راهکار معرفی نگارگری به مردم، شناخت مسئولان از این هنر است

راهکار معرفی نگارگری به مردم، شناخت مسئولان از این هنر است
راهکار معرفی نگارگری به مردم، شناخت مسئولان از این هنر است

ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس نگارگری گفت: ابتدا باید مسئولان از نگارگری شناخت پیدا کنند و پس از آن به دنبال راهکارهای دیگری برای معرفی این هنر در بین مردم باشیم.

زهره مهانی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با عدم شناخت مردم از نگارگری، اظهار کرد :هنر نگارگری در دنیا طرفدار بیشتری از نقاشی رئال دارد؛ اما امروزه در کشور ما، مردم زیاد با نگارگری آشنا نیستند و نقاشی رئال و رنگ روغن را بیشتر ترجیح می‌دهند.

وی افزود: هنرمندان هنرهای تجسمی و نقاشان بزرگ هم حتی نسبت به نگارگری آن طور که باید آشنایی ندارند.

این مدرس نگارگری تصریح کرد: جمعیت کلاس‌های آموزش نگارگری امروزه حداکثر به ۸ تا ۱۰ نفر هم نمی‌رسد با اینکه بنده در زمان قدیم در هریک از کلاس‌هایم ۲۰ تا ۳۰ هنرجو داشته‌ام.

مهانی‌منش ادامه داد: پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی باعث شده جوانان از فضای هنر سنتی فاصله بگیرند و علاقه‌شان نسبت به آن کم شود و اکنون اصلا راجع به آن شناخت ندارند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان باید علاقه داشته باشند و نمی‌توان به زور به آن‌‎ها تحمیل کرد که در این رشته فعالیت کنند و بنده که یک مدرس هستم تا جایی که می‌توانم این هنر را به جوانان معرفی می‌کنم و آن‌ها را برای فعالیت در این رشته تشویق می‌کنم، اما دیگر مانند قدیم علاقه‌ای به نگارگری نشان داده نمی‌شود.

این نگارگر گفت: امروزه هنرمندان نگارگری به آن صورت آموزش واقعی نمی‌بینند و به نظر بنده فقط خود را سرگرم می‌کنند.

مهانی‌منش افزود: در زمان قدیم اساتید نگارگری متفاوت بودند، افرادی مانند استاد مهربان و استاد آقامیری بسیار خوب آموزش می‌دادند اما اکنون افرادی که استاد شده‌اند و جوان هم هستند فقط کپی کار می‌کنند و خلاقیتی در کارهایشان دیده نمی‌شود و وقتی خود استاد این گونه باشد نمی‌تواند هنرجو را به سمت خلاقیت سوق دهد.

وی ادامه داد: بنده در زمان جوانی و دورانی که فعالیت بیشتری داشتم سبک کاری‌ام تغییر پیدا کرد و از حالت کپی و مشق به یک‌باره صاحب سبک شدم و در زمینه مدرن کار کردم و فکر می‌کنم این به خود فرد بستگی دارد که با تلاش و علاقه به خلاقیت برسد.

این مدرس نگارگری گفت: امروزه هر کس که وارد این رشته می‌شود جنبه مالی و اقتصادی آن را در نظر دارد؛ اما از این هنر آن قدر پول نمی‌توان درآورد مگر اینکه پس از سال‌ها تلاش و ممارست، فرد در کشورهای دیگر بتواند از این راه و آموزش آن پول دربیاورد.

مهانی‌منش درباره حمایت از اساتید و پیشکسوتان این رشته با بیان این که حمایتی صورت نمی‌گیرد، افزود: برای مثال بنده که ۱۵ سال به دلیل بیماری نتوانستم فعالیت داشته باشم، در انزوا قرار گرفتم و هیچ‌کس به فکرم نبود اما پس از بهبودی‌ام دوباره از سال گذشته به خاطر علاقه زیادی که به نگارگری داشته‌ام شروع به کار کرده‌ام و بقیه اساتید نیز به خاطر علاقه‌شان در این عرصه مانده‌اند.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *