جریان دانشگاهی از بیانیه گام دوم انقلاب غافل است

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: بهمن ماه سال ۹۷ بود که رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ابلاغ کردند. بیانیه ای که مخاطبان اصلی آن جوانان بودند و ایشان نیز به نقش محوری جوانان در عرصه‌های مختلف برای ساختن آینده ایران تاکید کرده بودند.

مهم‌ترین بیانیه حضرت آیت الله خامنه ای، مجموعه‌ای از دستاوردهای چهل ساله انقلاب را در خود جای داده بود و مسیر ادامه عمر انقلاب به وسیله راهبردهای لازم برای ساخت تمدن اسلامی را روشن کرده بود.

مسیری که رهبر معظم انقلاب سازندگان اصلی آن را نسل جوان جامعه و تجربیات نسل پیشین را نیز عامل استحکام آن خوانده بودند.

با توجه به گذشت بیش از یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب و ضرورت پیگیری اقدامات انجام شده در جهت تبیین آن مهم، برای اقشار مختلف مردم به خصوص قشر دانشگاهی گفتگویی داشتیم با ابوالفضل باقری مسئول دبیرخانه برنامه گام ملی دوم در قرار گاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله که در ادامه می‌خوانید:

*به نظر شما بیانیه گام دوم انقلاب در سال گذشته برای نسل جوان چقدر توسط دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها تبیین شده است؟

– مشکل اساسی ما این است که بیانیه مهجور مانده است و به آن شکل که باید ترویج می‌شد برای همه‌گیری آن تلاش نشده است. گله‌ای هم که حضرت آقا به آیت الله شب زنده دار فرموده بودند که بر روی این بیانیه بسیار کار شده است ولی هنوز تبدیل به گفتمان نشده است، کاملاً صحیح است.

بیانیه آن طور که باید بین جوانان تبیین نشده است. در تابستان سال ۹۸ نظرسنجی شد و درصد بسیار پایینی حتی نام آن را می‌دانستند و در اصل بسیاری از مردم نمی‌دانستند که این بیانیه چیست. حس بنده این است که حتی با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های متعدد، تبیین این بیانیه هنوز کم رنگ مانده است که البته از نظر من ترویج بیانیه بسیار مهم‌تر از تبیین آن است.

حداقل به این اندازه که یک جوان بداند، حضرت آقا مستقیماً او را خطاب قرار داده و موظف به کاری کرده است که این کار آمادگی برای اصل ظهور خواهد شد، باید تبیین صورت پذیرد.

بیانیه گام دوم انقلاب آن طور که باید بین جوانان تبیین نشده است. حس بنده این است که حتی با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های متعدد، تبیین این بیانیه هنوز کم رنگ مانده است که البته از نظر من ترویج بیانیه بسیار مهم‌تر از تبیین آن است

اگر جوان با خواندن بیانیه این موضوع مهم را متوجه شود تبیین به صورت خود به خود صورت پذیرفته و مهم این است که این موضوع تبدیل به مسئله شود. وقتی این موضوع برای جوانان و مردم تبدیل به مسئله شد، برای تبیین به دنبال آن خواهند رفت.

*در این مرحله‌ای که آن را تشریح کردید، برای تبیین و ترویج گام دوم انقلاب چه برنامه‌هایی دارید؟

-به نظر بنده متأسفانه آنچه در ترویج و تبیین بیانیه اتفاق نیفتاده، غفلت جریان دانشگاهی در این حوزه است. برنامه‌های قرارگاه نیز بر همین مبناست که در این بیانیه به مردم فهمانده شود که باید مطالعه کنند که البته بسیار گام عقبی است.

فضای دانشگاهی ما از بیانیه غافل مانده است. ما برنامه‌های ویژه‌ای برای احیای و جذب جمعیت دانشگاهی داریم. در حوزه این بیانیه باید جوانان قیام کرده و حماسه بیافرینند و دشمن را از حماسه خود مغفول بگذارند. اینها همگی آموزه‌های بیانیه است که متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.

در صدا و سیما تقریباً همه شبکه‌های استانی، برنامه‌ای برای تبیین گام دوم انقلاب دارند و آنطور که من اطلاع دارم تا به حال چندین نفر در سمت‌های مختلف جا به جا شدند که برنامه تبیین گام دوم در صدا و سیما اجرا شود که در پی حکم آقای علی عسگری برای جناب رضی، وی مسئول صدا و سیما در بحث گام دوم شدند.

همینطور آقای میرباقری پس از جلساتی در جهت گام دوم، مشخص شد که برنامه‌ای تنظیم شود که وظیفه هر شبکه در تبیین گام دوم را مشخص کند.

ما به عنوان گروه‌های مردمی سعی کردیم با نهادهای فرهنگی و حاکمیتی ارتباط بگیریم و کمک کنیم و کارهای مشترک بسیاری تعریف شده است. سازمان تبلیغات اسلامی و قرارگاه بقیه الله بسیاری از کارها را تحت یک قرارگاه مشترک تعریف کردند که البته باید در سال‌های قبل هم این کارها صورت می‌گرفت تا مشخص شود که کدام یک از جریان‌ها می‌توانند در بحث گفتمان سازی و جریان سازی و همچنین احیای جریان دانشگاه چه نقشی را ایفا کنند.

سازمان تبلیغات اسلامی و قرارگاه بقیه الله بسیاری از کارها را تحت یک قرارگاه مشترک تعریف کردند که البته باید در سال‌های قبل هم این کارها صورت می‌گرفت تا مشخص شود که کدام یک از جریان‌ها می‌توانند در بحث گفتمان سازی و جریان سازی و همچنین احیای جریان دانشگاه چه نقشی را ایفا کنند

طبق اتفاقاتی که شاهد و ناظر آن هستم اگر دستگاه‌ها به خوبی وظایف محوله خود را انجام دهند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

برای عنوان مثال اقدامی که در حال انجام آن هستیم، رویداد ملی گفتگو جوانان در سراسر کشور است که در آن گام دوم برای هر هفت سرفصل خود به چهار یا پنج ریز موضوع تقسیم شده است.

سامانه‌ای هم برای آنها تعریف کرده‌ایم تا جوانان در سراسر کشور بتوانند در آن سامانه طرح و ایده و نظر و حرف و حتی انتقاد در زمینه‌های مختلف مطرح کرده و به بحث و گفتگو بپردازد.

قرار است سامانه در تقسیم بندی‌های انجام شده، استان‌های مختلف را نیز تفکیک کند که پس از آن باعث قیام ملی جوانان خواهد شد. این رویداد ملی کار مشترک قرارگاه بقیه الله و ستاد گام دوم انقلاب بوده و قرار است تبیینی‌تر صورت پذیرد.

*این رویداد با گردهمایی و رویدادهای جهانی که پیش‌تر به آن اشاره کردید، متفاوت است؟

-بله کاملاً این یک رویداد_ گفتگو است و گردهمایی ندارد. در سامانه ثبت نظر می‌کنند، آنجایی که نظرات یک شکل باشد با یکدیگر گفتگو انجام می‌شود، با دستگاه‌های مختلف رایزنی می‌شود و وزیران محترم هماهنگ هستند که با جوانان همکاری داشته باشند.

*درباره ایده‌های مشترکتان با سازمان تبلیغات اسلامی بفرمائید؟

-با سازمان تبلیغات اسلامی در تدارک یک قرارگاه مشترک هستیم و قرار است که کارهای رسانه‌ای انجام شود اما سازمان تبلیغات در سیر تحولاتی که دارد باید فرصتی داشته باشد تا کارهای مشترک را انجام دهد.

یکی از کارهای مشترک که سازمان تبلیغات، قرارگاه بیانیه گام دوم و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پیش می‌برند، دوره‌های «عصر پیشرفت» است که بر روی پیشرفت منطقه‌ای متمرکز شده است. در بحث گام دوم قرار است مجموعه‌ها با یکدیگر پیش بروند.

*برنامه شما به صورت مشخص برای تشکل‌های دانشجویی چیست؟

-قرار بر این است که تمام تشکل‌های دانشجویی را گرد هم جمع کنیم و از خودشان نظر بگیریم و بدانیم که چطور در دانشگاه فعالیت باید کرد تا بتوانیم با یک فکر خوب و کاری که همه تشکل‌ها پای آن باشند، اقداماتی را انجام دهیم. در همین راستای دانشگاه، قرارگاه با نهاد رهبری هم ارتباط بسیار خوبی دارد و جلساتی با حجت الاسلام رستمی و معاونین وی انجام شده است که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

*بخش بسیاری از این بیانیه به جوانان اختصاص دارد، توصیه شما به این نسل چیست؟

گام دوم انقلاب به ما می‌گوید که مهمترین کار برای پیشبرد انقلاب، نظام انقلابی است یعنی جوشش‌های انقلاب هیچ وقت مغایرتی با نظم‌های سیاسی و اجتماعی ندارد.

گام دوم ارتباط امام و امت بدون واسطه است. خیلی وقت‌ها زمانی که امام می‌خواهد با امت صحبت کند واسطه‌هایی قرار می‌دهد اما گاهی واسطه‌ها را بر می‌دارد و با مردم رو به رو می‌شود.

به نظرم برای اینکه گام دوم انقلاب را پیش ببریم باید مفهوم انقلاب را برای جوانان زنده کنیم. ما جوانان امروز در زمانه‌ای به دنیا آمده‌ایم که دوران انقلاب را درک نکرده‌ایم. زمانه‌ای که به بلوغ رسیدیم، دوره حاکمیت بوروکراسی‌های دانشگاهی بود و هیچ وقت به خودمان نقش‌های تحولی نداده‌ایم و این فرهنگی است که از طریق بزرگ‌ترها القا شده است به نظرم برای اینکه گام دوم انقلاب را پیش ببریم باید مفهوم انقلاب را برای جوانان زنده کنیم. ما جوانان امروز در زمانه‌ای به دنیا آمده‌ایم که دوران انقلاب را درک نکرده‌ایم. زمانه‌ای که به بلوغ رسیدیم، دوره حاکمیت بوروکراسی‌های دانشگاهی بود و هیچ وقت به خودمان نقش‌های تحولی نداده‌ایم و این فرهنگی است که از طریق بزرگ‌ترها القا شده است.

به عنوان مثال در بسیاری از ازدواج‌ها شرط بر این است که کارمند باشند و اینکه چه کاری انجام می‌دهد، مهم نیست و از احیای فرهنگ امام زمان و این مسائل خبری نیست.

ما برای اینکه گام دوم را پیش ببریم باید به نظام انقلابی نزدیک شویم. متأسفانه نگاه انقلابی در بسیاری از جوانان از بین رفته است برای حل این مشکل باید خودمان را به آن زمان نزدیک کنیم و ببینیم که جوانان در ابتدای انقلاب چطور با امام همکاری می‌کردند.

به نظرم به زمانه‌ای رسیده‌ایم که همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند انقلاب نمی‌میرد. اما چون ما درک نمی‌کنیم، احساس نمی‌کنم که ایشان اسباب را کنار گذاشتند و مستقیماً با مردم صحبت می‌کنند. به نظرم جدی‌ترین مورد بیانیه گام دوم توجه به همین موضوع است.

مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی گفتند که متأسفانه گوش شنوا برایش نیست، ایشان فرمودند که شما باید گروه‌های خدماتی مردمی و گروه‌های فرهنگی و بین‌المللی مردمی تشکیل دهید و برای هر کدام مثال زنند.

این حرف‌ها شعار نیست و باید اتفاق بیفتند اما چون اسیر بروکراسی غربی شده‌ایم و ما را در دل خودش برده است نمی‌توانیم آنها را به خوبی درک کنیم.

به طور مثال پس از انقلاب چهره شهر کثیف بود که گفته شد مردم شهر را هم خانه تکانی کنند و نهادهایی که توانستند مردم را پای کار آوردند. امروز هم نهادها باید اقدام کنند و با تشکیل کارگروه‌ها و البته همدلی که بین جوانان رخ می‌دهد این موضوع را رقم بزنند. پست و مقام نباید مهم باشد و البته ما جوانان باید در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی حاج قاسم‌های رهبر باشیم. ما باید ذوب در انقلاب شویم.

باید مثل حاج قاسم باشیم که خیلی برایش کاری نداشت در تهران و پشت میزش باشد ولی در میدان نبرد بود. امروز ما اسیر بروکراسی اداری شده‌ایم ولی باید این بروکراسی را بشکنیم و کهنگی کلیشه‌ها را از بین ببریم و انقلابی و در صحنه باشیم.

باید این حضور را در همه صحنه‌ها حس کنیم اگر حسی که در تشییع جنازه حاج قاسم برای ما جوانان پیش آمد در همه عرصه‌ها پیش بیاید حتماً در گام دوم موفق خواهیم بود.

*نقش گروه‌های مردم و نیاز مبرم جامعه ما در حوزه‌های مختلف به آنها چیست؟

-ما در همه حوزه‌های مختلف به گروه‌های مردمی نیاز داریم اما به طور مشخص در حوزه اقتصاد، گروه‌های خدماتی اقتصادی و دانش بیان باید در میان کار باشند. در حوزه اقتصاد به احمدی روشن‌ها نیاز داریم. افرادی که همه چیز را دور می‌زنند تا انقلاب را پیش ببرند.

مادامی که فعالیت می‌کنیم و دشمن با ما کاری ندارد یعنی در پازل دشمن هستیم. ما امروز در حوزه فرهنگ و اقتصاد مشکل داریم و مشکلات مردمی را می‌توانیم حل کنیم. در حوزه سیاسی مشکل داریم و خیلی از جوانان هستند که از نظر فکری فضا را می‌شناسند اما شبهاتی برای گفتگو دارند که این شبهات را باید برطرف کرد.

ما اگر فرهنگ و سبک زندگی را بهبود ببخشیم خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم. در حوزه رسانه‌ای هم بسیار باید هوشمندانه عمل کرد و کار جدی صورت پذیرد تا پروژه مأیوس سازی مسئولان و جوانان شکسته شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *