خلاء درآمدی ناشی از کرونا در خراسان رضوی چگونه جبران می‌شود؟

خلاء درآمدی ناشی از کرونا در خراسان رضوی چگونه جبران می‌شود؟
خلاء درآمدی ناشی از کرونا در خراسان رضوی چگونه جبران می‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ما امسال در زمینه درآمدهای استان مشکل داریم، بنابراین باید چند محور را برای اقتصاد استان تقویت کنیم که شامل صنایع معدنی، مسکن، قطعه‌سازی خودرو و حوزه کشاورزی و روستاها است.

علی رسولیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر کرونا بر درآمدهای استان، اظهار کرد: ما امسال در زمینه درآمدها مشکل داریم، از این جهت که سال گذشته تعداد زیادی زائر و گردشگر به استان سفر می‌کرد، بنابراین باید چند کار برای استان انجام دهیم و چند محور را برای اقتصاد استان تقویت کنیم که این کارها را شروع کردیم.

وی افزود: یک محور، صنایع معدنی است که جدی‌تر به آن ورود پیدا کردیم و در حال شناسایی هستیم تا بتوانیم آن را واگذار کنیم، در حال حاضر به طور جدی برای این بخش تقاضا وجود دارد، محور دوم مسکن است که می‌تواند واحدها را فعال و اشتغال ایجاد کند، بنابراین می‌توانیم بخشی از آن اشتغال ناشی از خدمات را جبران کنیم، محور سوم کالاهایی است که وارد کشور می‌شود. امسال واردات کاهش پیدا می‌کند، بنابراین ما می‌توانیم روی کالاهایی که قبلا وارد می‌شده، تمرکز کنیم تا تولید داخل اتفاق بیفتد.

رسولیان ادامه داد: محور بعدی قطعه‌سازی خودرو است، البته سیاست‌های ملی نیاز دارد که هنوز در این حوزه در زمینه سیاست‌های ملی ضعف داریم و نمی‌توانیم به خوبی استفاده کنیم. امسال این محور می‌تواند برای خراسان بسیار تاثیرگذار باشد، در حوزه کشاورزی، روستاها، خوداشتغالی و بخش‌هایی که نیاز ضروری مردم برای جایگزینی است نیز در حال تلاش هستیم تا از طریق نهادهای اقتصاد مقاومتی و معین‌ها، تولید گوشت و فرآوری برخی میوه‌ها را که امکان صادر دارد، انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه دولت تسهیلاتی برای کرونا در نظر گرفته است، عنوان کرد: یکی از این تسهیلات ۷۰۵ هزار میلیارد تومان است که با نرخ ۱۲ درصد می‌دهد. سهمیه‌ای نیز به خراسان رضوی داده شده که سهمیه خوبی بوده و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که ۷.۲ درصد از کل تسهیلات می‌شود، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند تا بتوانیم این میزان را جذب کنیم و به استان بیاوریم، در این صورت بخشی از خلا درآمدی جبران شده و بخشی نیز از طریق محورهایی که بیان کردم جبران خواهد شد، این کار بسیار سخت، اما شدنی است.

وی بیان کرد: باید تولید کالاهایی که امکان صادرات داشته و هنوز تقاضا برای آن وجود دارد را بیشتر کنیم که تمرکز خود را روی این موضوع گذاشتیم، همچنین ۱۲۳۰ واحد نیمه‌راکد و راکد را شناسایی کردیم و کلینیک صنعت نیز به سراغ آن‌ها می‌رود تا به تدریج تعیین تکلیف کند، تصمیم گرفتیم این کلینیک هرجا به مشکل خورد، ستاد تسهیل را همان‌جا تشکیل دهد، نه اینکه آن‌ها برای تشکیل جلسه بیایند.

رسولیان در خصوص میزان بیکاری ناشی از کرونا، گفت: به صورت رسمی ۴۳ هزار نفر در اثر کرونا بیکار شدند که در سامانه ثبت نام کردند، اما خوشبختانه بسیاری به کار برگشتند، به جز بخش‌هایی که مربوط به خدمات مستقیم بوده، مانند بخش‌های ورزشی و هتل‌ها، البته بسیاری از هتل‎‌ها و رستوران‌ها حقوق کارکنان خود را پرداخت کردند.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *