بزرگترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای کشور در فردوگاه مشهد منهدم شد

اعتمادآنلاین| سردار حسن مهری امروز ۲۰ مرداد در نشست خبری که در کلانتری و پاسگاه نیروی انتظامی فرودگاه مشهد برگزار شد در خصوص دستگیری باند کلاهبردی در سطح وسیع در گیت بازرسی پلیس فرودگاه مشهد، اظهار کرد: پلیس فردوگاه مشهد به فردی که تعداد زیادی دسته چک همراهش داشته مشکوک می‌شود و در بررسی مجدد از محتویات کیف مسافر مذکور مشخص شد که وی سردسته یک باند کلاهبردای شبکه‌ای در تمام شهرهای کشور است.

وی افزود:  نحوه اقدام این فرد به صورتی بوده است که افراد معتاد و بی‌بضاعت را جمع می‌کردند و منزلی برای آن‌ها اجاره می‌کردند و در شهرهای مختلف تن این افراد لباس مرتبی می‌پوشاندند و برایشان افتتاح حساب می‌کردند. پس از افتتاح حساب دسته چک ده برگی توسط این افراد گرفته می‌شد و حساب فرد به صورت آنی شارژ می‌شد و در مبالغ مختلفی، پس از اطمینان از این موضوع برای افراد دسته چک‌های ۵۰ برگی اخذ می‌شده، چک‌ها به صورت سفید امضا از این افراد بی‌خانمان گرفته می‌شده و در مقاصد مختلفی استفاده می‌شده است. هدف از این اقدام و صدور چک‌های بی‌محل، اقدامات بسیار گسترده‌ای در زمینه کلاهبرداری بوده است و یک هزار و دویست میلیارد تومان در ۱۰ بانک‌ مختلف برگشت خورده است.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور  با اشاره به اینکه «در سطح کشور پرونده‌هایی در مراجع قضایی در رابطه با این کلاهبرداری‌ها از سال ۹۳ باز شده است»، عنوان کرد: ۱۰۲ نفر شناسایی شده است که ۱۰۰ هزار برگه چک از بانک‌های مختلف استان‌های کشور از جمله تهران، فارس، خوزستان، کرمان، یزد و خراسان رضوی هزینه شده و نکته قابل توجه این است که این افراد با استفاده از مدارک تقلبی به صورت آنی برای افراد بی‌خانمان پروانه کسب  صادر می‌کردند.

وی ادامه داد: در یکی از موارد فردی با موقعیت معلوم در ۲۳ بانک افتتاح حساب کرده  و توانسته است ۲۳۰۰ برگه چک دریافت کند. شرکت‌ برای این فرد تاسیس شده و با استفاده از حساب شرکت کلاهبرداری صورت گرفته است. مدارک ارائه شده به بانک‌ها برای افتتاح حساب همه صوری بوده و مدارک هیچ گونه وجود خارجی نداشته‌اند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: بانک‌ها در تشخیص هویت افراد باید تحقیق بیشتری در بررسی پیشینه افراد داشته باشند و  قوانین بانکی در این خصوص چیزی کم ندارد. در ارائه چک و گرفتن ضامن باید سختگیری بیشتری شود چراکه در بسیاری از اماکن  اسناد با ارزشی دست کلاهبرداران می‌افتد و افراد و جامعه را با معضلات اقتصادی مواجه خواهد کرد.

مهری اظهار کرد: بیشترین چک برگشتی از یکی از اعضای این باند به مبلغ ۱۵۶ میلیارد تومان بوده است که باعث شده ۳۰ هزار فقره چک برگشت بخورد و از ۳۹ هزار نفر کلاهبرداری صورت گیرد. در مقایسه با این تعداد چک هنوز ۷۰ هزار برگه چک بدست پلیس نرسیده است و فعالیت این باند در کشور بسیار گسترده است.

رئیس پلیس فرودگاه‎های کشور بیان کرد: اموال زیادی از این باند شناسایی شده که هیچ کدام از آن‌ها به نام خودشان نیست و همه را به نام نزدیکان خودشان ثبت کرده‌اند تا ردی از خودشان نگذارند. در کشفیات بعدی  جزئیات بیشتری برای مردم جهت پیشگیری از وقوع این جرایم به نمایش گذاشته خواهد  شد. توصیه ما به مردم این است که به هیچ عنوان افرادی که قصد تطمیع دارند اعتماد نکنند و سابقه افراد را داشته باشند.

مهری خاطر نشان کرد: اعضای این باند عمدتاً دارای سوابق کیفری متعددی هستند. سرکرده این باند با تطمیع یکی از رییس شعب بانک‌ها،  توانسته دسته چک اخذ کند و این امر جای نگرانی دارد که رییس بانک همدست کلاهبردار شده است‌. در مواردی نیز دیده شده است که کلاهبرداران کسبه بازار را  تطمیع کرده و با مبالغ بالاتر کالاها را به صورت چکی خریداری کرده‌اند و  کلاهبرداری صورت گرفته است.

وی در خصوص نمونه‌هایی از کلاهبرداری‌های انجام شده توسط این باند گفت: در یک فقره چک، ۷۰۰ میلیون تومان خرما توسط این باند خریداری شده است که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و در مورد دیگری یکی از افرادی که در بازار آهن کار می‌کرده است را به تباهی کشیده‌اند، به‌طوری که فرد کارتن‌خواب شده است.

مهری تأکید کرد: مردم باید آگاه باشند که به هیج وجه مدارک شناسایی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند تا زمنیه سودجویی برای افراد فرصت‌طلب مهیا نشود.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور یادآور شد: یکی از اعضای این باند، پیشنهاد صد سکه بهار آزادی را به مأمور پلیس داده است اما مامور با نهایت کرامت و وظیفه‌شناسی از دریافت این رشوه امتناع کرد و افراد سودجو را به دست قانون سپرد.

قاضی حسینی، معاون دادستان مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شد و تحقیقات بر روی این پرونده همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد:  تاکنون دوازده نفر از اعضای این باند، یک خانم و یازده مرد دستگیر شده‌اند. اتهامات متعددی از جمله مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، جعل و استفاده از اسناد، رهبری در ایجاد شبکه کلاهبرداری و… داشته اند و متهمان با صدور بازداشت موقت و شناسایی دستگیری سایر متهمان در اختیار ماموران قرار دارند.

حسینی خاطرنشان کرد: به صورت کلی قانون‌گذار برای اقداماتی که به صورت شبکه‌ای انجام می‌شود، مجازات شدیدی را پیش‌بینی کرده و علاوه بر رد مال و جزای نقدی، حبس‌های طویل‌مدت و گاهاً مجازات اعدام برایشان پیش‌بینی شده است. دستگاه قضایی با افرادی که به اموال مردم تعدی کنند، با قاطعیت برخورد خواهد کرد و به هیج وجه مماشات نخواهد کرد.

معاون دادستان مشهد اظهار کرد: یک سری نواقصی در سیستم‌های بانکی  وجود دارد که می‌توان به افتتاح حساب و اخذ دسته چک از بانک‌های مختلف در یک روز توسط یک فرد اشاره کرد. راستی‌آزمایی دربانک‌ها به نحو احسن انجام نمی‌شود و اگر این نواقص برطرف شود، پرونده‌های کمتری تشکیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، با دستور دادستان شورای راهبردی مبارزه با فساد اقتصادی تشکیل داده‌ایم که تعدادی از بازپرسان و قضات باتجربه  در این شورا حضور دارند و یکی از مسئولیت‌های این شورا، ارائه بسته پیشنهادی پیشگری از وقوع جرم است.

منبع: ایسنا


منتشر شده

در

اخبار حوادث, اخبار روز

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *