بستر تجارت مرزی در سیستان و بلوچستان فراهم شود

بستر تجارت مرزی در سیستان و بلوچستان فراهم شود
بستر تجارت مرزی در سیستان و بلوچستان فراهم شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با انجام اقداماتی اثرگذار می‌توانیم مسیر صادرات فرآورده و محصولی که در کشور مازاد بر نیاز داخلی تولید می‌شود و در خارج از کشور بازار مصرف را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته کشور در مساله تأمین گوشت موردنیاز با بحران جدی مواجه شد و عده‌ای با رفتارهای ناهنجار آسیب‌هایی را در این زمینه به وجود آوردند که خوشبختانه نقش‌آفرینی سیستان و بلوچستان در تنظیم بازار گوشت کشور بی بدیل بود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: مهمترین مطلب در امر ساماندهی مبادلات مرزی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درست است.

وی بیان کرد: سال گذشته در مجموع پرونده‌های منجر به محکومیت، کاهش برائت داشته‌ایم و این نشان دهنده قاطعیت در نظارت و برخورد قاطع با افرادی است که خلاف قانون عمل می‌کنند.

موهبتی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه پیرامون ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی و اعطای مجوز جایگاه‌های عرضه سوخت جدید در سیستان و بلوچستان گفت: طبق استانداردها وجود جایگاه عرضه سوخت به ازای هر ۵۰ کیلومتر تعریف شده و این در حالیست که ما در مسیرهای بین راهی این استان با کمبود جایگاه و مجتمع خدمات رفاهی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: هر یک از سرمایه‌گذارانی که متقاضی ایجاد مجتمع خدمات رفاهی هستند در صورتی که ارائه خدمات عمومی و امکانات مجتمع مربوطه را مطلوب کنند و به صددرصد برسانند، حتماً امتیاز احداث جایگاه عرضه سوخت هم دریافت خواهند کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته نظارت بر جایگاه‌ها نیز باید بطور اصولی انجام شود لذا هر جایگاه موظف به نصب دوربین خواهد بود تا عملکرد آن مورد کنترل و نظارت دائمی باشد و در صورت عدم نصب دوربین، جریمه‌های سنگین اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای هر یک از موضوعات جلسه بایستی یک نقشه راه و روند جداگانه و تخصصی تدوین شود، به مساله واردات دام اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال موضوع ورود و خروج دام بایستی بر اساس اصول و پروتکل‌های لازم بهداشتی انجام شود چرا که اگر حساسیت لازم وجود نداشته باشد، موجب ضربه و آسیب به سلامت مردم و اقتصاد کشور خواهد شد.

موهبتی همچنین به وجود مشکلاتی در حمل سهمیه گندم سیستان و بلوچستان از بندر چابهار اشاره کرد و افزود: دلیل اصلی این موضوع عدم کارکرد ماشین آلات سنگین و فروش سهمیه سوخت و قاچاق آن توسط مالکان این خودروهاست.

وی تصریح کرد: باید سهمیه سوخت تمام ماشین آلاتی که کارکرد معینی ندارند اعم از ماشین آلات سنگین، تراکتور و سایر ادوات کشاورزی قطع شود، چرا که عدم انجام کار به موقع توسط این ماشین آلات، آسیب جدی به ویژه به تولید وارد می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به واردات مرغ از استان‌های همجوار به این استان بیان کرد: اگر همه اصول و معیارها به درستی رعایت شود، حتماً جلوی سو استفاده‌ها و مصداق‌های کج نیز گرفته می‌شود.

وی با انتقاد از برخی دستگاه‌های عضو کمیسیون که گزارش عملکرد سال گذشته خودشان را به کمیسیون ارائه نکرده‌اند، تصریح کرد: مصوبات جلسات یکسال گذشته مورد ارزیابی اعضا قرار گیرد و علاوه‌بر تشکیل به موقع جلسات و آمار ارائه شده، کیفی سازی نیز در دستور کار باشد تا اعضا در جریان روند انجام کار و تجزیه و تحلیل آماری که در جلسات ارائه می‌شود، قرار گیرند.

موهبتی به عملکرد سال گذشته این کمیسیون پرداخت و گفت: تشکیل جلسات به موقع، تشکیل کارگروه‌ها تخصصی به منظور پیگیری مصوبات کمیسیون، استقرار سامانه جامع یکپارچه گمرکی، استقرار پنجره واحد تجاری گمرک، ایجاد برنامه برخط، استقرار سامانه پرونده‌های قاچاق، استقرار سامانه جامع شناسه دار کردن و رهگیری کالاهای سلامت محور و ایجاد سامانه جامع انبارها از جمله اقدامات مهم این کمیسیون در سال ۹۸ بوده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *