شود، گفت: شبکه شاد برای تمام دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی قابل استفاده است و از این طریق در فضای مجازی معلمان به صورت مجازی به دانش آموزان درس می‌دهند و امتحان می‌گیرند.
به نظر می‌رسد، باید تلاش بیشتری برای ایجاد محیطی قابل قبول برای حضور دانش آموزان و تدریس در فضای مجازی انجام شود و نیز برای آن دسته از خانواده‌ها که امکان تهیه تبلت و گوشی‌های هوشمند را برای فرزندان خود ندارند، نیز باید چاره اندیشی کرد، چرا که امروز هزینه‌های اینترنت و نیز گوشی‌های هوشمند می‌تواند، بخش قابل توجهی از سبد معیشتی خانوار تهرانی را اشغال کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *