تحلیل یک کارشناس اقتصادی از وضعیت بازار

 کارشناس اقتصادی
کارشناس اقتصادی

تحلیل یک کارشناس اقتصادی از وضعیت بازار

 

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس اقتصادی در خصوص سیاست‌های ارزی دولت، با اشاره به این مطلب که بحث چندنرخی بودن ارز و مشکلات آن برای همه واضح است، گفت: ما چند بار این کار را آزمایش کردیم و هربار مضرات چندنرخی بودن را دیده‌ایم.

شهرام مرصعی در گفت‌‎وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار، اظهار کرد: نتیجه چندنرخی بودن ارز در دیگر کشورها نیز منفی بوده و مضراتش ثابت شده، بنابراین ما در حال آزمایش این سیاست برای چندمین بار و شاهد ضرر و زیان‌های آن هستیم. مبالغ هنگفتی ارز به کالاهای خاص با نرخ پایین اختصاص پیدا می‌کند، بعد یا کالا را نمی‌بینید، یا کالا را می‌بینید و قیمت پایین را نمی‌بینید و یا اثری از پول، ارز و کالا نیست، تنها دست‌های پنهان آن پول‌ها را جابه‌جا کردند و قابل پیگیری و ردگیری هم نیست.

وی با بیان اینکه اساسا دولت باید برنامه‌ای برای ارز داشته باشد، زیرا هر اتفاقی که رخ می‌دهد، باز هم مشاهده می‌کنیم نرخ ارز همچنان بالا می‌رود و بر ارزش پول ما تاثیر عکس می‌گذارد، عنوان کرد: بدهی‌ دولت به بانک مرکزی هم بر این امر اثر منفی دارد.

مرصعی افزود: تا زمانی که درآمدهای کلان ارزی داشتیم با تزریق دلار این امر تا حدودی تعدیل می‌شد، زیرا عرضه بالا بود و تقاضا یا بخش مهمی از آن را پاسخ می‌داد. در حال حاضر چنین نیست.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به ذخایر ارزی کشور، تصریح کرد: چون در شرایط تحریم، پول و ارز به آن صندوق ذخیره اضافه نمی‌شود دولت باید در هزینه‌کردهای خود بسیار دقت کند و نمی‌تواند هر هزینه‌ای را انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به بانک مرکزی و نقشی که می تواند در شرایط ارزی داشته باشد اشاره و خاطرنشان کرد: روزی که دلار از ۱۸، ۱۹ هزار تومان به ۱۳، ۱۴ هزار تومان و حتی کمتر برگشت و در میانگین ۱۳ هزار تومان باقی ماند، بانک مرکزی اعلام می‌کرد به این رقم مطمئن نباشید، ما برابری دلار و ریال را به زیر ۱۰ هزار تومان خواهیم رساند، اما نه تنها این امر محقق نشده، بلکه گام به گام هم بالا رفته و امروز شاهد هیچ عکس‌العملی از سوی بانک مرکزی در خصوص علت تغییر لجام‌گسیخته نرخ برابری دلار و ریال و این افت هنگفت نیستیم.

وی با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی می‌توان برای این موضوع تعریف کرد، بیان کرد: اگر یک نفر ۲ میلیون تومان حقوق در ماه بگیرد، یعنی پرداخت دولت به وی ۱۰۰ دلار است، چند سال پیش ۱۰۰۰ دلار بود و چند مدت دیگر ۷۰ تا ۸۰ دلار خواهد بود.

مرصعی با انتقاد از تشویق مردم به سپرده‌گذاری و پرداخت مبالغ بالا به عنوان بهره به مردم، عنوان کرد: سیاست قبلی یعنی دادن بهره‌های بالا، جذب منابع مالی زیاد از عموم مردم و قرار دادن آنها در سیستم‌های بانکی یک طرح کهنه و قدیمی بوده و دیگر پاسخگو نیست، اکنون پول مردم باید در بخش‌های دیگر هزینه شود.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در ادامه با ابراز این عقیده  که  پول‌های اساسی و عجیبی که با اقتصاد ما بازی می‌کند، دست مردم نیست، بلکه در اختیار افراد و بخشهایی است که نمی‌توان بر موجودی و دارایی‌های آنها نظارت و کنترل کرد، گفت: ۸۰ درصد مردم ایران تنها ۲۰ درصد نقدینگی را در اختیار دارند و مابقی نقدینگی در اختیار  ۲۰ درصد است که آن هم مساوی تقسیم نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برای طلب کردن موفقیت راه‌های تجربه شده و مدونی وجود دارد و نمی‌توانیم راه‌های موفقیت جدید را کشف کنیم، تصریح کرد: یکی از این راه‌ها داشتن روابط منطقی با افرادی است که اطراف ما یعنی در منطقه و در سیستم بین‌الملل هستند. باید ابزار این کار را داشته باشیم تا بتوانیم بقیه را تعدیل کنیم، در حالی که این ابزار را نداریم، بنابراین از توانمندی‌ها، دارایی‌ها و منابعمان مایه می‌گذاریم که یکی از این منابع، ذخایر ارزی ما است.

وی در خصوص وضعیت بورس در شرایط کنونی اقتصاد، بیان کرد: شاخص‌های اقتصادی در کلان بیانگر این است که ما در وضعیت مطلوبی نیستیم، بنابراین اگر در این شرایط شاخص بورس بالا می‌رود، نشان‌دهنده این است که عده‌ای قصد دارند بورس مثبت باشد، اما واقعی نیست.

مرصعی اضافه کرد: نقدینگی در ذات خود بد نیست، زمانی بد می‌شود که به جای رفتن در تولید، خلاقیت، نوآوری و حوزه‌های استارتاپ‌ها، به سفته‌بازی، دلال‌بازی و… نابه‌جا ختم شود. اگر شخصی در کشور فکر می‌کند نمی‌تواند یک واحد تولیدی برای سرمایه‌گذاری پیدا کند، چگونه خود را قانع می‌کند که اگر این واحد تولیدی که تا امروز زیان‌ده بوده، وارد بورس شد، مثبت می‌شود؟

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *