حضور نیروهای تکفیری در این منطقه را تحمل نخواهد کرد

حضور نیروهای تکفیری در این منطقه را تحمل نخواهد کرد

 

اعتمادآنلاین| ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توافق آتش بس بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان گفت: این توافق به نحوی خواسته جمهوری اسلامی ایران را هم تامین می‌کند و به طرح صلحی که پیش از این جمهوری اسلامی ایران ارائه داده بود، ‌نزدیک است.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال گفت: بندهای ۹ و ۱۰ این توافق ابهاماتی دارد که باید روشن شود و در کمیسیون هم تاکید شده باید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران حفظ شود.

عمویی با بیان اینکه ایران روند اجرای این توافق رصد می‌کند، ادامه داد: کریدوری که قرار است بین جمهوری آذربایجان و نخجوان احداث شود، به ما اعلام شده که مرزهای بین المللی تغییر نخواهد داد ولی نحوه اجرای این کریدور و منافع جمهوری اسلامی در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا بر اساس بند ۹ این توافق تمامی محورهای مواصلاتی اقتصادی و حمل و نقل در منطقه رفع انسداد شده‌اند. جمهوری‌ ارمنستان به منظور سازمان‌دهی تردد بدون مانع شهروندان، خودروها و کالاها در هر دو جهت، ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند. کنترل ارتباطات حمل و نقلی تحت کنترل سرویس خدمات مرزی FSB روسیه خواهد بود.

همچنین بر اساس بند ۱۰ با توافق طرفین، ساخت محورهای حمل و نقل جدید برای متصل کردن جمهوری خودمختار نخجوان به مناطق غربی جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد.

عمویی با اشاره به حساسیت جمهوری اسلامی ایران به حضور نیروهای تکفیری در منطقه افزود: یکی  از حساسیت‌های جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای تکفیری در منطقه است و این نیروها تاکنون در هر کشوری که بودند مخرب امنیت آن کشور محسوب شدند و جمهوری اسلامی حضور این نیروها در مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه حضور رژیم صهیونیستی در قره‌باغ برای جمهوری اسلامی ایران حساسیت برانگیز است، ‌گفت: باید طرف‌های مورد مناقشه درقره‌باغ به حساسیت‌ها جمهوری اسلامی توجه کنند زیرا امنیت منطقه موضوعی به هم پیوسته برای همه کشورهای همسایه است و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به صورت جدی تحولات منطقه را دنبال می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی مناقشه قره باغ در کمیسیون امنیت ملی با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه اظهارداشت: این موضوع همچنان در دستور کار کمیسیون قراردارد. زیرا بخشی از مردم ما با جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیوند مردمی دارند و نمایندگان مجلس این موضوع را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنند.

عمویی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس از اصل آتش بس در قره‌باغ حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: کلیات دیدگاه‌های جمهوری اسلامی از طرف‌ها درگیر در بعضی از بخش‌ها مورد توجه قرار گرفته است و البته نیاز به گفت و گوی بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش ایرنا به دنبال حدود ۴۵ روز درگیری بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و نیروهای نظامی ارمنستان و بعد از آزادسازی مناطق اشغالی توافق آتش با بین دو طرف با نقش آفرینی روسیه حاصل شد.

بر اساس توافق امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره‌باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می‌شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی‌گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می‌شود. در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود.

منبع: ایرنا

 

اخبار اقتصادی

|بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار | خرید شارژ , خبر فوری , درج آگهی رایگان


منتشر شده

در

اخبار روز, اخبار سیاسی, تهران

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *