ثبت ۹ هزار محصول نانو از ۶۳ کشور در بانک اطلاعات

به گزارش روز سه شنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پایگاه داده استت ‌نانو کار خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و در ابتدا روی شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری‌ نانو متمرکز بود.

در این مسیر، استت‌ نانو اقدام به تعریف‌های شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی کشورها کرد و بانک اطلاعاتی برای این منظور ایجاد کرده است.

این بانک‌ها به مرور به‌عنوان مرجعی برای ارزیابی کشورها، دانشگاه‌ها و صنایع در حوزه فناوری‌ نانو مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از مزیت‌های این بانک، امکان جستجو محصولات براساس حوزه‌های مختلف صنعتی است که صنعت خودرو، کشاورزی، ساختمان، الکترونیک، محیط‌زیست، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، پزشکی، نفت و پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، ورزشی، نساجی و لوازم خانگی بخشی از حوزه‌های صنعتی تفکیک شده این بانک هستند.

علاوه بر نانومحصولات، بانک‌های اطلاعاتی مربوط به نانومواد، استانداردها و حتی دانشگاه‌ها نیز در پایگاه استت ‌نانو موجود است.

لازم به‌ذکر است استت ‌نانو بخش ویژه‌ای برای شاخص‌های ارزیابی دارد که در آن می‌توان براساس کشور، نانومواد و دانشگاه ارزیابی در حوزه فناوری ‌نانو را انجام داد.

برخی از رتبه‌بندی‌های کشورها در حوزه فناوری ‌نانو با استفاده از اطلاعات پایگاه داده استت ‌نانو انجام می‌شود.  

امکان استفاده از بانک اطلاعاتی محصولات نانو از اسفند ماه ۱۳۹۴ بر روی پایگاه اینترنتی استت ‌نانو https://statnano.com/ فراهم شده است. در این بانک اطلاعاتی داده‌ها و آمار محصولات مبتنی بر فناوری نانو جمع‌آوری شده و به صورت طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

این بانک همچنین گزارش‌های تحلیلی از روند رسوخ فناوری نانو در صنایع مختلف، نانوساختارها و نانومواد پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعتی، و ویژگی‌ها و کاربردهای بهبود یافته در محصولات نانویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *