روند افزایش آمار مبتلایان به کرونا در دزفول کند است

یوسف پریدار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شیب افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان دزفول به نسبت سایر شهرستان‌ها و استان‌ها کند و وضعیت نسبتاً پایدار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین می‌رود، توضیح داد: راه‌های انتقال ویروس کرونا به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ یکی انتقال از سطوح به افراد و راه دیگر نیز انتقال بین افراد است. بنابراین با گرم شدن هوا راه انتقال ویروس از سطوح کاهش می‌یابد اما انتقال از فرد به فرد دیگر همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: افراد نباید با تصور نابودی این ویروس در هوای گرم نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌توجهی یا کم‌توجهی کنند؛ لذا اصل اساسی مورد تأکید ما جلوگیری از برگزاری اجتماعات و رعایت فاصله بین افراد و به ویژه خود قرنطینگی است.

پریدار در خصوص پویش مردمی مبنی بر قرنطینه کردن شهرها و بستن راه‌های ورودی شهر و معابر عمومی، عنوان کرد: قرنطینه کردن زمانی باید مطرح شود که بیماری در یک نقطه کشف شود و به دیگر نقاط گسترش نیافته باشد اما این بیماری در کشور شیوع و گسترش یافته است؛ لذا قرنطینه کردن شهر هیچ‌گونه معنا و ارزش علمی ندارد و در این برهه آنچه مهم به شمار می‌رود، رعایت توصیه‌های کلی است.

وی در خصوص تعطیلی مراکز حیاتی که محل تجمع مردم است، بیان داشت: برخی مراکز همچون مدارس، دانشگاه‌ها، تالارها، اماکن ورزشی، نماز جمعه‌ها و تجمعاتی همچون مراسم مذهبی، فرهنگی، جشن و عزا از همان ابتدا تعطیل و ممنوع شده اما تعطیل کردن برخی مراکز تجمعی کوچک همچون نانوایی‌ها و محل‌های تهیه ارزاق عمومی موجب مختل شدن زندگی مردم خواهد شد اما سیاست ما این است که در این مکان‌ها نیز ضوابط بهداشتی به صورت دقیق انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: بر اساس ضوابطی که تعیین کرده‌ایم فروشگاه‌های بزرگ در دزفول باید در کنار درب ورودی دستکش‌های یکبار مصرف در اختیار مردم قرار دهند و مردم نیز در این فروشگاه‌ها ملزم به رعایت فاصله دو متری هستند.

پریدار اضافه کرد: در نانوایی‌ها نیز از رد و بدل شدن اسکناس باید خودداری شود و استفاده از کارت‌خوان ضروری است و از سویی هنگام استفاده از کارت‌خوان باید از دستکش یکبار مصرف استفاده شود و هر فردی نیز که از کارت‌خوان استفاده می‌کند دستش نباید با محل اتصال انگشت فرد قبلی اتصال پیدا کند؛ لذا اگر این نکات رعایت شود نیازی به تعطیلی مراکز حیاتی که مایحتاج مردم را تأمین می‌کنند، نیست.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی لزوم هرگونه ممنوعیت و محدودیت را بررسی و به صورت روزانه به فرمانداری و سایر دستگاه‌های متولی اطلاع می‌دهد، افزود: بر اساس آمار ابتلایان و وضعیت شیوع ویروس کرونا، روزانه تصمیمات جدیدی اتخاذ و ابلاغ می‌شود که در این زمینه هماهنگی کامل بین دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری برقرار است.

*بیمارستان بزرگ دزفول کمبود تجهیزات ندارد

پریدار به آمادگی بیمارستان بزرگ دزفول و سطح ارائه امکانات به بیماران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی از نظر تجهیزات در بیمارستان بزرگ دزفول وجود ندارد و امکانات مورد نیاز کادر درمان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز تأمین شده است.

وی در خصوص چرایی بستری کردن بیماران مبتلا به کرونا از شهرستان‌های دیگر در بیمارستان بزرگ دزفول، توضیح داد: هدف از بستری کردن بیماران بهبود یافتن آنها است، بیماران مبتلا به کرونایی که در دزفول بستری هستند در سطح ۳ یعنی در بدترین شرایط ممکن هستند؛ لذا بستری کردن آنها در بیمارستان‌های کوچکی که فاقد امکانات فوق تخصصی هستند عملاً بی‌نتیجه است؛ بنابراین باید در بیمارستان‌های مجهز بستری شوند تا بتوانند با ارائه بهترین خدمات بهبود یابند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار کرد: مسیر ورود بیماران مبتلا به کرونا از اورژانس تا زمانی که در بخش ایزوله تنفسی و آی سی یو بیمارستان بزرگ دزفول بستری می‌شوند به طور کامل از سایر بیماران جدا شده است و تمام احتیاط‌های لازم برای تماس نداشتن این بیماران با مردم و دیگر بیماران رعایت می‌شود.

پریدار یادآور شد: تمامی عمل‌های جراحی و بستری‌هایی که می‌توانند طی ماه‌ها یا روزهای آینده نیز انجام شود، در بیمارستان بزرگ دزفول متوقف شده و فقط بیماران اورژانسی پذیرش می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که از روز اول توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام می‌شد و اکنون به عنوان دستورالعمل ابلاغ شده است این بود که ارزیابی اولیه بیماران خارج از بیمارستان انجام می‌شد به این صورت که یک مراکز خدمات ۱۶ ساعته در دزفول تعریف شده تا بیماران برای بررسی‌های اولیه به آنجا مراجعه کنند سپس در صورتی که بیمار به خدمات بیمارستانی نیاز داشت به بیمارستان منتقل می‌شد که این امر موجب کاهش تجمع بیماران در بیمارستان بزرگ دزفول شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: این تمهیدات ایمنی باعث شد که آمار به نسبت ثابتی از نظر ابتلای افراد به کرونا داشته باشیم.

پریدار در ادامه با بیان اینکه زدن ماسک برای همه افراد جامعه لازم نیست، افزود: ماسک‌های تخصصی، ویژه پزشکان و کادر درمان است که تهیه و در اختیار آنان گذاشته شده است؛ ماسک‌های چندلایه نیز برای بیماران صعب العلاج و افرادی که پیوند کلیه و قلب کرده‌اند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کاربرد دارد.

وی بیان کرد: ماسک معمولی نیز باید توسط افرادی که علائم سرماخوردگی دارند و یا در مکان‌های شلوغ مانند بانک‌ها، کلینیک‌ها و ادارات فعالیت می‌کنند، استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر ۱۵ بیمار مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند که از این تعداد ۷ نفر خارج از حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول، ۵ نفر از شهرستان دزفول، ۲ نفر از شوش و یک نفر از شهرستان گتوند هستند.

تاکنون ۲ مرد ۸۱ ساله و ۸۶ ساله از شوش و گتوند بر اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول جان باخته‌اند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *