برداشت آب از سفره های زیرزمینی دشت میناب کاهش می یابد

برداشت آب از سفره های زیرزمینی دشت میناب کاهش می یابد
برداشت آب از سفره های زیرزمینی دشت میناب کاهش می یابد

هوشنگ ملایی روز شنبه در بازدید از دشت های میناب افزود: اگر علاوه براین، مجوز برداشت چاه‌های کشاورزی نیز ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، گامی بزرگ برای احیای دشت میناب برداشته خواهد شد.
وی بیان داشت: اگر کاهش برداشت از دشت میناب اعمال شود و مصارف به سمت آب‌های سطحی سوق پیدا کند، دشت میناب به یک حالت متعادل و مطلوب خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: میناب یک دوره ۱۷ ساله خشکسالی را پشت سر گذاشته که اثر بسیار شدیدی روی منابع آب زیرزمینی گذاشته است.

بارگذاری تامین آب شرب میناب به سمت سدهای هرمزگان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در راستای احیا و تعادل بخشی دشت میناب، به دنبال بارگذاری تامین آب شرب میناب به سمت سدهای استان به جای چاه‌های موجود در دشت هستیم.
ملایی یادآورشد: شبکه توزیع دشت میناب به لوله تغییر می‌کند تا راندمان آبیاری به بالای ۹۰ درصد افزایش و میزان تبخیر در انتقال به کمترین میزان کاهش پیدا کند.
وی بیان داشت: در این راستا اقدام های سازه‌ای و غیرسازه‌ای تعادل ‌بخشی دشت میناب درحال انجام است.
این مسوول اظهارداشت: احداث تغذیه‌ مصنوعی و کاهش برداشت آب برای مصارف شرب از جمله اقدام های سازه‌ای برای تعادل بخشی دشت میناب است.
ملایی ابراز داشت: تشکیل تعاونی آب‌بران و نصب کنتور روی چاه‌های آب از دیگر اقداماتی است که شرکت آب منطقه ای هرمزگان در راستای تعادل بخشی دشت میناب در دست اقدام دارد.
وی تصریح کرد: حدود ۹۰۰ حلقه چاه در دشت میناب وجود دارد که بالای ۹۰ درصد از این تعداد چاه‌ها مجاز هستند.

شهرستان میناب در مجموع ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.
یکی از مهم ترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۰ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
شهرستان میناب با مساحت ۵ هزار و ۳۹۳ کیلومتر، ۲۸۵ روستا و آبادی، جمعیت ۲۳۵ هزار و ۷۰۵ نفر دارای شهرهای هشتبندی، تیرور و سندرک است که ۷۱ درصد مردم آن ساکن روستا هستند.

۴۸

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *