تاثیر دوز پایین استروئید بر افزایش خطر بیماری قلبی عروقی

تاثیر دوز پایین استروئید بر افزایش خطر بیماری قلبی عروقی

به گزارش خبرنگار مهر، گلوکوکورتیکوئیدها استروئیدهایی هستند که به طور گسترده برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های التهابی تجویز می‌شوند. در حالیکه دوز بالای استروئیدها خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند، اما تأثیر دوزهای پایین نیز مشخص نیست.

مطالعه محققان دانشگاه لیدز نشان می‌دهد که حتی دوزهای پایین گلوکوکورتیکوئید نیز ممکن است خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

محققان برای تعیین میزان خطر قلبی عروقی مرتبط با دوز گلوکوکورتیکوئید، پرونده پزشکی ۸۷۷۹۴ بیمار مبتلا به ۶ بیماری مختلف التهابی را در سال‌های ۱۹۹۸-۲۰۱۷ در انگلستان بررسی کردند.

محققان دریافتند بیمارانی که روزانه کمتر از ۵ میلی گرم پرنیزولون استفاده می‌کردند، در مقایسه با بیمارانی که از گلوکوکورتیکوئیدها استفاده نمی‌کردند، خطر بیماری قلبی عروقی تقریباً دو برابر بود.

افزایش نسبت خطر مرتبط با دوز مصرفی، در مشکلاتی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی قلبی، انفارکتوس حاد میوکارد، بیماری شریانی محیطی، بیماری عروق مغزی و آنوریسم آئورت شکمی مشاهده شد.

پیش از این تصور می‌شد که مصرف ۵ میلیگرم گلوکوکورتیکوئید در طولانی مدت بیخطر است، اما مطالعه نشان می‌دهد حتی در بیمارانی که دوزهای کمی مصرف می‌کنند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی دو برابر است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد برای بیمارانی که به درمان طولانی مدت با استروئید نیاز دارند، باید کمترین دوز مصرف تجویز شود.

 

اخبار اقتصادی

|بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار | خرید شارژ , خبر فوری , درج آگهی رایگان


منتشر شده

در

سلامت

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *