خیز بانوان برای شکستن رکورد حضور در المپیک/ امید هست اما کم است!

خیز بانوان برای شکستن رکورد حضور در المپیک/ امید هست اما کم است!

 

 

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: ورزش ایران از مجموع سی و یک دوره بازی های المپیک تابستانی تاکنون در ۱۶ دوره حضور داشته و در آستانه هفدهمین حضور در این بازی ها قرار دارد. پیشینه ورزش بانوان ایران از حیث حضور در المپیک اما به گستردگی بخش مردان نیست طوریکه ۱۶ سال پس از اولین اعزام کاروان ایران به المپیک تابستانی، نمایندگان ورزش بانوان ایران برای خود در ترکیب کاروان اعزامی به این بازی ها جایی به دست آوردند.

۸ دوره حضور در المپیک برای ورزش زنان ایران
اولین تجربه المپیکی ورزش بانوان ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو یعنی همزمان با پنجمین اعزام کاروان ورزشی به بازی های المپیک به دست آمد. بعد از آن ۱۲ سال طول کشید تا شرایط برای دومین اعزام بانوان ورزشکار به میادین المپیکی فراهم شد؛ این فاصله زمانی برای حضور سوم ورزش بانوان در المپیک به ۲ دهه افزایش یافت.

این حضور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا رقم خورد. از آن زمان تاکنون بانوان ورزشکار ایران در ترکیب تمام کاروان های اعزامی به بازی های المپیک حضور همیشگی و ثابت داشته اند و اینگونه ۸ دوره تجربه المپیک در تاریخ ورزش ایران را برای خود ثبت کرده اند.

تاریخچه المپیکی ورزش بانوان ایران
از مجموع ۸ دوره ای که ورزش بانوان ایران در المپیک نماینده داشته، برخی از ادوار به اعزام تنها یک ورزشکار یا ورزشکارانی از یک رشته محدود بوده است اما در برخی از ادوار هم ورزشکارانی از رشته های مختلف در ترکیب کاروان اعزامی قرار گرفتند.

حتی ورزشکارانی مانند الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ، ندا شهسواری و لیلا رجبی هم دو دوره حضور در المپیک را تجربه کردند. در مجموع اینکه تا کنون ۲۷ ورزشکار زن از ۸ رشته حضور در ادوار مختلف المپیک را تجربه کرده اند.

تاریخچه حضور ورزشکاران زن ایران در بازی های المپیک به این شرح است:

* المپیک ۱۹۶۴ توکیو: نازلی بیات ماکو (پرش ارتفاع)، ژولیت گفرکف (پرتاب دیسک)، سیمین صفامهر (دوی ۱۰۰ متر و پرش طول) و جمیله سروری (ژیمناستیک)
* المپیک ۱۹۷۶ مونترال: مریم آچاک، ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی (شمشیربازی)
* المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: لیدا فریمان (تیراندازی ۱۰ متر تفنگ بادی)
* المپیک ۲۰۰۰سیدنی: منیژه کاظمی (۱۰ متر تپانچه بادی)
* المپیک ۲۰۰۴ آتن: نسیم حسن‌پور (۱۰متر تپانچه بادی)
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: نجمه آبتین (تیروکمان)، هما حسینی (قایقرانی) و سارا خوش‌جمال فکری (تکواندو)
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: الهه احمدی و مه‌لقا جام‌بزرگ (تیراندازی)‌، ندا شهسواری (تنیس روی میز)، سوسن حاجی‌پور(تکواندو)، زهرا دهقان (تیروکمان)، سولماز عباسی و آرزو حکیمی (قایقرانی) و لیلا رجبی (پرتاب وزنه)
* المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو: لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، کیمیا علیزاده (تکواندو)، الهه احمدی، نجمه خدمتی، گلنوش سبقت الهی و مه لقا جام بزرگ (تیراندازی )، ندا شهسواری (تنیس روی میز)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، مهسا جاور (قایقرانی)

سهم قابل توجه تیراندازان
دوومیدانی، ژیمناستیک، شمشیربازی، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تکواندو و تنیس روی میز رشته هایی هستند که بانوان ورزشکار آنها در تاریخچه هشت دوره ای حضور ورزشکاران زن ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک سهم داشته اند. در این میان تیراندازی بیشترین نماینده را در میادین المپیکی داشته است. بانوان تیرانداز ایران در ۵ دوره المپیک حضور داشته اند ضمن اینکه برای المپیک پیش رو هم کسب سهمیه کرده اند.

وضعیت ورزش بانوان برای المپیک سی و دوم
به گزارش خبرنگار مهر، سی و دومین دوره بازی های المپیک تابستانی ۳ تا ۱۹ مردادماه سال آینده به میزبانی توکیو آغاز می شود. کاروان ورزش ایران تا به امروز ۲۹ سهمیه در ۸ رشته کسب کرده که سهم ورزش بانوان از آن ۴ سهمیه بوده است. هر ۴ سهمیه ورزش زنان ایران تا به امروز در رشته تیراندازی به دست آمده است اگرچه ملی پوشان دیگر رشته‌ها هم میادین گزینشی المپیک را پیش رو دارند.

مهین فرهادی زاد: در ۵ رشته دیگر شانس کسب سهمیه داریم
مهین فرهادی زاد معاون وزارت ورزش در امور بانوان نسبت به افزایش سهمیه های بانوان برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو امیدوار است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت بانوان در تیراندازی که مشخص شده است. خوشبختانه تیراندازان زن عملکرد خوبی در انتخابی المپیک داشتند و توانستند حداکثر سهمیه ممکن برای المپیک را به دست بیاورند.

وی تصریح کرد: البته امیدوار به افزایش این تعداد سهمیه هستیم. کاراته، قایقرانی، تنیس روی میز، تکواندو و دوومیدانی رشته هایی هستند که پیش بینی کسب سهمیه در آنها را داریم.

معاون امور بانوان وزارت ورزش تاکید کرد: تا به امروز نمایندگان ایران در رقابت های گزینشی کاراته شرایط بدی نداشتند. آنها باید مراقبت کنند تا شرایطی فعلی را حفظ و به لحاظ کسب امتیاز و رنکینگ المپیکی ارتقا دهند. روی این رشته برای کسب سهمیه حساب زیادی باز شده است. در سایر رشته ها هم شرایط بدی نداریم اگرچه می دانیم کار خیلی هم راحت نیست.

منتظر رکوردشکنی باشیم؟
کاروان ورزش ایران با یک رکوردشکنی در بخش بانوان راهی المپیک ۲۰۱۶ شد. کاروان ۶۳ نفره ایران در آن دوره بازی ها ۹ ورزشکار زن در ترکیب اعزامی به ریو داشت و از این حیث یک رکورد را به نام خود ثبت کرد چرا که تا پیش از آن حداکثر اعزام المپیکی ورزشکاران زن به المپیک برای بازی های ۲۰۰۸ پکن و با معرفی ۸ ورزشکار انجام شده بود.

با این اوصاف و به خصوص حسابی که روی ۵ رشته برای کسب سهمیه شده، می توان منتظر رکوردشکنی بود؟ یا حداکثر می توان به تکرار ۹ سهمیه بخش بانوان خوش بین بود؟ مهین فرهادی زاد البته پاسخ دقیقی برای این پرسش ندارد چراکه اصلا پیش بینی دقیقی از تعداد سهمیه ها ندارد.

وی در این بخش به خبرنگار مهر گفت: در رابطه با سهمیه ها و تعداد آنها برای المپیک توکیو عدد و رقم نمی دهم. خوش بین هستیم در ۵ رشته موردنظر صاحب سهمیه شویم اما اینکه در نهایت چه تعداد سهمیه از آن ورزش ایران می شود، به عوامل زیادی بستگی دارد.

معاون وزیر ورزش تصریح کرد: شرایط برای کسب سهمیه نسبت به همیشه سخت تر شده است. در برخی رشته ها رنکینگ جهانی تعیین کننده است همین مسئله مشخص شدن وضعیت ورزشکاران برای کسب سهمیه را به تاخیر می اندازد به خصوص اگر در یکی دو رویداد نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. تا خردادماه سال آینده روند توزیع سهمیه ها ادامه دارد. تا آن زمان ورزشکاران مان می توانند شرایط را برای کسب سهمیه خود مهیا کنند.

فرهادی زاد در واکنش به اینکه « شرایط برای سایر کشورها هم همینگونه است» نیز گفت: درست است اما دقیقا همین مسئل باعث می شود پیش بینی دقیقی از روند کسب سهمیه ها نداشته باشیم. مهم تلاشی است که در مجموعه ورزش در حال انجام است. امیدواریم این تلاش ها نتیجه حداکثری را داشته باشد.

سهم ورزش بانوان ایران در المپیک توکیو
به گزارش خبرنگار مهر، کمیته بین المللی المپیک (IOC) بر حضور ورزشکاران زن در بازی های المپیک تاکید همیشگی داشته است. این تاکید در افزایش تدریجی سهم بانوان در برگزاری ادوار مختلف این بازی ها بی تاثیر نبوده است طوریکه حدود نیمی از شرکت کنندگان در المپیک توکیو در بخش بانوان خواهند بود.

پیشینه حضور ورزشکاران زن در المپیک از بازی های ۱۹۰۰ یونان آغاز شد. در آن دوره بازی ها بانوان سهم حداقلی – حدود ۲ درصد – در برگزاری المپیک داشتند اما این روند به گونه‌ای ادامه پیدا کرد که حالا آمار آنها به بیش از ۴۸ درصد برای المپیک توکیو رسیده است.

نزدیک شدن تعداد بانوان ورزشکار شرکت کننده در المپیک توکیو به مرز ۵۰ درصد و افزایش بیش از سه برابری آنها نسبت به المپیک قبل، منجر به رکوردشکنی و ثبت آن در تاریخ المپیک شده است.

تا به امروز ورزش زنان ایران تنها به اندازه ۴ سهمیه قطعی در آمار ارائه شده برای حضور زنان در المپیک توکیو سهم دارد که قاعدتا سهم زیاد و قابل توجهی نیست حتی اگر تعداد آنها با نتیجه گیری لازم در ۵ رشته نامبرده افزایش هم پیدا کند.

منبع : مهرنیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *