سنگِ قطری‌ها به پای دوپینگ ورزش ایران/ تست کرونا الزامی شد

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ که تا پیش از این برای آنالیز نمونه گیری های انجام شده از ورزشکاران رشته های مختلف فقط با آزمایشگاه کلن همکاری داشت از سال گذشته و طی قرارداد منعقد شده، با آزمایشگاه قطر هم به عنوان دیگر آزمایشگاه معتمد و تایید شده توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ وارد همکاری شد.

این قرارداد بهمن ماه سال گذشته منعقد شد. بعد از آن بود که بخشی از تست های دوپینگ ورزشکاران ایران که توسط ماموران نادو گرفته می شد برای آزمایشگاه آکردیته قطر ارسال شد. این آزمایشگاه اما اخیرا برای بررسی و آنالیز نمونه های ورزش ایران شرط و شروط گذاشته و همین مسئله فعلا ادامه همکاری را در بن بست قرار داده ست.

قطری ها دریافت هر نمونه از ورزش ایران و آنالیز آن را مشروط به همراه داشتن تست کرونا عنوان کرده اند. آنها برای اطمینان از اینکه ورزشکاری که قرار است نمونه آن در آزمایشگاه‌شان آنالیز شود به کرونا مبتلا نیست، چنین شرطی گذاشته اند. ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران اما با این شرط مخالفت کرده است.

البته ماموران نادو پیش از اقدام برای نمونه گیری از ورزشکاران بر اساس بررسی شرایط ورزشکار و علائم ظاهری، ابتدا از پاک بودن وی و عدم ابتلا به کرونا اطمینان پیدا می کنند سپس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مراحل گرفتن تست را انجام می دهند.

گرفتن تست کرونا از هر ورزشکار همراه با نمونه گیری دوپینگ، بار مالی سنگینی برای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایجاد می کند اما قطری ها به این موضوع تاکید داشته و رعایت آن را مبنای پذیرش نمونه های ورزش ایران عنوان کرده اند. این در حالی است که در پروتکل های تعیین شده توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هیچ تاکیدی بر این مسئله – گرفتن همزمان تست کرونا و تست دوپینگ – نشده است.

در هر صورت به خاطر مانع تراشی مسئولان آزمایشگاه قطر، نادو ایران فعلا برای آنالیز نمونه های به عمل آمده از ورزشکاران فقط با آلمانی ها همکاری دارد. اخیر تمام تست های گرفته شده از لیگ برتر و دسته اول فوتبال و همچنین ورزشکاران رشته هایی که نام‌شان در فهرست «Registered Testing Pool» یا همان «RTP» قرار دارد برای آلمان ارسال شده است.

منبع : مهرنیوز


منتشر شده

در

اخبار ورزشی, سایر ورزش ها

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *