بخش بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه است

بخش بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه است

بخش بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در نشست با وزیر کشور و جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس که با حضور استانداران این استان‌ها با هدف بررسی آخرین اقدامات انجام شده در بحث بیماری کرونا، بررسی آخرین وضعیت اجرایی شدن اسناد محرومیت زدایی و تشریح برنامه‌ها در راستای تحقق شعار جهش تولید برگزار شد، اظهار داشت: در تمام نقاط استان با کمبود جدی تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم و با این شرایط، بیمارستان‌های ۲۲۰ تختخوابی سراوان و ۳۲۰ تختخوابی زاهدان، باوجود آماده بودن به دلیل نداشتن تجهیزات بلااستفاده باقی مانده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از سال‌ها قبل درگیر بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری‌های تالاسمی، ریوی و حاد تنفسی بوده که با ورود بیماری ناشناخته کرونا نگرانی‌های جدی‌تری در این بخش وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۵۰۰ تست کرونا از بیماران مشکوک در این استان گرفته شده است گفت: از مجموع ۲ هزار و ۲۳۳ بیمار مشکوک حاد تنفسی که در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند یک هزار و ۹۵۸ نفر ترخیص، ۷۱ نفر بستری و تعداد ۱۹۹ نفر نیز فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از تعداد ۵۸۴ نفر بیمار قطعی کرونا در سیستان و بلوچستان ۳۸۷ نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، ۲۷ نفر همچنان بستری هستند و تا کنون ۴۸ نفر فوت قطعی ناشی از کرونا داشته‌ایم.

موهبتی تصریح کرد: تاکنون ۶۲ نشست پیرامون این موضوع در سیستان و بلوچستان برگزار شده که از تعداد ۱۸۷ مصوبه ۱۷۱ مصوبه یعنی معادل ۹۱ درصد مصوبات اجرایی شده است.

وی تعداد تخت‌های آماده پذیرش بیماران را ۷۰۵ تحت اعلام کرد و افزود: تعداد ۷۴ تخت آی‌سی‌یو و هزار تخت نقاهتگاهی آماده شده و میزان مشارکت مردم استان در طرح غربالگری نیز ۹۶ درصد بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان به اقدامات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در طرح فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، نظامی، امدادی و خدماتی در استان؛ در ۱۲۰ نقطه کنترلی با استقرار ۱۳۸۴ نفر نیرو تعداد ۱۷۲ هزار و ۹۱ نفر در ورودی‌ها غربالگری شدند و تعداد ۲۲۵ خودرو توقیف، ۵۲۷ خودرو جریمه و ۹۰۰ واحد صنفی نیز پلمب شدند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی سیستان و بلوچستان در مواجهه با این بیماری، کمبود اقلام حفاظتی و ضدعفونی کننده بود، افزود: پنج کارخانه‌ی استان با تغییر خط تولید موفق به تولید ۳۴۱ هزار عدد ماسک و ۲۱ هزار و ۱۷۰ لیتر محلول ضدعفونی کننده شدند و این میزان تولید، روانه بازار مصرف شد.

موهبتی تصریح کرد: در راستای کاهش تردد نیز اقداماتی صورت گرفت که با کاهش ۳۸ درصدی میزان مصرف بنزین؛ تردد جاده‌ای نسبت به سال قبل ۳۱ درصد، در بخش ریلی ۷۷ درصد و میزان تردد هوایی ۲۸ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تعطیلی بازار چهارراه رسولی در زاهدان و بازار منطقه آزاد چابهار حتی یک هفته قبل از تصویب این موضوع در ستاد ملی انجام شد و با لغو تمامی نمازهای جماعت، مراسم رسمی و غیررسمی و کاهش تجمعات مردمی اقدامات خوبی در راستای کاهش میزان ابتلاء به بیماری انجام شد که در این خصوص همراهی و همکاری مردم استان بسیار اثرگذار و قابل تقدیر است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان در بحث امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف است لذا از ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام توان ما در حوزه پیشگیری بود.

وی بیان کرد: آگاه‌سازی و همراه کردن مردم در دستور کار قرار گرفت و با تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان محلی، تولید محتوا در فضای مجازی و بسیج همه امکانات رسانه‌ای سیستان و بلوچستان، اطلاع‌رسانی متناسب با این موضوع صورت گرفت و زمینه همراهی و همکاری هرچه بهتر مردم فراهم شد.

سیستان و بلوچستان در بحث بیماری‌های واگیر دروازه ورودی کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در ادامه این نشست گفت: سیستان و بلوچستان در بحث بیماری‌های واگیر دروازه ورودی کشور است اما حافظان و مرزداران سلامت بهداشت و درمان استان به درستی انجام وظیفه می‌کنند.

هاشمی‌شهری اظهار داشت: چهار آزمایشگاه مولکولی در شرایطی در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد که در بسیاری از زیرساخت‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم.

وی در پایان با اشاره به جمعیت بالای دانش آموزی و احتمال افزایش شیوع بیماری آنفولانزا و کرونا در فصل پاییز خواستار تأمین نیروی انسانی و تجهیزات بهداشتی موردنیاز سیستان و بلوچستان شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *