درمان آلرژی فصلی به کمک دستگاه تصفیه هوا

 

درمان آلرژی فصلی به کمک دستگاه تصفیه هوا

اکثر افراد بیشتر شبانه روز را در خانه سپری می کنند. هوای داخل خانه می تواند به مراتب آلوده تر از هوای بیرون ( حتی تا ۵ برابر ! ) و سرشار از مواد آلاینده یا آلرژی زا باشد. دستگاه تصفیه هوا وسیله ای قابل حمل است که با استفاده از آن در هوای بسته داخل خانه ( یا محل کار ) می توان بخش زیادی از مواد آلوده کننده و ذرات مسبب آلرژی را حذف کرد.

به همین جهت از یک متخصص در خصوص بهترین دستگاه تصفیه هوا درمان آلرژی فصلی و کاهش اثرات آن سوال پرسیده شد و به شما نیز پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا جهت جلوگیری از حساسیت فصلی و آلرژی چیست ؟

دکتر النا بیگرز – از دانشگاه ایلنویز شیکاگو – معتقد است استفاده از دستگاه تصفیه هوا دارای فیلتر، تاثیر بسیار مثبتی در مواجه و درمان آلرژی فصلی دارد چرا که ذرات بسیاری را که در هوای اتاق وجود داشته و خود باعث ایجاد آلرژی می شوند را حذف می کند.

اما جهت تهیه دستگاه تصفیه هوا باید این را در نظر داشته باشید که این محصول در انواع مختلفی و برند های گوناگون در بازار وجود دارد. ابتدا باید اطلاع حاصل کنید که نسبت به چه ذراتی آلرژی داشته و فضای اتاقی که می خواهید تصفیه شود چند متر مربع است.

چه ذراتی باعث ایجاد آلرژی می شوند؟

ذرات زیادی وجود دارند که باعث ایجاد آلرژی می شوند. شاید شناخته شده ترین آنها همان گرده گل باشد که در فصل بهار، فصل گرده افشانی به وفور وارد مجاری تنفسی می شود. از علایم آن می توان به عطسه های مداوم ، خارش بینی ، آبریزش بینی ، چشم های قرمز و … اشاره کرد. قطر این ذرات ۱۵ تا ۲۰۰ میکرو متر بوده و این به این معنی است که فیلتر دستگاه تصفیه هوا قابلیت جذب و جلوگیری از عبور آنها را داراست.

برخی نیز به موی حیوانات حساسیت دارند که این امر به خصوص برای علاقه مندان به نگه داری حیوانات خانگی دردسر ساز است. این ذرات نیز قابلیت جذب توسط دستگاه تصفیه هوا را دارا می باشند.

نکته مهم این است که اکثر ذرات نام برده توسط فیلتر هپا قابل جذب می باشند، هرچند بسیاری از آنها حتی توسط فیلتر های ضعیف تر قرار گرفته پیش از فیلتر هپا نیز جذب می شوند که این به افزایش طول عمر فیلتر هپا کمک می کند.

آلرژی های دیگری نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال به حساسیت های دارویی ، نیش حشرات ، حساسیت غذایی و … می توان اشاره کرد که البته از موضوع این مقاله خارج بوده و دستگاه تصفیه هوا هیچ تاثیری در جلوگیری یا درمان این نوع آلرژی ندارد.

فیلتر دستگاه تصفیه هوا چه ذراتی را باید حذف کند ؟

فیلتراسیون هوا به اشکال مختلفی صورت می گیرد. برای مثال فیلتر هپا ، فیلتر UV ( ماوراء بنفش ) و دستگاه یون ساز در پاکسازی محیط از انواع گرد و غبار ، ویروس ، باکتری و آلاینده های سوختی مفید است ولی کارایی خوبی در از بین بردن بو ( برای مثال بوی سیگار ) ندارند.

در جدول زیر انواع فیلتر ها و کارایی هریک نشان داده شده است :

نوع فیلتر

نحوه عملکرد و کارایی

پیش فیلتر ( فیلتر ذرات بزرگ )

جهت افزایش طول عمر فیلتر هپا و جذب ذرات بزگ. این فیلتر غالبا” پیش از فیلتر هپا قرار می گیرد.

فیلتر هپا ( HEPA )

پاکسازی هوا از ذرات بسیار کوچک ( تا ۰٫۳ میکرون )

کربن فعال

پاکسازی هوا از انواع گاز های موجود ( تاثیر خوب روی دود سیگار )

یون ساز

با آزاد سازی یون های منفی و چسبیدن آن به ذرات موجود در هوا باعث سنگین شدن ، افتادن یا جذب شدن آن ها به سطوح می شوند.

ته نشینی الکترواستاتیک

تقریبا” مشابه یون ساز با شارژ یک سیم باعث جذب ذرات می شود.

اشعه یو وی UV یا ماوراء بنفش

این اشعه تنها باعث از بین رفتن میکروب ها و یا غیر فعال شدن آنها می شود. البته نکته مهم این است که آن ها را از محیط خارج نکرده بلکه تنها از بین می برد.

اکسیداسیون فوتو الکترو کمیکال PECO

تکنولوژی جدید که ذرات بسیار کوچک را از طریق واکنش الکترو شیمیایی حذف کرده و آلودگی را از بین می برد.

فضای مورد نظر جهت قرار گیری دستگاه تصفیه هوا چند متر مربع است ؟

پیش از تهیه دستگاه تصفیه هوا جهت جلوگیری از آلرژی یا حساسیت فصلی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که دستگاه را کجا قرار می دهید و آن اتاق چه مساحتی دارد؟ سپس هنگام انتخاب و مشاهده ویژگی های هر دستگاه این موضوع را مد نظر قرار دهید.

بسیاری از انواع دستگاه تصفیه هوا دارای فاکتور CADR هستند که بیانگر میزان تصفیه هوا در واحد سطح می باشد. آنچه مهم است این است که این مقیاس برای ذرات مختلف متفاوت است به طور نسبی CADR برای ذرات کوچک مانند دود تا ذرات بزرگ مانند گرده گل به شکل زیر است :

· دود : ۰٫۰۹ تا ۱ میکرون

· گرد و غبار : ۰٫۵ تا ۳ میکرون

· گرده : ۵ تا ۱۱ میکرون

منبع اعداد بالا : ویکی پدیا

سازمان AHAM ( مجموعه تولید کننده گان لوازم خانگی ) توصیه کرده اند فاکتور CADR در دستگاه تصفیه هوا، بزرگتر یا مساوی با ۳/۲ ( ۶۷ درصد ) مساحت آن اتاق به فوت مربع باشد ( برای خانه های با ارتفاع سقف حداکثر ۲٫۴ متر ). البته این توصیه با فرض آن انجام گرفته است که در هر ساعت هوایی به اندازه ۱ واحد حجم آن اتاق با اتاق های دیگر مبادله شده و همچنین مصرف کننده تقاضای تصفیه حداقل ۸۰ درصد آلودگی های موجود در هوا را داشته باشد.

نتیجه گیری – آیا جهت درمان آلرژی فصلی، دستگاه تصفیه هوا بخرم ؟

به طور کلی اگر از حساسیت فصلی یا مشکلات تنفسی مانند آسم رنج می برید، دستگاه تصفیه هوا در بهبود وضعیت تنفسی شما تاثیر بسیار مثبتی دارد.

مجموعه آی ناین می تواند به شما در انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب کمک لازم را به عمل آورد کافی است از محصولات دستگاه تصفیه هوا شرکت دیدن فرموده یا با این شرکت تماس بگیرید:

۰۲۱-۴۵۵۳۷

www.i-9.ir

۲۱۲۱

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *