حریق ۸۵۰ هکتار از اراضی طبیعی خراسان رضوی طی سال گذشته

حریق 850 هکتار از اراضی طبیعی خراسان رضوی طی سال گذشته
حریق ۸۵۰ هکتار از اراضی طبیعی خراسان رضوی طی سال گذشته

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته حدود ۸۵۰ هکتار از اراضی طبیعی استان آتش گرفت که حدود ۵ درصد آن عمدی بوده است.

سرهنگ امین رمضانیان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی امروز در جلسه پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌های شهرستان قوچان که در محل سالن اجتماعات شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار دارای حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی است و اداره کل منابع طبیعی استان برای حفاظت از این اراضی ۱۴۰ قرقبان را به کار گرفته است تا بتوانیم از عرصه‌های ملی که حق آیندگان ماست، حراست کنیم و تمام تلاش خود را داشته‌ایم که حتی یک سانتیمتر مورد تصرف و حریق قرار نگیرد.

وی با بیان این نکته که بالغ‌بر ۹۵ درصد حریق‌ها در اراضی طبیعی به‌صورت سهوی صورت می‌گیرد، گفت: تنها ۵ درصد حریق در مراتع و اراضی ملی توسط افراد و به‌صورت عمدی است که در بیشتر موارد افراد خاطی شناسایی می‌شوند و مورد پیگیری قضایی قرار می‌گیرند.

رمضانیان بیان کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسان استانی در سال گذشته حدود ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی در سطح استان مورد حریق واقع شد و از این میزان آتش‌سوزی حدود ۱۰ هکتار به‌صورت عمدی بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین در این تحقیق مشخص شد که بیشتر حریق‌ها در روزهای تعطیل صورت گرفته که علت آن طبیعت گردانی بودند که برای پخت غذا آتش برپا کرده اما بعد از خروج از منطقه آتش، به نحو مطلوب خاموش نشده و باعث حریق شده است بنابراین عامل اصلی حریق‌ها عامل انسانی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه با گلایه از کشاورزان در زمینه سوزاندن زمین‌های زراعی خود، گفت: بارها از کشاورزان درخواست کرده‌ایم که زمین پس‌چر خود را آتش نزنند چون این موضوع به‌صورت علمی ثابت‌شده که منفعتی برای کشاورزان ندارد اما هنوز برخی از کشاورزان سنتی عمل می‌کنند و به آتش زدن پس‌چر اقدام می‌کنند. خواسته ما از آن‌ها این است که پس‌چرهایی را آتش بزنند که در جوار اراضی ملی نباشند که ممکن است آتش به اراضی ملی سرایت کرده و حریق گسترده‌ای اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی بالغ‌بر یک‌میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد، بیان کرد: جنگل‌های خراسان رضوی جزء جنگل‌های ایرانی-تورانی هستند و ما به‌راحتی می‌توانیم جنگل‌های دست کاشت را ایجاد و گسترش دهیم تا بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم چرا که یک هکتار جنگل می‌تواند ۲ و نیم تن اکسیژن تولید کند.

رمضانیان ادامه داد: امسال به‌واسطه بارندگی بسیار که داشتیم پوشش زیر جنگل بلند شده و هر لحظه احتمال حریق آن وجود دارد بنابراین برای مقابله با آن چرای سبک دام در بعضی از مناطق آزادشده تا پس‌چرها از بین برود و به‌واسطه جرقه حریق گسترده ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه وظیفه اداره کل منابع طبیعی در ابتدا حفاظت و پس‌ از آن توسعه، احیا و بهره‌برداری است، گفت: در سطح استان جنگل‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان به جنگل‌های ارس در شمال استان، جنگل‌های پسته در بین کلات و سرخس و جنگل‌های تاغ در جنوب استان اشاره کرد که باید حفاظت شوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به ایجاد جوامع محلی در سطح مناطق پرخطر برای یاری‌رساندن به منابع طبیعی، تأکید کرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها اعلام‌شده تا تمامی ارگان‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری در صورت اعلام نیاز منابع طبیعی موظف به اطفای حریق هستند چون منابع طبیعی متولی اصلی این امر و به نمایندگی از دولت مسئول حفاظت از اراضی طبیعی است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق صعب‌العبور سرعت عمل برای اطفای حریق کاهش می‌یابد، اضافه کرد: دهیاری روستاها باید هرچه زودتر فعال شوند و اخیرا تجهیزاتی تهیه‌شده که توزیع می‌شوند. اگر مردم محلی تجهیزات اولیه مثل بیل، آتش کوب و فلکس بک را در اختیار داشته باشند قبل از حضور همکاران می‌توانند آتش را در نطفه خفه کنند.

استفاده از توان مردمی بهترین راه برای رفع بحران است

 در ادامه هادی رجایی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان با اشاره به وجود مراتع فراوان در این شهرستان، منطقه را مستعد بروز حریق ذکر کرد و گفت: ماهیت بحران آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها با بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله متفاوت است زیرا آتش‌سوزی هزینه‌های غیر قابل‌ جبران و بازسازی را به همراه دارد که باید به دنبال پیشگیری در این حوزه بود.

وی از پیشگیری به‌عنوان بهترین راه برای کاهش هزینه‌های ناشی از خسارت نام برد و اظهار کرد: فرهنگ‌سازی نیز می‌تواند به‌عنوان راه پیشگیری در بحران‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع مورد توجه قرار گیرد زیرا عمده آتش‌سوزی‌ها عمدی نبوده و بر اثر یک سهل‌انگاری به وقوع می‌پیوندد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان تصریح کرد: در کنار سرعت عمل و انجام برخی اقدامات علمی در مهار بحران، استفاده از توان و ظرفیت‌های مردمی بهترین روش برای پیشگیری و رفع بحران است و اگر نهادهای مردمی در کنترل و مهار بحران کمک نکنند به‌ طور قطع بحران، گسترش بیشتری داشته و از کنترل خارج می‌شود.

رجایی‌نیا گفت: به نهادهای محلی به‌ویژه دهیاری‌ها که مدیران بحران روستای خود محسوب می‌شوند، دستورات لازم برای تجهیز در حوزه اطفای حریق داده‌ شده تا در مواقع بحرانی و پیش از رسیدن نیروهای متخصص تا حدی از گسترش بحران جلوگیری کنند.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *