تهدیدات همه‌گیری کرونا را به فرصت مبدل کنیم

تهدیدات همه‌گیری کرونا را به فرصت مبدل کنیم
تهدیدات همه‌گیری کرونا را به فرصت مبدل کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مجازی وزرای فرهنگ کشورهای عضو یونسکو با موضوع تأثیر کووید ۱۹ بر فرهنگ و هنر جهان شرکت، و اقدامات فرهنگی و هنری ایران برای مقابله با بیماری کرونا را تشریح کرد.

بهمنی در این اجلاس گفت: با توسعه مبادلات فرهنگی هنری و پرورش ارزش‌های بشر دوستانه تهدید کرونا به فرصت تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اهم چالش‌های فرهنگی ناشی از همه گیری بیماری کرونا و همچنین نحوه عملکرد مردم و دولت ایران با این وضعیت، گفت: امسال مراسم نوروز که آداب و رسوم چندهزارساله دارد، برگزار نشد و روابط خانوادگی و اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفت. بنابراین برای کم‌کردن آثار منفی این‌مسئله، ارتباطات و دیدارهای صوتی و تصویری افزایش یافت. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از نظر حضور مردم یکی از نمایشگاه‌های پررونق دنیا به شمار می‌آید هم، به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شد. اما تأمین هزینه ارسال پستی کتاب، ارائه تخفیف‌های تا ۸۰ درصد برای کتب دیجیتال و اجرای طرح هر کتابدار یک‌کتابخانه برای راهنمایی دستیابی به کتاب از طریق مجازی، برخی از طرح‌های جبرانی در این زمینه بود که در ایران اجرا شد.

نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس مجازی وزرای فرهنگ کشورهای جهان در ادامه گفت: معمولاً در ایران در تعطیلات سال نو، سینماها، کنسرت‌ها، تئاترها و فروشگاه‌های کتاب رونق زیادی دارند که امسال تعطیل شدند. این وضعیت سبب خسارت‌های زیادی شد که دولت در تلاش است تا بخشی از آن را پرداخت کند اما تحریم اقتصادی ایران توسط دولت آمریکا که مغایر با مقررات سازمان ملل است، این گونه کمک‌ها را بسیار دشوار کرده است. به همین دلیل صدها هنرمند ایرانی برای کمپین اعتراض به تحریم اقتصادی ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران، فراخوان داده اند.

بهمنی گفت: حضور در اماکن مذهبی از علایق اصلی مردم ایران در ماه‌های عبادی رجب، شعبان و رمضان است که با شیوع کرونا، با عقلانیت دینی از این کار نیز پرهیز شد اما مردم مؤمن ایران، عبادات فردی و معنویت در خانواده را مورد توجه قرار داده اند. با وجود این که نزدیک شدن به بیماران مبتلا به کرونا، کار بسیار خطرناکی محسوب می‌شود، اما گروه‌های زیادی از جوانان دانشجو و روحانیان دینی و نیروهای نظامی در محیط‌های بیمارستانی حضور یافتند و به کادر بهداشتی و درمانی کمک کردند. تولید و نشر محتواهای فرهنگی و هنری توسط هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و مبلغان دینی در بسترهای ارتباطی فضای مجازی در روزهای شیوع کرونا، تا ۵ برابر افزایش یافت که این اقدامات به تحمل در خانه ماندن، کمک زیادی کرد.

وی در پایان گفت: بیایید با هم تلاش کنیم تا این تهدیدات همه گیری بیماری کرونا را به فرصتی دیگر تبدیل کنیم. این امر از طریق توسعه مبادلات فرهنگی و هنری و همچنین پرورش ارزش‌های اساسی بشردوستانه قابل دستیابی است.

در بخش دیگری از این‌اجلاس که بیش از ۱۳۰ وزیر و معاون وزیر فرهنگ حضور آنلاین داشتند، برخی دیگر از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف به ارائه نظرات و اقدامات خود در زمینه تأثیرات ویروس کرونا بر بخش فرهنگ و هنر کشور خود پرداختند.

۱۳۶ کشور برای حضور و ارائه در این نشست ثبت نام کرده بودند که ۸ ساعت به طول انجامید و به طور مستقیم از یوتوب پخش شد.


منتشر شده

در

ادبیات و اندیشه

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *