داورزنی از والیبال پایه غافل شد/نسل فعلی مربی ایرانی نمی‌پذیرد

داورزنی از والیبال پایه غافل شد/نسل فعلی مربی ایرانی نمی‌پذیرد
داورزنی از والیبال پایه غافل شد/نسل فعلی مربی ایرانی نمی‌پذیرد

مصطفی شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره گزینه هدایت تیم ملی والیبال ایران پس از کولاکوویچ گفت: احتمالاً رضایت عمومی از کولاکوویچ وجود نداشته است که تصمیم به اتمام قرارداد گرفته شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی کشور همه از جمله فدراسیون تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

اگر تیم ملی اهمیت دارد باید هزینه کنیم
وی افزود: اگر توان پرداخت هزینه برای به خدمت گرفتن مربی خارجی را نداریم و به همین دلیل قرار است به سوی مربی ایرانی برویم، تصمیم اشتباهی است. اگر تیم ملی برایمان اهمیت دارد و نیاز به مربی خارجی داریم باید هزینه کنیم اما اگر نه، فقط هدف والیبال بازی کردن است بحث فرق می‌کند.

گزینه‌های خارجی به خوبی بررسی شوند
کارشناس والیبال اظهار کرد: با توجه به تعویق المپیک، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، طبیعتاً اکثر تورنمنت‌ها و مسابقات اتوماتیک وار یک سال به تعویق خواهند افتاد. پس یک سال فرصت داریم. داورزنی همیشه از اتاق فکر صحبت کرده است ولی خروجی نداشته است. مربیان خارجی در دنیا وجود دارند که والیبال ایران را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند کمک کنند. باید تک تک گزینه‌های خارجی را بررسی کنیم.

حضور در رأس تیم ملی والیبال برای مربیان سطح یک جهانی جذاب است
وی ادامه داد: گزینه‌های خارجی قطعاً شرایط سیاسی، مذهبی، فرهنگی و … را در ایران بررسی می‌کنند ولی با توجه به پیشرفت والیبال ایران در چند سال اخیر توجه اکثر مربیان مطرح جهان به تیم ملی ایران جذب شده است. آنها می‌دانند والیبال ایران در کوران مسابقات جهانی و المپیک قرار دارد و می‌خواهند با چنین تیمی در کوران مسابقات باشند. شاید ۱۰ سال گذشته جذب مربی تاپ جهانی برای تیم ملی ایران سخت بود اما امروز با توجه به بازیکنان مطرحی مانند محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی پور و مرتضی شریفی که در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند حضور در رأس تیم ملی والیبال ایران برای آنها جذاب است.

آمریکایی‌ها مناسب نیستند
شجاعی درباره گزینه‌های مناسب برای تیم ملی گفت: مربیان آمریکایی با توجه به شرایط سیاسی دو کشور گزینه خوبی نیستند. مربیان صربستانی نیز برای تیم ملی مناسب نیستند چرا که کوچ‌های خوبی نیستند. مربیان آرژانتینی و ایتالیایی در سطح جهان حضور دارند و موفق هستند. همیشه صحبت از حضور آناستازی در تیم ملی بوده است. او با توجه به شخصیت و اقتدار مدیریتی گزینه خوبی است. تیم ملی به مربی مانند آناستازی نیاز دارد. تیم ملی ایران با کواچ علی رغم اینکه از نظر فنی خوب بود موفق نشد چون او اقتدار لازم را نداشت. کولاکوویچ نیز انسان با شخصیتی بود اما او نیز اقتدار لازم را نداشت.

حضور سیچلو در رأس تیم ایران تصمیم اشتباهی است
کارشناس والیبال در ادامه به سیچلو اشاره کرد و افزود: صحبت‌هایی نیز درباره حضور سیچلو شنیده‌ام، اگر چنین باشد تصمیم بسیار اشتباهی است چرا که او همیشه دستیار بوده است و فقط در سری B لیگ ایتالیا سرمربی بوده است. سیچلو هیچ گاه نمی‌تواند سرمربی تیم ملی ایران باشد او همیشه به عنوان دستیار در سطح جهان حضور داشته است. فدراسیون نباید با انتخاب سیچلو اشتباه کنند و پس از ۶ ماه پشیمان شوند. والیبال ایران به بلوغ رسیده است و جای آزمون و خطا نیست. هدایت تیم ملی والیبال بزرگسال برای سیچلو گشاد است.

با نسل فعلی زمان مناسبی برای مربی ایرانی نیست
وی درباره مربیان ایرانی نیز گفت: مربیان ایرانی در یک دهه اخیر در کنار مربیان جهان مانند ولاسکو، کواچ، لوزانو و کولاکوویج پرورش پیدا کرده‌اند و به پختگی رسیده‌اند اما با نسل فعلی والیبال و حضور سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و… زمان مناسبی برای مربی داخلی نیست. نسل فعلی مربی خارجی می‌خواهد اما برای نسل بعد کم کم می‌توانیم از مربی ایرانی استفاده کنیم. المپیک زمان مناسبی برای مربی ایرانی نیست و نباید فرصت سوزی کنیم. اگر مربی ایرانی در المپیک توکیو جواب نگیرد فرصت سوزی است. باید در زمان مناسب از مربی ایرانی استفاده کنیم تا بتوانیم مربیان ایرانی را نیز به کشورهای صاحب نام والیبال صادر کنیم. اگر به موقع و سرجای خودش از مربی ایرانی استفاده کنیم همانطور که بازیکنان در لیگ‌های معتبر دنیا لژیونر شدند می‌توانیم مربیان ایرانی را نیز صادر کنیم.

استعداد یابی در دوران یزدانی خرم صورت گرفت
شجاعی درباره بحث استعداد یابی در والیبال گفت: دوران یزدانی خرم در استعداد یابی بسیار خوب عمل شد. با ایجاد مراکز و کانون‌های والیبال و حضور بوگاینکوف در مدارس والیبال سعید معروف‌ها، محمد موسوی‌ها و … بیرون آمدند اما با آمدن داورزنی شرایط فرق کرد.

داورزنی از والیبال پایه غافل شد
وی تاکید کرد: داورزنی هم وغم خود را بر روی بحث قهرمانی گذاشت و تا حدودی هم موفق بود. ورود به المپیک و راه یابی به لیگ جهانی (لیگ ملت‌های فعلی) و… در دوران داورزنی بود چون او تمرکز را روی بخش قهرمانی گذاشت و از والیبال پایه غافل شد. این یعنی محدود کردن والیبال. باید کمیته‌ای تشکیل دهیم که به والیبال پایه و باشگاه‌ها توجه کافی کند. مثلاً مدارس والیبال را زنده کنیم. اگر کانون‌های والیبال نبودند امروز محمد موسوی را نداشتیم. باید والیبال را زیر نظر فدراسیون در ایران گسترش دهیم. مدارس والیبال را زیر نظر مربیان مجرب راه اندازی کنیم تا کم کم با گسترش والیبال استعدادها شناسایی شود. شاید ۲۰-۳۰ سال طول بکشد تا امثال موسوی، معروف و غفور به والیبال جهان معرفی شوند. نوجوان با استعدادی که در سیستان و… حضور دارد باید از طریق مدارس والیبال شناسایی شود.

مجبور شدیم محمودی مصدوم را جایگزین غفور کنیم
کارشناس والیبال افزود: استعدادها باید کشف شوند و با حضور در اردوهای ملی زیر شلاق تمرینات اصولی آماده شوند تا در تیم ملی به رشد کامل برسند. کمااینکه همانطور که شاهد هستیم برای معروف، موسوی و… جایگزین نداریم که اگر داشتیم مجبور نبودیم پس از آسیب دیدگی امیر غفور، دوباره شهرام محمودی مصدوم را به تیم مل ی دعوت کنیم. باید به لیگ دسته یک و دو که محل ظهور بازیکنان است توجه شود. سازمان لیگ برتر باید از سازمان لیگ دسته یک و دو به طور مستقل فعالیت کند تا بتوانیم بازیکنان با استعداد را کشف کنیم.

والیبال مورد اقبال عمومی قرار گرفته است
شجاعی در پایان گفت: چند پیشنهاد و طرح در بحث باشگاه داری دارم که می‌تواند کمک بسیاری به تیم داری و باشگاه داری کند. امیدوارم داورزنی با رویکرد جدید بتواند والیبال ایران را در بین ۵-۶ تیم قدرتمند جهان تثبیت کند. والیبال با اقبال عمومی مواجه شده است و باید از این فرصت استفاده کرد. قدیم در کوچه و محله‌ها همگی فوتبال بازی می‌کردند اما امروز با توجه به موفقیت‌های والیبال در محله‌ها شاهد هستیم با بستن نخ مردم مشغول والیبال بازی کردن هستند. فدراسیون باید با برنامه مدون انرژی‌ها را جمع کند تا والیبال به ورزش ملی تبدیل شود. والیبال این پتانسیل را دارد که همپای کشتی و فوتبال پیش رود. ان شالله داورزنی از فرصت استفاده کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *