سال سختی در انتظار صنایع دستی است!

سال سختی در انتظار صنایع دستی است!
سال سختی در انتظار صنایع دستی است!

فریدون میرزالو، مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت بازار این حوزه و برنامه‌هایی که نمی‌توان برای رونق بازار صنایع دستی بعد از پایان روزهای کرونایی در نظر گرفت، اظهار کرد: حدودا از اواسط اسفند سال گذشته افت فروش آثار صنایع دستی آغاز شد و اواخر اسفند میزان فروش بسیار پایین آمد. از سوی دیگر تا زمانی که فروش آثار در سال ۹۹ آغاز شود مدت زمان زیادی باقی مانده است. در این میان معاونت صنایع دستی باید با برنامه‌ریزی درست تلاش کند که به رونق بازار کمک کند و در این زمینه تبلیغات زیادی انجام دهد.

او ادامه داد: معاونت صنایع دستی باید به آن دسته از کارگاه‌هایی که دسترسی به بازار فروش ندارند کمک کند تا به بازار معرفی شوند. برخی از تولیدکنندگان تلاش می‌کنند خودشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند که اقدام بسیار خوبی است، اما طبیعتا اگر این معرفی از سوی معاونت صنایع‌دستی صورت بگیرد و با حمایت نیز همراه باشد، در میزان فروش این کارگاه‌ها موثرتر خواهد بود.

میرزالو با بیان اینکه «تمام دست‌اندرکاران حوزه صنایع‌دستی سال سختی را در پیش دارند»، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی معاونت صنایع‌دستی می‌تواند حتی کمک‌هایی را به‌صورت بلاعوض به کارگاه هایی که در ورشکستگی هستند اهدا و تلاش کند که بیمه این کارگاه‌ها که تعدادشان هم کم نیست، قطع نشود. همچنین مسئولان امر در معاونت صنایع‌دستی باید مواد اولیه خوب و باکیفیت در اختیار کارگاه‌ها قرار دهد تا هم تولید راحت‌تر و هم کیفیت آثار بهتر شود.

این کارشناس صنایع‌دستی افزود: البته تمام این مواردی که ذکر کردم، راه‌هایی است که عملی نیستند؛ چراکه فکر نمی‌کنم چنین توانی در معاونت صنایع دستی وجود داشته باشد.  بر اساس آمارهایی که پیشتر اعلام شده بود، حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تولیدکننده صنایع‌دستی در کشور وجود دارد و این تعداد کمی نیست! با توجه به اینکه تشکل‌ها و تعاونی‌های خوبی هم در این حوزه نداریم، طبیعتا برای خدمات‌رسانی به این تعداد باید برنامه‌ریزی خوبی وجود داشته باشد.

میرزالو نقدینگی، تهیه مواد اولیه، دستمزد و … را از مهم‌ترین مشکلات تولید برشمرد و یادآور شد: قیمت مواد اولیه سال گذشته بسیار بالا رفت و حتی می توان گفت دو برابر شد، اما مسئولین اصلا انگار در زمینه بازی نیستند و خبر ندارند که چه اتفاقی در حال وقوع است. اگر تولیدکنندگان نتوانند به مواد اولیه دسترسی داشته باشند چطور میتوان انتظار رونق تولید داشت؟ این در حالی است که چندی پیش وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی وجود داشته که ۲۸۹ میلیون دلار رسمی و باقی‌مانده صادرات چمدانی بوده است.

او تاکید کرد: اگر واقعا ما این میزان است صادرات چمدانی را داشتیم، وضع خیلی خوب بود! اگر بازار صنایع دستی ما این میزان از فروش را داشت اصلاً وضعیت امروز ما این چنین نبود! برای تشخیص این موضوه کافیست به فروشگاه‌های صنایع دستی سر بزنیم و از وضعیت فروش روزانه آنها بپرسیم تا متوجه شویم اعدادی که اعلام می‌شود اغراق آمیز و حاکی از وضع خوب صنایع دستی است، اما در واقعیت اینگونه نیست!

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *