بهره برداری از کاروانسرای بازسازی شده دودهک دلیجان در بهمن ۹۸

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی اظهار کرد:  کاروانسرای دودهک با کاربری اقامتی، تفریحی، سفره خانه سنتی، تجهیز و در بهمن ماه امسال برای استفاده از گردشگران آماده بهره برداری شده است.

ایزدی گفت: واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره بردار بخش خصوصی جهت مرمت و احیا به مدیریت هتل سبز کارون دلیجان سپرده شده است. در حال حاضر تعمیرات اساسی بام بنا شامل سبک سازی، استحکام بنا و کاهگل کردن به پایان رسیده و مرمت نمای بیرونی و محوطه سازی این بنای مهم تاریخی نیز به اتمام رسیده است.

وی در ادامه افزود: مرمت و احیای این اثر باستانی با سرمایه گذاری مستقیم و نیز دریافت تسهیلات تحت نظارت اداره کل میراٍث فرهنگی استان مرکزی با موفقیت به پایان رسیده است و به زودی جهت بازدید و استفاده گردشگران افتتاح خواهد شد.

وی گفت: کاروانسرای دودهک در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم‌رود و در مسیر جاده قم به دلیجان قرار دارد. قدمت این بنا مربوط به دوره صفویه است و به شماره ثبت ۱۹۸۳ در ۱۶ فروردین سال ۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی این بنا سه برج دیده‌بانی تعبیه شده که نشان می‌دهد کاروانسرا کاربردی به مانند یک قلعه نظامی داشته ‌است. چهار گوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند و گوشه‌های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دو گوشه دیگر به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. پی‌های این بنا از سنگ رودخانه و ساروج و بقیه بنا از آجر ساخته شده‌ است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *