تردید درباره کوه بی‌بی‌شهربانو و پیش‌نویس آیین‌نامه نفایس ملی

تردید درباره کوه بی‌بی‌شهربانو و پیش‌نویس آیین‌نامه نفایس ملی
تردید درباره کوه بی‌بی‌شهربانو و پیش‌نویس آیین‌نامه نفایس ملی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز سه شنبه ۲ اردیبهشت ماه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد.

در این برنامه، سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای آثار تاریخی درباره حفاری‌های غیرمجاز و فعالیت‌های عمرانی در محدوده کوه بی بی شهربانو گفت: اینکه آن‌مجموعه برای چه دوره‌ای است و یا اسمش «مهرکده» است یا خیر، نیاز به مطالعه دارد. املاک آنجا در اختیار کارخانه سیمان ری بوده و دادستان شهرری نیز دستور داده این‌املاک به میراث فرهنگی انتقال داده شوند. قرار شده برای آن مجموعه تعیین حریم انجام شود و سند آن به میراث فرهنگی انتقال یابد. در شرایط قبل حتی ورود به آن منطقه برای ما ممکن نبود. متأسفانه حفاری‌های غیرمجاز در این‌مناطق انجام می‌شود. این‌امکان که در آن‌جا نگهبان حضور داشته باشد وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ریزش دیوار کاخ سعدآباد گفت: دیواری که ریخته، دیوار چینه‌ای رضاشاهی بوده است. ۹۰۰ متر از دیوار کاخ در اختیار میراث فرهنگی نیست که آن هم در معرض خطر قرار دارد. با شهرداری منطقه در این‌زمینه مذاکراتی انجام شده، تا بتوانیم آن را مرمت کنیم.

در ادامه، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ۶۴۵ مورد برخورد با حفاران غیرقانونی در سال ۹۸ انجام شده و ۱۹۹۰ نفر در این‌زمینه دستگیر شده اند. ۱۲۰۰ فقره پرونده قضائی تشکیل شده و ۳۱ هزار و ۳۰۰ اثر شامل اموال تاریخی و یا اشیای متعلق به دوره‌های مختلف کشف‌وضبط شده که برخی از این‌اشیا تقلبی بوده‌اند. همچنین ۳۳۸ دستگاه فلزیاب و گنج‌یاب نیز ضبط شده‌اند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور هم درباره حق‌الکشف که قرار بود به کاشفان آثار تاریخی و یا اموال داده شود، گفت: این‌حق‌الکشف طبق قانون، از گذشته وجود داشته است. زمانی‌که این‌وزارتخانه در قالب سازمان فعالیت می‌کرد، حساب مستقلی داشت و زمانی‌که دادگاه جریمه‌ها را از مجرم می‌گرفت، مستقیماً به حساب سازمان میراث فرهنگی وارد می‌کرد و بر اساس آن نیز مبلغی به کاشفان پرداخت می‌شد اما بعدها این موضوع یکپارچه شد.

وی افزود: باید رابط نیروی انتظامی با قوه قضائیه، این‌موضوعات را پیگیری کنند و زمانی‌که جریمه از مجرم گرفته شد، باید آن‌نهاد پیگیری لازم را انجام دهد و آن‌مبلغ را از قوه قضائیه دریافت و به کاشفان برساند، بنابراین ما در این‌زمینه نقشی نداریم، ولی قانون آن پابرجاست.

در بخش دیگری از این‌نشست، طالبیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تعطیلی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی گفت: از دولت پیش که مرکز آموزش عالی منحل شد، تاکنون پیگیر این مرکز بوده‌ایم. حتی در این‌چندسال آنقدر پی‌گیری کرده‌ام که به من می‌گفتند تنها شما ضدجریان قانون عمل می‌کنید. هر زمان که در این‌زمینه به نتیجه‌ای نزدیک شدیم، یک‌بخشنامه بالاتر می‌آمد و باعث می‌شد به نتیجه دلخواه نرسیم تا این‌که به این فکر کردیم که شاید این‌مرکز بتواند به شکل دیگری فعالیت کند. از نظر شخصی معتقدم این‌مرکز برای حوزه میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره خسارت‌های وارده بر میراث فرهنگی در دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا، همچنین وقوع سیل در نوروز ۹۹ گفت: ما سال گذشته نیز بر اثر سیلاب دچار خسارت شدیم. بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه میراث فرهنگی برآورد شد که ۱۰۰ میلیاردتومان آن را تصویب کردند که بخش اندکی از آن وصول شد. همان‌طور که می‌دانید در سال ۹۸، کل اعتبارات ما ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن، مربوط به حقوق کارکنان می‌شد. همچنین بخش دیگری برای تملک آثار هزینه می‌شد؛ مانند تملک «ربع رشیدی». در این‌حوزه بخش زیادی از اعتبارات در قالب اوراق و بخش اندکی از آن اعتبارات نقدی است. برخی از آثار تاریخی در اثر سیل دچار خسارت‌های زیادی شدند. نمی‌توانیم تضمین کنیم چه‌اتفاقی برای پل «کشکان» می‌افتد. معتقدیم بعد از جان افراد، میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد. مبلغی که سال گذشته به ما اختصاص داده شد، ۷۷ میلیارد تومان بود که ۵۵ میلیارد تومان آن‌اوراق بوده است. تنها کاری که کردیم، این بود که سراغ سرمایه‌های مردمی رفتیم.

طالبیان درباره نفایس ملی نیز گفت: در نظر داریم دستورالعمل نفایس را در طبقه‌بندی‌های مختلف انجام دهیم مانند فهرست آثار نفیس منحصر به فرد ملی. پیش‌نویس اولیه آن آماده شده ولی در حال تکمیل است. به‌دلیل ارتباط اداره کل حفاظت آثار تاریخی با ادارات دیگر، در نظر داریم یک‌بار دیگر این پیش‌نویس مورد بررسی قرار گیرد. به‌زودی درباره آن، نشستی برگزار خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *