سود و زیان تعویق بازیهای المپیک برای کشتی‌گیران ایران

به گزارش خبرنگار مهر، همانطور که پیش بینی می‌شد بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد تا مدعیان مهمترین رویداد جهان در سالجاری، یکسال دیگر برای آماده سازی و مصاف با یکدیگر فرصت پیدا کنند.
البته تعویق بازی‌های المپیک بسیاری از برنامه ریزی های ورزشی کشور میزبان یعنی ژاپن و حتی سازمان‌های بین المللی و کشورهای دیگر در رشته‌های مختلف را بر هم زد. از جمله اتحادیه جهانی کشتی که چاره‌ای جز لغو تمامی رویدادهای رسمی خود در سطح جهان نداشت و برگزاری رقابتهای گزینشی المپیک را هم به سال ۲۰۲۱ موکول کرد.
در همین راستا ابراهیم جوادی، دارنده چهار مدال طلای قهرمانی کشتی جهان با اشاره به ابعاد مختلف تعویق المپیک برای کشتی ایران به خبرنگار مهر گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان این اتفاق را صد در صد به سود یا زیان کشتی ایران و حتی جهان خواند. ما با تعویق المپیک چیزهایی را مثل زمان بیشتر بدست آوردیم و طبیعتاً بعضی چیزها را هم از دست خواهیم داد.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد کشتی ایران و جهان در حالی تعطیل شد که تمامی مدعیان المپیک تا همین چند ماه پیش از هر لحاظ برای حضور در این بازی‌ها دورخیز کرده بودند و به قول معروف حال و هوای المپیکی در سراسر محافل کشتی وجود داشت. مدعیانی که سهمیه داشتند با تمام وجود در حال آماده سازی و تمرین بودند و مدعیان کسب سهمیه هم با انگیزه‌ای بالا به رسیدن به این میدان بزرگ فکر می‌کردند. طبیعتاً شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ورزش جهان، وقفه نامطلوبی در این روند و جریان پویا بوجود آورد و مثل یک ترمز عمل کرد.
دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۷۲ مونیخ ادامه داد: حضور در بازی‌های المپیک و کسب مدال در این آوردگاه بزرگ جهانی را نمی‌توان با هیچ مصاف دیگری یکسان دانست. کشتی گیران باید از مدتها پیش از نظر روحی و روانی برای حضور در المپیک مهیا شوند و در واقع با تفکر و ذهنیت المپیکی در اردوهای شبانه روزی تمرین کنند. حال با تعطیلی ورزش دنیا و لغو تمامی اردوهای تیم ملی کشتی، این حال و هوا از بین رفت و دوباره باید کشتی گیران ما به کمک کادر فنی تا سال آینده در فضای المپیکی قرار گیرند.
جوادی افزود: این موضوع را می‌توان یکی از اتفاقات نامطلوب تعویق المپیک خواند چراکه کشتی گیران باید تا مرداد سال آینده انتظار بکشند و خودشان را در شرایط ایده آل نگه دارند. حال ممکن است در این زمان اتفاقات غیر قابل پیش بینی در وضعیت جسمی و روحی این ورزشکاران هم رخ دهد.
پیشکسوت کشتی ایران به نکات مثبت و امیدبخش تعویق المپیک هم اشاره کرد و گفت: از سال گذشته که سکان هدایت کشتی به دست رئیس جدید سپرده شد و کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی از ادامه فعالیت خود اطمینان پیدا کردند، استارت تمرینات زده شد. اما هر روز از گوشه و کنار شنیده می‌شد سرمربیان تیم‌های ملی نسبت به زمان محدود تا المپیک نگران هستند و حتی برای حضور در رقابتهای گزینشی و کسب سهمیه المپیک هم دغدغه دارند. در نتیجه حالا با توجه به المپیک می‌توان مشاهده کرد سرمربیان تیم‌های ملی بیش از یکسال برای اجرایی کردن برنامه‌های خود تا المپیک فرصت دارند. ضمن اینکه دغدغه حضور در رقابتهای گزینشی المپیک هم تا حد زیادی بر طرف شده و حالا کشتی‌گیران ما زمان بیشتری برای تجهیز و آماده سازی تا کسب سهمیه‌های باقی مانده دارند.
وی ادامه داد: البته در این مدت باید تلاش کرد تا حد امکان تمامی رقبای اصلی را زیر ذره‌بین قرار داد و پا به پای حریفان حرکت کرد. ضمن اینکه سرمربیان تیم‌های ملی کشتی می‌بایست برنامه جدید و ویژه ای تدوین کنند، چراکه حالا وضعیت نسبت به سال گذشته فرق کرده و ما بیش از یکسال زمان داریم تا جایی که توان داریم برای المپیک آماده شویم.
جوادی به تعطیلی اردوهای تیم ملی به دلیل شیوع ویروس کرونا هم اشاره کرد و گفت: بدیهی است تعطیلی اردوها در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر بود و برای حفظ سلامتی کشتی گیران و کادر فنی چاره‌ای جز این کار وجود نداشت. البته همین موضوع می‌تواند در روند رو به رشد کشتی گیران ملی پوش تأثیر منفی داشته باشد چراکه آنها از فضای اردو و تمرینات گروهی محروم شدند و حالا باید تمرینات نصفه و نیمه‌ای را بصورت انفرادی در شهرشان پیگیری کنند. همین موضوع باید به خوبی و تا حد امکان از سوی کادر فنی مدیریت و نظارت شود، هر چند که سرمربیان تیم ملی هم فعلاً چاره‌ای جز نظارت بر عملکرد شاگردان خود از طریق فضای مجازی ندارند.
عضو پیشین شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد در پایان گفت: به هر حال متولیان کشتی ایران باید با یک برنامه ریزی دقیق و مدون از فراز و فرودهای کنونی عبور کنند، چراکه زمان باقیمانده تا المپیک هم در یک چشم بر هم زدن خواهد گذشت. البته باید به سرمربیان تیم‌های ملی کشتی هم حق داد در شرایط کنونی نمی‌توانند کار آنچنانی انجام دهند ولی ما امیدواریم ویروس کرونا هر چه سریع‌تر ریشه کن شود تا دوباره شاهد پویایی و روند رو به رشد کشتی ایران باشیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *