باران همدلی؛ سبقت برای خدمت در مکتب حاج قاسم

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: مکتب او مکتب عشق بود! مکتبی از جنس حسین (ع)؛ تنها مکتبی که برای خدمت کردن از هم سبقت می‌گیرند!

مکتبی برای همه! از همه رنگ و از همه نژاد؛ عرب و عجم و سیاه و سفید برایش فرقی نداشت، فرق نمی‌کرد این عشق را در حلب و سوریه خرج کند یا در یمن و فلسطین! فرق نمی‌کرد این عشق و انسان دوستی را با جنگ علیه داعش بروز دهد یا در سیلاب خوزستان تا زانو در گِل باشد و با لبخند جاودانه اش، کمر همت به خدمت ببندد.

پویش «راه سلیمانی»، راه حاج قاسم است، با همان پیش زمینه‌های فکری حاجی.

پویش «راه سلیمانی» را مجموعه‌ای از بچه‌های اهل دل تهرانی از بچه‌های جنوب شهر گرفته تا بچه‌های شمال شهر و شهرک غرب تشکیل دادند. با هر تیپ و مقامی! مهم دل است؛ چرا که بچه‌ها، بچه‌های مکتب حاج قاسم اند. بچه‌هایی که به دنبال اسم و رسم نیستند، بچه‌هایی که بیشترشان همسفر کربلا بودند و دوستی شأن از کربلا و پشت خاکریزها با خاطرات مشترک از حاج قاسم شروع شد، می‌گفتند اگر خودش بود یقیناً پای کارترین بود در این راه!

۱۰۷ روز از نبود سردار دل‌هامان می‌گذرد ولی در هر شرایط و سختی که بعد از نبودش پیش آمد، یاد و خاطره مجاهدت‌های اوست که شاه کلید راه است.

عکس بنر و بسته‌های ارزاق که از درب مسجدالرضا بیرون می‌آمد و تصویر حاج قاسم بر آن نقش بسته بود، باعث شد که با شور و اشتیاق و اصرار وارد مسجد شوم و از نزدیک علت جوشش این شور را مطلع شوم. این گزارش را از زبان محمد آقا روایت می‌کنم:

رقابت بر سر خدمت!

پیشینه پویش راه سلیمانی به هیأتی بر می‌گردد که مجالس مذهبی خانگی برگزار می‌کرد و در شرایط و بحران‌های مختلف، کارهای فرهنگی را در پیش می‌گرفت، مثل خدمت در جریان زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان و لرستان که بعضی از دوستان حدود ۷۰ روز در منطقه می‌ماندند و با وجود اینکه کارمند بودند و از سوی محل کار توبیخ هم می‌شدند اما با جان و دل پای کار بودند.

ما هر سال اربعین، کاروان وار با اهل و عیال راهی کربلا می‌شویم و خیلی از دوستی‌های عمیق ما در این راه شکل گرفت، خیلی از بچه‌ها همرزم سوریه بودند و خاطرات مشترکی با هم دارند.

همه راه مکتب حاج قاسم را درک کرده‌اند. خدمت و جهاد را فقط پشت خاکریزها و سنگرها محدود نکرده‌اند و با الگو قرار دادن مجاهدت‌های حاج قاسم، هر جا که نیاز باشد، از جان و دل مایه می‌گذارند.

باران همدلی؛ سبقت برای خدمت در مکتب حاج قاسم

سجاده‌ها، سنگرهای روزهای کرونا

از مدت‌ها قبل تصمیم داشتیم تا فعالیت‌های هیأت را گسترش دهیم. امسال بنا شد منسجم‌تر و پیشرفته‌تر، با نام و خط فکری حاج قاسم «گروه جهادی راه سلیمانی» را در جهاد سازندگی به ثبت برسانیم.

ابتدا کار را در این ایامی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده از ضدعفونی کردن معابر و محله‌ها شروع کردیم و با همفکری همکاران و دوستان قرار شد به نیت امیرالمومنین با کمک خیرین، ۱۱۰۰ بسته ارزاق برای نیازمندان تهیه شود و اگر کمک‌ها بیشتر از این هم شود ما آمادگی تهیه بسته‌های بیشتری را داریم؛ چرا که روحیه جهادی خستگی ناپذیر است.

برای این طرح به محیطی نیاز بود تا کارهای بسته بندی در آنجا انجام شود و پک ها را در آنجا نگه داری کنیم که به مرحله توزیع برسیم. خدا را شکر هیئت امنای مسجد الرضا، این امکان را برای ما فراهم آوردند.

تمام سعی ما بر این بود که به دلیل کمیت، کیفیت فدا نشود، از این جهت دغدغه‌ی گروه بر این بود که هر چه سر سفره‌های خودمان است و استفاده می‌کنیم در این بسته‌ها قرار دهیم.

پک ها شامل مواد غذایی (۳ عدد روغن، ۲ بسته ماکارونی، چای، قند، سویا، خرما، حلوا شکری، ۲ بسته پنیر، تن ماهی، عدس و نمک) و مواد شوینده (مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، محلول ضدعفونی کننده دست، محلول ضدعفونی کننده سطوح و پودر شوینده) می‌باشد که بر اساس نیاز یک ماه خانواده ۴ نفره در نظر گرفته شد و ارزش هر بسته حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد.

مخالف صد در صدی «گدا پروری» هستیم

هدف ما از تشکیل این گروه جهادی، محدود به تهیه و توزیع پک‌های ارزاق نیست، ما با توجه به شرایط پیش آمده و به فراخور نیاز، طرح توزیع پک ارزاق را ارائه می‌دهیم و قرار نیست ادامه دار باشد؛ چرا که عقیده ما، مخالفت صد درصدی با گداپروری است.

از آنجایی که فعالیت‌های گروه جهادی راه سلیمانی مقطعی نیست، تصمیم داریم توزیع این بسته‌ها به خانواده‌های نیازمند را راهی برای برقراری ارتباط بیشتر با این خانواده‌ها و مطلع شدن از وضعیت فرهنگی و اقتصادی آنها برای اجرای گام‌های بعدی “راه سلیمانی” قرار دهیم.

برای اینکه گستره بیشتری را پوشش بدهیم و زمینه کاری بیشتری داشته باشیم، در مرحله مجوز گرفتن به صورت جغرافیا محور اقدام کردیم و کمیته شناسایی و توزیع از طریق لینک‌هایی که در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف دارند، در صدد شناسایی درست و اصولی خانواده‌های نیازمند هستند تا یا از طریق پست این بسته‌ها را ارسال کنیم عزت خانواده‌ها حفظ شود و یا از طریق همین افرادی که واسطه‌ی ما در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند، بسته‌های ارزاق را بدون اینکه اجحافی صورت بگیرد به دست مستحقش برسانیم.
این مؤسسه به دنبال تهیه دارو برای خانواده‌هایی که بیمار دارند و آموزش در زمینه‌های مختلف با توجه به نیاز خانواده‌ها و استان‌ها و کارهای فرهنگی متنوع در مراحل بعدی است.

راه حاج قاسم از کوچه‌های حلب تا مسجد الرضای دیباجی با روحیه جهادی حاج قاسم ادامه دارد…

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *