تماس ناسا با فضاپیمای وویجر۲

تماس ناسا با فضاپیمای وویجر۲

 

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، ارتباط رادیویی میان ناسا و فضاپیمای وویجر ۲  از اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ۱۳۹۸) به دلیل ارتقای آنتن فضایی این سازمان به نام «دیپ اسپیس استیشن ۴۳ » DSS۴۳ که در استرالیا قرار دارد، قطع شده بود اما این آنتن روز ۲۹ اکتبر (هشتم آبان) سیگنالی به وویجر ۲ ارسال کرد و این فضاپیما دستورات را با موفقیت انجام داد و یک سیگنال تایید بازگرداند.

فضاپیمای ۴۳ ساله وویجر ۲ اکنون در فاصله ۱۱.۶ میلیارد مایلی (۱۸.۸ میلیارد کیلومتری) از زمین قرار دارد؛ این فضاپیما به سمت فضای بین ستاره ای حرکت می کند و هرگز به زمین بازنمی گردد. فضاپیمای وویجر ۲ به کمک منبع انرژی هسته‌ای خود،  برای چند سال دیگر کار خواهد کرد و اطلاعاتی در مورد  قسمت بیرونی هلیوسفر واقع در لبه منظومه شمسی، ارسال می کند.

ارتباط میان ناسا و فضاپیمای وویجر۲ نیز از ماه مارس کاملا قطع شده بود زیرا آنتن غول‌پیکر دیپ اسپیس استیشن ۴۳ ناسا که تنها آنتن رادیویی است که می تواند یک سیگنال قدرتمند در فرکانس مناسب به این فضاپیما ارسال کند، وارد مرحله‌ی ارتقا شده است تا برای ماموریت‌های آینده آماده شود.

این آنتن یکی از ‌آنتن‌های «دیپ اسپیس نتورک» (Deep Space Network) بزرگ محسوب می‌شود که در شهر کانبرای استرالیا قرار دارد و به‌ گفته‌ ناسا هدف از ارتقای آن، آمادگی برای انجام برخی ماموریت ‌ها در آینده است.

شبکه‌ آنتن ‌های ناسا که با نام دیپ اسپیس نتورک از آن یاد می‌ شود، مجموعه عظیمی از دیش‌ های بزرگ را شامل می ‌شود که امکان برقراری ارتباط با فضا پیماهای رباتیک را فراهم می‌سازند. DSS ۴۳، تنها دیشی است که به‌ اندازه کافی قدرت دارد تا بتواند با کاوشگر فضایی بدون سرنشین وویجر ۲ ارتباط برقرار و دستورهای لازم را به این فضاپیما ارسال کند؛   دیپ اسپیس استیشن ۴۳ همچنین تنها آنتن ۷۰ متری شبکه دیپ اسپیس نتورک ناسا در نیم‌ کره ‌جنوبی به ‌حساب می‌ آید.

ناسا اوایل مارس ۲۰۲۰ (اواسط اسفند ۱۳۹۸)،  فعالیت دیپ اسپیس استیشن ۴۳ را کاملا به ‌حالت تعلیق درآورد تا قطعه جدیدی را به آن اضافه کند. در واقع، این قطعه جدید مخروطی فرکانسی با باند ایکس است که آنتن DSS ۴۳ را به سیستم فرستنده بسیار قدرتمند و گیرنده‌ های بسیار حساس مجهز می ‌کند.

سازمان فضایی آمریکا انتظار دارد بتواند روند ارتقای آنتن دیپ اسپیس استیشن ۴۳ را تا ژانویه‌ ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) تمام کند؛  یعنی از اوایل سال آینده میلادی به ‌بعد، آنتن DSS ۴۳ خواهد توانست داده‌ های علمی ارزشمند را از مأموریت‌ هایی دریافت کند که در آینده انجام می ‌شوند.

نسخه‌ ارتقا یافته آنتن DSS ۴۳ به ناسا کمک می کند با مریخ‌ نورد «پریسرونس» (Perseverance) ارتباط برقرار کند. این مریخ‌ نورد تا پایان ماه جاری میلادی به ‌فضا پرتاب خواهد شد و به گفته ناسا، قرار است تا فوریه ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به مریخ برسد.

آنتن ارتقایافته‌ DSS ۴۳ نقشی حیاتی در ماموریت ‌های آینده‌ مریخ و ماه ایفا می‌ کند. به کمک این آنتن، محققان ناسا اطمینان پیدا می ‌کنند که می ‌توانند با کاوشگران بدون سرنشین و با سرنشین پروژه‌ آرتمیس در ماه و مریخ ارتباط بگیرند.


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *