ترفندهای ناگفته برای پیشگیری از جعل چک و امضا چک

چگونه از جعل امضا در چک پیشگیری کنیم ؟

امروزه جعل امضا چک یکی از رایج ترین شکایات در بانک ها و کلانتری ها می باشد که می توانید با رعایت چند نکته ساده از جعل چک و اقدامات افراد سودجو و جاعل جلوگیری کنید.

معمولا جعل امضا، در زمان صدور چک قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل امضا کم‌تر است؛ بنابراین برای جلوگیری از جعل امضا چک معمولا راهکار‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

صاحب حساب امضایی داشته باشد که به سادگی نتوان آن را جعل کرد البته امضا شلوغ و پر خطوط هم ممکن است دردسرساز شود؛ از این جهت که هنگام تعیین اصالت بسیار سخت خواهد شد.

معمولا جعل امضا، در زمان صدور چک قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل امضا کم‌تر است؛ بنابراین برای جلوگیری از جعل امضا چک معمولا راهکار‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • صاحب حساب امضایی داشته باشد که به سادگی نتوان آن را جعل کرد البته امضا شلوغ و پر خطوط هم ممکن است دردسرساز شود؛ از این جهت که هنگام تعیین اصالت بسیار سخت خواهد شد.
  • امضا چک انحصاری باشد این امر باعث می‌شود که از نمونه امضا شما افراد کم‌تری مطلع شوند.
  • برای صدور چک از خودکار اختصاصی که مخصوص تحریر و امضا چک باشد استفاده شود.
  • دسته چک یا برگ چک را در دسترس دیگران قرار ندهید و معمولا به صورتی نگهداری کنید که امکان دسترسی به آن برای دیگران غیر ممکن یا سخت باشد.

چگونه از جعل امضا در چک پیشگیری کنیم

ترفندهایی برای جلوگیری از جعل چک

چک ها و اسناد دیگرتان را در جایی غیر قابل دسترس نگهداری کنید تا دسترسی به آن برای افراد آسان نباشد. اگر دسته چک خود را روی میز یا درون جیب کت و داخل کیف و… گذاشته اید ، هنگام دور شدن از میز یا رفتن به جای دیگر هر چند کوتاه ، دسته چکتان را با خود ببرید و همیشه این ضرب المثل را مد نظر داشته باشید:مالت را سفت بچسب، تا همسایه ات را دزد نکنی!

امضاهای خیلی شلوغ و پیچیده نداشته باشید

اگر امضایتان ساده باشد به راحتی جعل می شود و اگر امضایتان بسیار شلوغ و پیچیده باشد متصدی بانک نمی تواند هنگام ازدیاد ارباب رجوع دقت کند و باز هم جاعلان می توانند جعل امضا نمایند . بهتر است امضای شما با

نوشتن نام و نام خانوادگیتان همراه باشد ،در این صورت جعل امضا برای جاعلان سخت است زیرا دستخط هر فرد مختص اوست و نوشتن نامتان، خود دربردارنده گونه ای سبک خاص است.

مبلغ چک را به ریال، تومان، عدد و حروف بنویسید

برای نوشتن چک مبلغ را به رقم و حروف و ریال و به تومان بنویسید و از مسخره شدن توسط افراد دیگر برای حساسیتتان در هنگام نوشتن چک نهراسید.

روی مبلغ چک، چسب شیشه ای بچسبانید

روی مبلغ قابل پرداخت در نوشتن چک چسب شیشه ای بچسبانید و با سر ناخن خود آن را به کنده شدن حساس کنید. هر چند جاعلان راه کندن چسب را از چک می دانند اما چسب زدن شما کار آنها را سختوگاهی غیر ممکن می سازد.

تمامی چک ها را با یک قلم بنویسید

از خودکار به جای هر نوع قلمی برای نوشتن چک استفاده کنید چون رنگ هر خودکاری ولو اندک با خودکارهای دیگر متفاوت است و این تفاوت رنگ، جعل را سخت می کند.

از نوشتن چک در وجه حامل خودداری کنید

از نوشتن چک در وجه حامل بپرهیزید . هیچ گاه قبل از صدور چک هایتان آنها را امضا یا مهر نکنید و همیشه هنگام صدور چک مواردی چون تاریخ، مبلغ و… را کامل کنید و سپس آن را مهر و امضا نمایید. در ته برگ دسته چک نیز آنچه را در برگه های چک می نویسید، بنویسید.

از شعبه بانک مربوطه درباره حساب افرادی که از آنها چک می گیرید اما شناختی نسبت به آنها و میزان اعتبارشان ندارید، اطلاعاتی دریافت کنید. برای قبول چک های تضمینی، رمزدار و مسافرتی نیز قبل از معامله، با شعب بانکی نزدیک محل، درباره اصالت و جعلی نبودنشان تحقیق کنید.

تاریخ چک را افقی، عمودی، به عدد و به حرف بنویسید

تاریخ چک باید به صورت افقی و عمودی به صورت عددی و به حروف نوشته شود . همچنین جلوی تمامی قسمت های پر شده را ببندید و هنگام امضای چک، نباید آثار امضا روی برگه های دیگری از دسته چک باقی بماند.

صدور چک سفید امضاء مطلقا ممنوع!

از صدور چک های سفید امضاء حتی برای نزدیکان و اقوام و آشنایانتان بپرهیزید .

هنگام به سرقت رفتن اوراق بهادار و چک هایتان سریعا بانک مربوطه مراجعه کنید و سپس مراجع انتظامی و قضایی را مطلع کنید و از آنها آگاهی ها و راهنمایی های لازم را کسب کنید .


منتشر شده

در

اخبار اجتماعی, اخبار فرهنگی

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *