سلامت مردم مسئله اول کشور است

سلامت مردم مسئله اول کشور است

ایسنا/خراسان رضوی معاون اول رئیس جمهور گفت: مسئله سلامت و زندگی مردم برای حکومت در همه جا در درجه اول اهمیت است. لذا آنچه که می‌شود کار در زمینه بهبود مسائل محیط زیست مردم انجام داد، مسئله اول کشور می‌شود و مسئله اول مسئولین و هیچ خط قرمزی بالاتر از این قرار نمی‌گیرند.

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه طرح‌های شهری مشهد که ظهر امروز، ۱۴ فروردین ماه، در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد با بیان اینکه جمعیت عمده کشور شهرنشین است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین است و بخش اصلی آن در کلانشهرهای کشور زندگی می‌کنند. بر این اساس مهم این است مسئولین شورای شهرها و شهرداران به اهمیت کاری که انجام می‌دهند واقف هستند و می‌دانند که امروز شهرنشینی به ویژه در کلانشهرها با چه مسائل و مشکلات پیچیده‌ای رو به رو شده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات کلانشهرهای کشور ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که برای مردم کلانشهرها مطرح است زندگی در شهری با آب، هوا، صدا و محیط زیست سالم است و مردم دغدغه تهدید سلامت خود توسط آلودگی‌ها را نداشته باشند.

جهانگیری تصریح کرد: دنیا با یک ویروسی به نام کرونا یا کووید-۱۹ مواجه شده است و این ویروس به تنهایی زندگی مردم در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و تبعات آن در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشاهده می‌شود. و مشخص شده است که مسئله سلامت به درجه‌ای اهمیت دارد که سیاستمداران کشور تصمیم گرفتند که در میان تعارض بین سلامت و اقتصاد، سلامت را در اولویت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین منابع کسب درآمد شهر مشهد آمد و رفتن‌ها و گردشگران داخلی و خارجی بوده است. با این حال پذیرفته شده است که باید محدودیت‌هایی در آمد و رفت‌ها ایجاد کرد که به سلامت مردم آسیب نرسد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که «سلامت مردم همیشه مهم است»، بیان کرد: بر این اساس مسئله محیط زیست موضوع اول شهرهاست که باید با آن برخورد ریشه‌ای، دقیق و حساب‌شده کنیم. تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص محیط زیست انجام می‌شود، اما ممکن است برای مردم در درجه اول اهمیت قرار نگیرد؛ چراکه هنگامی که مردم در بعضی از موارد همچون کرونا می‌بینند که سلامتیشان به سرعت آسیب می‌بیند محدودیت‌ها را قبول می‌کنند، اما هنگامی که برای نمونه در خصوص آلودگی هوا گفته می‌شود که سرطان‌زاست چون به مرور زمان اتفاق می‌افتد مردم می‌گویند که چرا سختگیری می‌کنید.

وی اضافه کرد: در خصوص کرونا نیز انشاءالله به زودی واکسن آن حاصل می‌شود و تا پیش از آن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بخش وسیعی از مردم از شر آن مصون می‌مانند، البته تعدادی از مردم نیز از این ویروس آسیب می‌بینند.

جهانگیری تأکید کرد: مسئله سلامت و زندگی مردم برای حکومت در همه جا در درجه اول اهمیت است. لذا آنچه که می‌شود کار در زمینه بهبود مسائل محیط زیست مردم انجام داد، مسئله اول کشور می‌شود و مسئله اول مسئولین و هیچ خط قرمزی بالاتر از این قرار نمی‌گیرند. لذا گفته می‌شود محیط زیست یک موضوع فرابخشی است و باید برای همه لازم‌الاجرا باشد.  

وی عنوان کرد: در حال حاضر هیچ  طرح عمرانی کوچک و بزرگی در کشور اجرا نمی‌شود، مگر اینکه  ارزیابی دقیق محیط زیستی انجام گرفته باشد که این طرح چه آثاری بر محیط زیست می‌گذارد و برای رفع آن چه راهکاری می‌توان انجام داد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در جایی که این ارزیابی‌ها صورت نگرفته است کارهای توسعه‌ای بسیاری انجام شد، اما در حال حاضر گفته می‌شود که مردم و کارگران آسیب می‌بینند و باید آن را  جابه‌جا و به منطقه دیگری منتقل کنیم.

وی با بیان این‌که «بخشی از کارهایی که امروز در شهرداری انجام گرفته عموماً در موضوع محیط زیست است»، گفت: هنگامی که صحبت از حمل‌ونقل،  ساخت پل‌ها و جاده‌ها می‌شود هدف این است که مردم در ترافیک نمانند و در ترافیک ماندن علاوه بر این‌که اتلاف وقت است، آلایندگی که از کارکرد خودرو در ترافیک ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از سایر آلایندگی‌هاست، لذا اعتباراتی که برای تقاطع‌های غیرهمسطح و متروها هزینه می‌شود ده‌ها دستاورد دارد که یکی از آن مسائل زیست محیطی است.

جهانگیری با اشاره به این‌که «تنها جلسه دولت‌ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در استان‌ها در مشهد برگزار شد و در آن جلسه موضوع کشف‌رود مطرح شد»، بیان کرد: در آن جلسه اعتباراتی برای «کشف‌رود» تأمین شد و امروز می‌بینیم که بخشی از کشف‌رود ساماندهی شده است. بسیار بد است که در شهر بزرگی همچون مشهد رودخانه‌ای از آن عبور کند و دغدغه مردم این باشد که چگونه آلایندگی‌های آن را تحمل کنند. چگونه یک محیطی که می‌توانسته مرکز تفریحی و مرکزی برای سلامتی مردم باشد به ضد آن چیزی که باید می‌بوده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم ساماندهی کشف‌رود تکمیل شود و این رودخانه کانونی برای زیبایی و سلامت و تفریح مردم مشهد تبدیل شود و مردم از آن بهره ببرند.

حکومت نمی تواند به سرنوشت مردم حاشیه نشین بی‌تفاوت باشد

معاون اول رئیس جمهور حاشیه‌نشینی را یکی دیگر مسائل مهم کلانشهرهای کشور به ویژه مشهد برشمرد و افزود: باتوجه به اینکه جمعیت حاشیه شهرها با مهاجرت افزایش پیدا کرده است امکانات به آن‌ها نرسیده و مردم آن مناطق درخواست‌هایی دارند که شاید در دورترین مناطق کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حاشیه‌نشینان انسان‌هایی هستند که به دلایل ضرورت نیاز پیدا کردند که به شهرهای بزرگ پناه آورنده و حکومت نمی‌تواند نسبت به سرنوشت مردم حاشیه‌نشین بی‌تفاوت باشد و بگوید خودشان آمده‌اند و باید خسته شوند و برگردند.

جهانگیری با بیان اینکه «ساماندهی حاشیه نشینی ساماندهی بسیاری از مشکلات کشور است»، بیان کرد: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی چندین جلسه خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و در آنجا در خصوص به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی بحث شد و به نتیجه رسیدیم که باید به حاشیه‌نشینی برسیم و طرح‌هایی ارائه شد و از این جمله کارهایی آغاز شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی که از مشهد دریافت کردم استاندار و شهردار توجه خوبی بر حاشیه‌نشینی دارند. آقای شهردار، هیچ کاری پرثواب‌تر از این نیست که کاری کنید که مردم حاشیه شهر مشهد از حداقل امکانات زندگی آبرومند برخوردار شوند. امیدوارم این موضوع در مشهد انجام شود و الگویی برای سایر شهرهای کشور شود.

راه‌ها در حال گشوده شدن است

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: مترو یکی از نیازهای امروز و فردای ایران و کلانشهرهای ایران است و کمترین تعللی در اجرای آن نباید انجام شود. مترو پر هزینه است و سرمایه و امکانات زیادی نیاز دارد و باید برای توسعه آن در کلانشهرها کارهای جدی انجام شود. ما در دولت پذیرفته‌ایم که نیمی از هزینه‌های آن را پرداخت کنیم. در این خصوص ۲میلیارد دلار فاینانس از  خط اعتباری چین برای خرید واگن در نظر گرفته‌ایم که به قوت خود باقی است. البته این فاینانس همزمان با  تحریم‌ها شد و عقب افتاد، اما راه در حال باز شدن است و ما می‌توانیم از منابع خارجی برای توسعه مترو استفاده کنیم.

وی واگذاری مدیریت شهری به مردم را یکی از اقدامات موفق در کشور برشمرد و گفت: یکی از اصول قانون اساسی ما به سپردن اختیارات به شوراها اختصاص دارد. تا دولت آقای خاتمی این اصل قانون اساسی تعطیل مانده بود  و با پذیرش یک ریسک در دولت فعال شد و امروز پنجمین دوره شوراهای شهر به پایان کار خود می‌رسد. با وجود اینکه بسیاری از اختیارات دولت به شوراها و خود مردم واگذار شده است معتقدم این موضوع یکی از کارهای موفق کشور بوده است.

باید شوراها را تقویت کنیم

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید شوراها را تقویت کنیم، اضافه کرد: هنوز بسیاری از کارهای مدیریت شهری در دل دولت است که می‌توان آن را به شوراها واگذار کرد. امیدواریم مردم انتخابات شوراهای شهر و روستا را به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری کم اهمیت تلقی نکنند. بسیاری از نیازهای جاری و روزانه مردم با مدیریت شوراهای شهر و روستا انجام می‌شود و مردم باید در انتخاب شوراها مشارکت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *