حمایت رئیس پیشین کمیته ملی المپیک از موضع IOC برای المپیک توکیو

IOC
IOC

سید مصطفی هاشمی طبا در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه برگزاری بازی های المپیک از ابتدا تا به امروز در بازه های زمانی ۴ ساله بوده است، گفت: با  این اوصاف موکول کردن بازی های المپیک توکیو به سال ۲۰۲۱ باعث به هم خوردن نظمِ فاصله زمانی میان ادوار بازی های المپیک می شود اما تصمیمی که در این زمینه گرفته شده منافاتی با منشور المپیک ندارد.

وی تصریح کرد: به خاطر شرایط بحرانی حاصل از شیوع ویروس کرونا، کمیته بین المللی المپیک چاره ای جز تعویق بازی ها نداشت. قاعدتا به خاطر این شرایط تعویق دو سه ماهه بازی ها جواب نمی داد. بنابراین تغییر زمان بازی ها به یک سال آینده بهترین تصمیم ممکن بود.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی وقت در این زمینه ادامه داد: لغو کلی بازی ها هم سناریویی دور از ذهن بود. چند دهه از عمر بازی های المپیک می گذرد. طی این مدت تنها دو دوره بازی ها آنهم به خاطر جنگ جهانی برگزار نشد اما برگزاری سایر ادوار بازی ها در هر شرایطی به قوت خود باقی ماند. امسال هم فراگیری جهانی ویروس کرونا و مسئله مهم سلامت ورزشکاران و دیگر افراد درگیر با این بازی ها، IOC را وادار به اتخاذ این تصمیم کرد که درست هم بود.

هاشمی طبا همچنین تاکید کرد که بعید است تاخیر در برگزاری این دوره بازی های المپیک باعث جابه جایی در زمان برگزاری دوره آتی این بازی ها شود. بازی های المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار می شود و قاعدتا سه سال بعد از آن هم دوره دیگری از این بازی ها برگزار خواهد شد.

این مدیر ورزشی همچنین در مورد اینکه «تعویق بازی های المپیک چه تغییری بر وضعیت کاروان ایران می تواند داشته باشد؟ جنبه مثبت آن بیشتر است یا منفی؟»، گفت: نمی توان نظر قاطعی در این مورد داشت، قاعدتا با تعویق بازی های المپیک فرصت برای ورزشکارانی که مثلا با آسیب دیدگی مواجه هستند، بیشتر و بهتر مهیا می شود تا بهبودی کامل پیدا کرده و به شرایط ایده آل نزدیک تر شوند اما بعید هم نیست به خاطر لغو اردوها و دور شدن ورزشکاران از تمرینات تیمی، آمادگی آنها تحت الشعاع قرار بگیرد و حتی بعضا طی یک سال و نیم آینده دچار آسیب دیدگی شوند.

وی با بیان اینکه تعویق یک ساله بازی های المپیک  تغییر خاصی به حال کاروان ایران ندارد طوریکه نه متضرر می‌شویم نه نفعی می بریم، تصریح کرد: این شرایط البته برای دیگر کشورها هم وجود دارد. بهره گیری از تغییر زمان بازی ها برای ورزشکاران سایر کشورها هم پنجاه به پنجاه است؛ می تواند برای آنها مفید باشد یا باعث آسیب‌شان شود یا حتی فرقی به حال‌شان نداشته باشد.

رئیس پیشین کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: اصلا نمی توان در مورد کاروان ایران و چگونگی ادامه روندی که برای بازی های المپیک خواهد داشت انتظار معجزه داشت. درست است که یک سال به زمانِ در دسترس برای آماده سازی ورزشکاران و کاروان اضافه شده اما فراموش نکنیم که عامل بازدارنده کرونا همچنان وجود دارد و مشخص هم نیست چه زمانی ریشه‌کن می شود. در این زمینه باید خود را با شرایط تطبیق داد.

هاشمی طبا همچنین در پاسخ به این پرسش که «با توجه به ادامه شیوع و فراگیری کرونا و همچنین تاخیر ایجاد شده در برگزاری بازی های المپیک، بهتر است آغاز به کار تمرینات و اردوهای المپین ها هم به تاخیر بیفتد یا در شرایط قرنطینه آغاز شود؟» به خبرنگار مهر گفت: قرنطینه برای ورزشکاران موضوع خیلی خاص و حادی نیست چراکه آنها وقتی وارد اردوی شبانه روزی می‌شوند یعنی به نوعی قرنطینه هستند اما به خاطر شرایط کرونایی باید با لحاظ کردن همه جوانب تصمیم گیری شود. به نظرم در این زمینه باید زمان مسابقات انتخابی المپیک که باید از طرف فدراسیون های بین المللی مشخص شود را لحاظ کرد. در کل اما تمرینات هرچه کمتر به تاخیر بیفتد، بهتر است اگرچه سلامت ورزشکاران مهمترین اولویت به حساب می آید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *