برخورد جدی با تخریب کنندگان آثار تاریخی

برخورد جدی با تخریب کنندگان آثار تاریخی
برخورد جدی با تخریب کنندگان آثار تاریخی

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در مورد تخریب آثار تاریخی در این استان به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد و با متخلفان برخورد جدی خواهد داشت.

سرهنگ محمدعلی مدیر، هشتم تیر ماه، در جلسه با فرمانده انتظامی و دادستان‌ شهرستان کاشمر با بیان اینکه میراث فرهنگی امانتی گران‌بها برای انتقال به آیندگان است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه حراست و پاسداری مردم از میراث فرهنگی کشور بسیار ضروری و راهگشا بوده و از ضروریات فعلی جامعه است.

وی تأکید کرد: اگر حفاظت و حراست از میراث گران‌بهای فرهنگی کشور به‌ درستی انجام نشود، این ثروت ملی از بین خواهد رفت. در همین راستا بیشترین تعامل ما در هر زمینه با دستگاه قضا و نیروی انتظامی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: بیشترین نیاز ما به پاسگاه‌های انتظامی در مناطق مرزی، کویری و شهر است چون هر گونه حفاری که انجام می‌شود، به‌ تنهایی نمی‌توانیم وارد عمل شویم بلکه باید یکی از عوامل انتظامی در کنار ما باشد تا بتوانیم حفاران غیر مجاز را دستگیر و اشیای تاریخی را ضبط کنیم.

وی تصریح کرد: باید در خصوص اهمیت میراث فرهنگی و داشته‌هایی که از گذشته به ارث رسیده، فرهنگ‌سازی و تبلیغات بیشتری شود، گفت: بدون شک در سال جاری از ظرفیت نیروی انتظامی برای حفظ و حراست آثار تاریخی استفاده بیشتری می‌شود. در سال جاری تمام تلاش خود را جهت استفاده بهتر از ظرفیت انجمن‌های میراث فرهنگی، شوراها، دهیاران، آموزش‌ و پرورش و نیروی انتظامی در جهت حفاظت از میراث فرهنگی به کار خواهیم گرفت. باید بیش از گذشته در راستای حفظ و حراست از آثار تاریخی، فرهنگ و تمدن استان گام برداریم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی با بیان اینکه میراث فرهنگی هویت کشور است، مطرح کرد: وظیفه تمام مردم به خصوص نیروهای یگان حفاظت، حمایت و حفاظت از آثار گذشتگان و انتقال این آثار به نسل آینده است. حفظ و نگهداری از ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی یکی از اولویت‌های یگان حفاظت است که بدون همکاری نیروی انتظامی و مردم این مهم امکان‌پذیر نیست.

مدیر گفت: علاوه بر حفاظت از آثار و میراث تاریخی، حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و معنوی و حفظ و انتقال آن به نسل آینده از برنامه‌های مهم در دست اقدام و یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌هاست.

فرمانده انتظامی کاشمر نیز در این جلسه اظهار کرد: میراث فرهنگی امانتی گران‌بها برای انتقال به آیندگان است و نگاه و دید فرماندهی انتظامی کاشمر به مقوله میراث فرهنگی، نگاهی از سر احساس مسئولیت و عرق ملی است.

سرهنگ حسین احمدی مطرح کرد: کارکنان فرماندهی انتظامی کاشمر در کنار مأموران پر تلاش اداره میراث فرهنگی آماده حراست از میراث فرهنگی سطح شهرستان به‌ عنوان هویت ملی خود هستند.

در این جلسه که رئیس و تعدادی از مدیران اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشمر و همچنین معاونان و مدیران فرماندهی انتظامی کاشمر حضور داشتند، در زمینه ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی، ترسیم نقشه جغرافیایی آثار میراث فرهنگی حوزه کلانتری‌ها و استفاده بهینه از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و جهانگردی این شهرستان برنامه‌ریزی شد.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *