سفر ظریف به سوریه مقدمه‌ دور جدید مذاکرات «آستانه» است

سفر ظریف به سوریه مقدمه‌ دور جدید مذاکرات «آستانه» است

 

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد سفر امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه، اظهار داشت: سفر آقای ظریف که از چند روز پیش رسانه‌ای شد، امروز انجام شده و قرار است وی در این سفر با تنی چند از مقامات سوری ازجمله بشار اسد و ولید معلم رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه دیدار و گفتگو کند.

وی ادامه داد: این سفر در شرایطی که بخشی از نیروهای ترکیه وارد استان ادلب شده و همچنین بروز درگیری‌هایی میان نیروهای ترکیه و سوریه و همینطور نیروهای روسیه در این منطقه که موجب شده است شرایط در منطقه پیچیده‌تر شود، بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات و دیدارهایی در سه و چهار هفته گذشته میان مسئولان ترکیه و روسیه انجام گرفت و همینطور مذاکراتی فیمابین ایران و ترکیه در موضوع سوریه انجام شد که همه این رویدادها نشان از این موضوع می‌دهد که شرایط منطقه و سوریه پیچیده‌تر شده و توافقات حاصل شده ذیل روند آستانه برای ایجاد منطقه عاری از خشونت در حال شکست است.

زارعی افزود: ورود نیروهای ارتش سوریه، گروه‌های مقاومت و همچنین نیروهای روسیه برای پاکسازی تروریست‌ها که مستمرا مفاد توافقات حاصله در روند آستانه را نقض می‌کردند و بعضاً مورد حمایت دولت ترکیه نیز قرار می‌گرفتند، باعث شدت گرفتن درگیری‌ها و پیچیده‌تر شدن شرایط در ادلب شده است.

وی عنوان کرد: عزم و اراده دولت قانونی سوریه برای بازگشت حاکمیت خود به مناطق اشغالی توسط تروریست‌ها و همچنین ایجاد تنش و انجام برخی عملیات‌ها توسط تروریست‌ها باعث شده است تا دولت و ارتش سوریه بر آن باشد که دست به پاکسازی ادلب از تروریست‌ها و تثبیت شرایط این منطقه بزند. همین موضوع باعث شده است که تنش‌ها در استان ادلب بالا رود و نگرانی‌هایی را در پی داشته باشد.

تحلیلگر مسائل منطقه اضافه کرد: همچنین ورود ویروس کرونا به منطقه باعث شده است که ضرورت ایجاد شرایط امن و با ثبات لازم باشد. سیل مهاجران و آوارگان سوری و بحث دعوای ترکیه با دولت‌های اروپایی در این موضوع نیز سبب شده است که نیاز باشد تا با رایزنی‌های دیپلماتیک، مشکلات در ادلب حل شود.

زارعی تصریح کرد: ورود ظریف به دمشق حاکی از اهمیت موضوع سوریه و ایجاد شرایط امن و با ثبات در این کشور است و به نظر می‌رسد که رایزنی میان تهران و دمشق برای رسیدن به یک نقطه مشترک برای دور بعد مذاکرات آستانه، از اهداف مهم سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه است.

وی در خاتمه افزود: این سفر و مذاکراتی که در این سفر انجام می‌شود، می‌تواند مقدمه‌ای برای دور جدیدی از مذاکرات با رعایت حاکمیت دولت سوریه بر کل این کشور باشد.

منبع : مهرنیوز


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *