سهام

سهام و نکات قابل توجه سهامداران

سهام و نکات قابل توجه سهامداران

برنامه ریزی بلندمدت تنش های ناشی از کاهش ارزش سرمایه در کوتاه مدت را نخواهد داشت و فرد سرمایه گذار با آسودگی منتظر آینده خواهد ماند و در مقاطع کوتاه مدت ضرورتی برای نقد کردن سرمایه خود نمی بیند.

 ممکن است  قیمت سهم خریداری شده افت کند و یا ازارزش آن کاسته شود.بنابراین اگر فرد سرمایه گذار کوتاه مدت برنامه ریزی کرده باشد ممکن است در چنین شرایطی منجربه خروج از بازار شود و این یعنی بدترین ضربه به بازار بورس و حتی خود شخص چه از نظر مسائل مالی و چه از نظرروانی، در این شرایط فرد سرمایه گذار به دلیل اثرات مخرب روانی ، تصمیماتی عجولانه و نادرست خواهد گرفت و نهایتا نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

  در بین شرکت هایى که در کوتاه مدت بازدهى خوبى دارند قطعاً شرکت هاى با ارزشى نیز وجود دارد که در هر صورت انتخاب آنها براى بلند مدت نیز سودآور است.

وقتی تصمیم بلندمدت اتخاذ می شود، سهام با ارزش افزوده مناسبی که در گذشته کسب کرده اند انتخاب می شود و معمولا تغییرات احتمالی و موقتی در بورس بر اینگونه شرکت ها اثر مخربی نخواهد داشت و به راحتی آسیب پذیر نیستند و دربلندمدت مجددا شرایط بهبود را حتی اگر صدمه دیده باشند خواهیم دید.

وقتی شرکت هایی با دید بلندمدت انتخاب می کنید یعنی قبول دارید که تصمیم دیگری برای پولتان ندارید.حال شرایط فراهم می شود که در میان مدت و یا کوتاه مدت می توانید با سود مناسبی از بازار خارج شوید و با آرامش خاطر اقدام به فروش می کنید.بنابراین می توان برنامه ریزی درازمدت داشت و با اطمینان خاطر و ریسک کمتر حتی در کوتاه مدت ازبازار خارج شد.

در هر خرید و فروشی مبلغی به عنوان مالیات،سازمان و کارگزار( در ایران ۲ درصد) کسر می شود، اگر فکر می کنیدبرنامه ریزی کوتاه مدت سود بیشتری دارد می توانید تعداد معاملات و درصدهای پرداختی را جمع بزنید و با شرایط نگهداشتن سهمی در بلندمدت مقایسه کنید.البته در کوتاه مدت درگیری های روزانه بیشتر است، ریسک های خاص خود را دارد وآرامش در این شرایط کمتر است

جهت گیرى بازار به سمت سرمایه هاى کوتاه مدت سبب مى شود تا توجه به شرکت هاى معتبر که پشتوانه مالى قابل قبولى دارند کمتر شود و شرکت هایى که حرفى براى گفتن ندارند به صورت مقطعى سودى حاصل کنند و بزرگ جلوه داده شوند و از طرفى شرکت هاى معتبر علاوه بر اینکه مجبور مى شوند وقت و سرمایه بیشترى براى حمایت در این بازار قراردهند و از هدف اصلى خود یعنى تامین نیازهاى مردم در بازار کالا و خدمات دور شوند و در نتیجه به صورت ناخواسته سهام شان ارزش واقعى خود را از دست دهد و نهایتاً به دلیل جذب نقدینگى در بازار بورس، بازارهاى دیگر نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اینگونه شرکت ها دو بازار خود را از دست مى دهند و مدیریت دو بازار اصولاً کارى است بسیار مشکل وجهت هاى بازار در هر یک از این دو بر دیگرى تاثیر گذار است .

 سرمایه‌گذاری با دیدگاه طولانی مدت که وجوه جاری خود را صرف خریدسهام کرده و در طولانی‌ترین زمان ممکن به انتظار بازده می‌نشیند، نفع بسیار می‌برند و این یک قانون است.

باید اهداف موردنظر خودرادرسرمایه‌گذاری مشخص نمایید. این اهداف شامل ریسک و بازده مورد قبول شما، مدت زمان مورد نظر، بودجه و نوع بازده مورد نظرتان  و موارد دیگر می‌گردد. انتخاب شما از سهام بستگی مستقیم به اهداف شما دارد. بسیاری از سهام دارای ریسک‌های بالایی هستند و به همین خاطر سود پیشنهادی آنها بسیار بالاست و در مقابل بسیاری از سهام از حالت پایدارتری برخوردار بوده و سود پیشنهادی پایین‌تری دارند.



منتشر شده

در

بورس, مقاله

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *