در حال بررسی شاخص‌ها و ویژگی سرمربی تیم ملی والیبال هستیم

در حال بررسی شاخص‌ها و ویژگی سرمربی تیم ملی والیبال هستیم

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه دومین نشست مشورتی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و رده‌های مختلف سنی، به ریاست محمدرضا داورزنی و با حضور وحید مرادی مشاور عالی، میلاد تقوی سرپرست دبیری، سعید درخشنده، منوچهر پورحسن، محمود افشاردوست، ناصر میرفخرایی و جمشید حمیدی برگزار شد.
محمود افشاردوست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلسه برگزار شده برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت: در جلسه نخست که اواخر سال گذشته برگزار شد، موضوع کولاکوویچ مطرح نبود و برای آشنایی جلسه برگزار شد تا از کلیات قضیه و تفکر جلسه صحبت شود.
این جلسه تحت عنوان شورای فنی برگزار شد البته هنوز اسم قطعی آن مشخص نیست و حکمی صادر نشده است. داورزنی در این جلسه مطرح کرد موضوعات فنی تیم‌های ملی در این جلسه مطرح شود و پس از جمع بندی نهایی برای تصمیم گیری به هیئت مدیره ارسال شود.
کارشناس والیبال در ادامه افزود: جلسه خوبی برگزار شد. داورزنی صحبت‌هایی درباره تیم‌های ملی و موضوعات مختلف آن انجام داد. نکته مهم این است که متأسفانه نه در فدراسیون والیبال شاید در سایر فدراسیون‌ها نیز اینگونه باشد که شاخص‌ها و ویژگی‌های تبیین شده برای انتخاب سرمربی تیم‌های ملی وجود ندارد. البته چندین کار تحقیقاتی و دانشگاهی انجام شده است و می دانم امیرحسین منظمی در دوره کارشناسی ارشد خود روی این موضوعات کار کرده است.
وی در ادامه تاکید کرد: در جلسه برگزار شده قرار است شاخص‌ها و ویژگی‌های انتخاب سرمربی تیم ملی بررسی شود. این موضوعات مورد بحث و تبادل نظر گرفته شد. همچنین موضوعات مختلف دیگری نیز مطرح شد. زمانی که شاخص مشخص شود افرادی که فدراسیون می‌تواند مد نظر داشته باشد چه گزینه داخلی و چه خارجی معرفی خواهند شد و از بین نفرات می‌توان انتخاب کرد که چه کسی می‌تواند سکاندار تیم ملی والیبال شود.
پیشکسوت والیبال در ادامه درباره شاخص‌ها گفت: شاخص‌های مطرح شده مانند شاخص فنی، مدیریتی، شخصیتی، اجتماعی و روانشناسی است که هر کدام زیرشاخه‌های مختص به خود را دارد. برای مثال در بحث شاخص فنی بحث توانایی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت، آماده سازی تیم ملی برای مسابقات تورنمنت‌ها، استراتژیک، کوچینگ، نحوه آموزش به بازیکنان، مهارت تجزیه و تحلیل، روش بازی و … مطرح است. در شاخص مدیریتی ایجاد سازماندهی به تیم ملی، ایجاد هارمونی در تیم ملی، توانایی مدیریت حاشیه و اطراف تیم ملی، مدیریت کادر فنی و بازیکنان و… مطرح است. اینها شاخص‌هایی است که یک مربی باید داشته باشد. در بحث شخصیتی نیز عواملی مانند جسارت، اعتماد به نفس، مهارت ارتباطی و… مطرح می‌شود و در بحث روانشناسی نیز موضوعات انگیزشی، شیوه ارتباط با بازیکنان که باعث تحقیر آنها نشود و… مطرح خواهد شد.
افشاردوست در ادامه افزود: اینها شرایطی است که مربی می‌تواند داشته باشد. سایر دوستان حاضر در جلسه نیز موضوعات مختلف دیگری را مطرح کردند و در پایان جلسه قرار شد که فدراسیون برای جلسه آینده شرایط خود را اعلام کند که باید به سمت مربی خارجی یا مربی داخلی برویم. و حتی قرار است درباره این موضوع بحث شود که آیا مربی انتخاب شده تا ۴ سال آینده پس از المپیک نیز سکاندار تیم ملی باشد یا خیر. در نهایت پس از جمع بندی فدراسیون و تأیید نهایی آن در شورای فنی به هیئت رئیسه معرفی خواهد شد.
او در ادامه گفت: مربی که باید برای تیم ملی انتخاب شود رزومه و فعالیت آن در چند سال گذشته مخصوصاً در سال پایانی به خوبی آنالیز خواهد شد. یک مربی زمانی خوب است که رد پای او مشخص باشد. ولاسکو هنوز در ذهن مردم باقی مانده است چرا که رد پای او از نظر فنی، مدیریتی، شخصیتی و روانشناسی همچنان باقی مانده است. این نکته مهمی است. روزمه یک مربی در سال آخر فعالیت او در نظر گرفته می‌شود که چه نتایجی کسب کرده؟ آیا به جوانان اعتماد داشته، شیوه کوچینگ او به چه صورت است. در حال حاضر استارت این کار زده شده است.
افشاردوست درباره انتخاب گزینه ایرانی گفت: بارها در مصاحبه‌های خود گفته‌ام که پس از المپیک ۲۰۲۰ والیبال ایران می‌تواند با مربی ایرانی ادامه دهد. مربی ایرانی کمک بسیاری می‌تواند بکند. دانش فنی مربیان ایرانی به جایی رسیده که می‌توانند تأثیرگذار باشند. شاید در بحث تجربه در مسابقات المپیک ولیگ ملت‌ها کمی کم تجربه هستند و این نیز طبیعی است. چرا که در ۷-۸ سال گذشته سکان هدایت تیم ملی در المپیک و لیگ ملت‌ها برعهده مربیان خارجی بوده است.
وی در پایان گفت: ما می‌توانیم با در نظر گرفتن ملزوماتی از مربی ایرانی استفاده کنیم. می‌توانیم در کنار مربی ایرانی از یک تمرین دهنده خارجی استفاده کنیم. در سال مربیان ایرانی را به یک همایش خارجی اعزام کنیم تا در آن همایش دو روزه با بهترین مربیان دنیا تبادل نظر داشته باشند. اگر به این شکل کار عمل کنیم حداقل از این المپیک تا المپیک بعدی حدود ۴ مربی خوب خواهیم ساخت که به تناوب می‌توانند هدایت تیم‌های مختلف والیبال را برعهده بگیرند. مربی ایرانی این شرایط را دارد و حتی در این المپیک می‌توانیم از آن استفاده کنیم به شرط آنکه پای تصمیم گیری خود بایستیم و فرصت کافی به مربی ایرانی داده شود و در مقابل هر باخت از او بازخواست نکنیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *